Het rijden opnieuw opbouwen, hoe pakken jullie dat aan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skipperke

Het rijden opnieuw opbouwen, hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 22:42

Zoals de titel al zegt, hoe pakken jullie dat aan?
En dan heb ik het niet over een jong paard dat alles nog aangeleerd moet worden, maar over een wat ouder paard die alles al kent, maar lange tijden stil heeft gestaan.
Eentje die de omvang tegen heeft zitten, totaal geen conditie meer en vrij stijf. Geen makkelijk paardje, temperament en karaktervol, vrij onrustig in het begin.

Eerst longeren en dan rijden? Of meteen erop stappen?
Longeren met hulpmiddel of zonder?
Veel stappen of veel draven? En de galop?
Veel overgangen of constant tempo?
Hoefslag volgen of veel wendingen en figuren?
Hoe lang longeren? Hoelang rijden?
Hoevaak per week?

Met het doel om de basis terug te krijgen, conditie opbouwen en omvang te verminderen Knipoog .

Rytir

Re: Het rijden opnieuw opbouwen, hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:36

Ik weet niet hoe oud het paard in kwestie is maar ik had een soortgelijk probleem. Toen ik mijn paard kocht was ze 100 kilo te dik en had ze 5 maanden stilgestaan (ze is overigens 11 jaar). Eigenlijk heb ik het soort werk gewoon afgewisseld, een keer longeren, een keerjte rijden en vrij longeren. Ik ben begonnen met een half uur. In het begin (met rijden) stapte ik het grootste gedeelte, gewoon langzaam beginnen. Nu (ruim een maand later) ben ik steeds meer bezig met moeilijkere dingen; overgangen, tempowisselingen, stelling etc maar nog steeds een half uur. Als ik ga rijden wil ik vaak op één of twee dingen trainen en als die goed gaan en ik merk dat ze moe wordt dan stop ik.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:46

Ik zou gaan stappen, goed actief stappen! De eerste week 25 min tot 3 kwartier, de tweede week een uur! Derde week draf erbij pakken. Het stappen kun je buiten doen, maar kun je afwisselen in de bak, waarbij je voltes etc maakt om het paard soepeler te krijgen. Hou altijd goed de ademhaling in de gaten en stem daar je training op af, overvraag je paard niet en ga stapje voor stapje verder. Galopje, veel figuren etc etc!

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 11:57

Paard is al wat ouder, en het is longeren en rijden, of alleen rijden, niet alleen longeren.
Alleen stappen wordt ook erg moeilijk, aangezien ze dan niet tot rust komt, ze moet eerst even de frissigheid kwijt voordat je haar fatsoenlijk kan oppakken.
Meteen ermee naar buiten gaan is ook niet verstandig lijkt mij, als je er pas weer opzit.
Voorlopig is het vooral in de bak rijden.

Alvast bedankt, iemand anders nog?
Het is trouwens niet echt een vraag, eerder interresse hoe jullie het aanpakken/zouden aanpakken.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:17

Ik had hetzelfde toen ik mijn paard kocht Ja Ze was 8 jaar en het afgelopen jaar, anderhalf jaar niet meer bereden. Toen ik ging proefrijden stapte ik er in 1 keer op, maar toen ze laatst twee week stil had gestaan had ik het anders aangepakt. Eerst aan de (losse) longe alle energie kwijt. Dat twee dagen ofzo, derde dag van te voren longeren en dan er op stappen. Gewoon beetje rond rijden, niet moeilijke dingen gaan vragen, of te lang gaan rijden. En dan de volgende dag beetje meer vragen enz enz. Best logisch eigenlijk Lachen

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 05:17

In het verleden heb ik het gedaan door intervaltraining aan de longe. Schema maken, bijvoorbeeld de eerste weken 3x in de week en dan eerst 7 min stappen als warming up, dan afwisselend 1 min draven, 1 min stappen bijvoorbeeld 3x linksom en 3x rechtsom. In de loop van de tijd de draftijd en aantal keer in de week opbouwen. Dit kan natuurlijk ook onder het zadel.

Belangrijk is dat je je hoofd erbij houdt en goed naar je paard blijft kijken.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:23

Ik verzorg een pony van 23. Toen ik begon met haar te verzorgen, was ze 21. Ze was vrij stijf, maar werd al wel ong. één keer in de week bereden.
Toen ik kwam, reed ik haar één keer per week, en de eigenaar vaak ook één keer. Ze liep dan gewoon een vol uur, en dat ging erg goed. Ook kwam ik nog wel eens een keer voor een bosrit, dus werd ze na een tijdje 3 keer per week gereden. Dat is in de loop der maanden verhoogd naar 5 keer. Het gaat nu uitstekend met haar, ze is niet meer stijf en heeft een beregoede conditie.

Ik zou met die pony beginnen met drie keer per week een flink stuk te stappen, dat doe je dan ong. een maandje. Dan kun je er langzamerhand meer mee gaan doen, zoals een ontspannen bosritje zonder galop, en wat figuren door de bak. Na weer een maand kun je er langzaam galop bij toevoegen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:26

ik begin met een keer of 2 longeren de eerste keer zonder bijzet, en de 2e keer wel, maar wel los aangezet. de 3e keer stap ik op, en kijk of de knoppen er nog op zitten, en rijd verder die week in een constant tempo, zonder echt moeilijk en zware dingen te doen. beetje bij beetje ga je verder, met je oog inderdaad gericht op je paard.
afwisselend met longeren, losgooien en een keer alleen maar stappen op het harde.
en inderdaad uitkijken dat je hem niet overvraagd.

Urysiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:49

Ik heb vorig jaar een paard gereden van een vriendin omdat mijne een blessure heeft (inmiddels nieuw eigen paard erbij, vandaar gestopt) Zij had ongeveer 6 jaar stilgestaan en is nu 16 dus toen 15 jaar.
Eerst een beetje rustig gelongeerd 2 keer in de week ongeveer, maand ongeveer. Toen erop gestapt en rustig begonnen met rijden. En dan weer beginnen bij de basis, B-oefeningen dus. lekker laag en rond rijden zodat ze weer wat spieren krijgt, het vet gaat er dan ook vanzelf weer af. Ben L1 met ik geloof een stuk of 6/7 winstpunten geworden en ben toen gestopt. Succes Pling

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:51

Mijn paard moet ik ook weer opbouwen met ze conditie..
Heeft ook heel lang stil gestaan...
En ga binnekort weer rustig beginne Haha!
Gewoon rustig kleine stukjes drave.. En heel lang stappe..
En dan dat drave steeds verder uitrekke zeg maar.. steeds langer drave..
En galop ook... Dus word weer een grote klus Knipoog

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:18

Ik ben sinds vorige week ook met zo'n soort paard begonnen. Ik mag mijn paard voorlopig niet rijden en de buurman verderop had nog een paard in de wei staan, die had alleen lange tijd stil gestaan en was redelijk te zwaar...

Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet, als je maar kijkt naar wat het paard kan. Die waar ik nu op rijdt is veel te zwaar en is heel erug schrikkerig. Vandaar dat ik voor ik er op ga zitten eerst longeer voor mijn eigen veiligheid. Het paard is namelijk nogal vluchtig voor het been en moet eerst weer vertrouwen krijgen.

Als je op je paard gaat zitten of gaat longeren merk je vanzelf wel wat hij kan en hoe lang hij het volhoud. Je kunt niet zeggen van vandaag rijd ik een uur. Want wat als je paard nou niet lekker in zijn vel zit, of jij niet... Misschien zit je paard wel heel goed in zijn vel en ben je met een half uur al klaar..... Met mijn eigen paard rijd ik Z dressur en wij reden ook niet elke dag een uur. Meestal reed ik om de dag en keek ik het per dag wat we gingen doen. Soms reed ik maar 20 minuten....

Om echt conditie op te bouwen zou je heel veel moeten stappen. Van galopperen en vooral van draven wordt een paard te snel moe.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:38

ik zou eerst een weekje of 2 longeren, de eerste keer enkel stap, de 2 de keer wat draf erbij
en dan afwisselen, eens stap met hulpteugel, en dan draf zonder en dan stap-draf met hulpteugel
enekel om dat evt wat weg te krijgen, en beetje spieren op te bouwen voor je erop gaat zitten.
vanaf de derde week kun je stapritjes maken, afgewisseld met longeren

beter iedere dag 15 minuten longeren, dan 2 keer in de week een uur longeren!
zelfde met rijden.

vergeet niet om eens met zadel te longeren, moest hij dat niet meer gewend zijn...

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:41

Ik krijg binnenkort ook zo'n paardje onder mijn hoeden. Ik krijg er een tweede paardje bij. HIj was van mijn nichtje maar die kan door medische omstandigheden geen 2 paarden meer houden. HIj heeft al een tijdje stil gestaan en is bekend met wat rug problemen. Voor mijn nichtje hem had was hij van een vriend van haar vader en daar is hij lange tijd slecht bereden. Er lag een zadel met gebroken boom op en daar zat ook nog eens geen dek onder.

Ik moet dus en aan conditie en aan vertrouwen gaan werken. Mjin nichtje is al een heel eind met hem gekomen, maar ik ben natuurlijk nieuw voor hem. Ik zal hem eerst eens een week in de wei zetten dan kan hij wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuwe maatjes. Wel iedere dag lekker verzorgen en eventueel een beetje voeren. Daarna wilde ik ook beginnen met wat vrijlongeren en een week later voorzichtig beginnen met een losse passoa tegel. Tevens zal ik wat rek en strek oefeningen gaan doen. En na twee weken een kijken of ik langzaam er eens op zal gaan klimmen.
Maar het belangrijkste ik zal gaan kijken hoe hij zich ontwikkelt en wat hij leuk vind en wat niet.

Eventuele andere tips en suggesties zijn welkom.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:29

Rustig aan beginnen en niet gelijk weer alles verwachten maar gewoon rustig.