Wanneer gebruik je een scholingsbit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautjuh

Wanneer gebruik je een scholingsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:02

Wanneer gebruik je een scholingsbit? Is dit nu hard of zacht voor de paardenmond? Leert een paard hier nu echt makkelijk van nageven?

M3isSi3j

Re: Wanneer gebruik je een scholingsbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:43

Afbeelding

Bedoel je die!?

dit is wat er bij divoza staat:

Bij normale teugeldruk blijft het bit rustig in de mond liggen en werkt het zacht in. Bij meer teugeldruk kantelt het bit iets in de mond en geeft het dunnere middenstuk meer druk op de tong. Werkt prima als correctie tegen het voor of achter de teugel lopen.

Ik vind het onzin.. een vriendin van me heeft der paardje er mee ingereden omdat die onwijs tegen de hand was. Met als gevolg dat dit met dit bitje heeerlijk aan de hand leek te zijn maar met een normaal bitje niet meer te sturen.. (iets overdreven maar het kwam hier wel op neer..)

Ik denk dat je het beste gewoon door middel van rechtrichten, juiste balans en tempowisselingen je paardje over zn rug moet rijden en daarmee de achterhand erbij schakelen dat die van achtere naar vore zal komen. Deze methode is vriendelijk, goed voor zn bespering, eerlijk en bij elk paard mogelijk!

beautjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 07:28

Ja, dat bit bedoelde ik. Maar dan krijg je dus even een zeer vertekend beeld. Daar kun je dan zo te horen beter niet mee beginnen.

Oké bedankt, maar dan kunnen we het beter rijtechnisch proberen op te lossen. Zal wel wat langer duren, maar we hebben de tijd!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:24

beter langer eraan werken op een manier dat je veel leert, dan dat je een ander bit gebruikt, daarmee alle problemen hocus-pocus-pats zijn opgelost en bij het gebruik van je eigenlijke bit weer gezellig, zo niet erger, terugkomen!