Pony van 15 nog verkeersmak te krijgen???... HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fico_91

Pony van 15 nog verkeersmak te krijgen???... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 16:05

heey,

Ik heb een pony genaamd amber ze is ong 1,55. En ze is 15 jaar oud ik ben nu 13 ik heb nu 5 jaar rij ervaring.
Ik heb haar gekregen toen ze 11 was toen was ik 9 jaar.... heb haar dus al best lang... maar ik heb heel lang niet op haar durven rijden omdat ze me een paar keer had gesteigerd in de buitenrit en ik er behoorlijk hard af was gegooit.....
Inmiddels rijd ik er ongeveer 7 weken weer op.... en ze heeft al stukken meer vertrouwen in me als eerst... Het is me gelukt haar aan de teugel te leren rijden wat ze nog nooit had gedaan... Ben nu ook bezig met trailermak.. dat gaat behoorlijk moeizaam..
Maar zodra Amber een trekker of vrachtwagen tegenkomt gaat ze er of vandoor of ze steigerd... ze is zelfs 2x over achterover met een meisje de sloot in gevallen toen amber steigerde....
Ik heb het voor mekaar dat als de trekker stilstaat... ik erlangs kan rijden.... maar zodra die rijdt kan ik nog geen 10 meter in de buurt komen of ze staat recht overeind...

Ze is vroeger (dat vertelde de vorige eigenaresse) mishandeld als veulen vandaar de grote angst voor trailers..... en dus voor verkeer.... Als je die angst in haar ogen ziet op zo'n moment wil je niet weten wat er vroeger met haar is gebeurt...

Wie heeft er please tips? Het lijkt me zo geweldig om gewoon tijdens een buitenrit als er een trekker aankomt gewoon rustig door te rijden.....

Groetjes Kitty....

liesje1986

Re: Pony van 15 nog verkeersmak te krijgen???... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:24

Samen met iemand anders gaan rijden op een braaf paardje, zodat ze kan zien dat het niet zo eng is. Heel erg veel geduld hebben en haar niet afstraffen als ze wat doet.
Misschien een keer een uurtje in de buurt van een stilstaande trekker gaan rijden (als dat mogelijk is) of afstappen als je er een tegenkomt.
succes ermee

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:00

Afstappen lijkt me niet zo'n goed idee. Dan denkt het paard dat er iets mis is. Gewoon eerst lekker veel met hem wandelen, hem heel goed belonen als hij braaf is. Met een ander paard erbij rijden kan idd ook goed helpen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:27

Volgens mij kun je van alles proberen, maar je zal er nooit op kunnen vertrouwen dat ze echt niet er vandoor gaat. Daarvoor is ze al veel te vaak gevaarlijk geworden EN daarna niet doorgepakt.

Ga alleen nooit naar buiten, zorg dat er een goed betrouwbaar paard naast rijdt.
Zet voor mijn part een trekker in het land, eerst uit en dan een keertje de motor starten terwijl jij een emmer brokken geeft.

Maar zoek het gevaar nooit op terwijl je erop zit.

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 11:43

Ik heb gister bij ons thuis in het weiland gereden behoorlijk groot en me vader was ondertussen met de trekker dat weiland aan het maaien.... ik probeerde steeds dichter bij te trekker te komen... me vader zette de trekker stil op de plek met de motor aan en het is mee heeeel uiteindelijk gelukt haar erlangs te krijgen na een paar x kon ik zelfs de trekker aanraken....
Ik had ook gehoord dat als een paard/pony veel steigerd je dan op het moment van steigeren met je zweep een tik tussen de oren moest geven zodat het paard dan het gevoel heeft alsof er een dak boven haar zit en dus niet omhoog gaat omdat ze dan 'haar hoofd stoot' .....
Toen ging me vader rijden met de trekker en probeerde ik steeds dichterbij te komen ze sprong telkens weg en begon te bokken uiteindelijk had ik haar zo onder dwang dat ze niet weg kon.... ze begon te steigeren en het is mee min of meer gelukt een klein tikje tussen de oren te geven.... daar schrok ze van en ging tijdens het steigeren beetje omdraaien toen hing ik naast het zadel maar ben erop blijfen zitten daarna nog wat verder geoefend.... Een stilstaande trekker loopt ze langs... ook met motor aan... maar een rijdende kan ik nog geen 10 meter in de buurt komen... laat staan een vrachtwagen ofzo...
Maar ik weet niet precies waarom ze dan zo bang is als de trekker rijd.... weet iemand dat misschien? want als die stilstaat kan ik er dus wel langsheen rijden...

groetjes kitty (alvast bedankt voor de tips)

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:10

Nou dan gaat het toch in ieder geval de goede kant op!? Je moet ook niet alles in één keer willen natuurlijk maar stapje voor stapje. Tja een stilstaande trekker maakt al zoveel herrie maar als die dan rijd en herrie maakt is het nog veeeeel enger. Zo dacht mijn paard erover, gewoon stapje voor stapje dichterbij komen en natuurlijk overdreven belonen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:16

ik denk dat jij het allemaal heel goed bedoeld maar ik denk dat je een pony van die leefdtijd niet meer van een angst van zo lang geleden af kan helpen zeker niet zonder profesionele hulp. misschien kun je buitenritten maken zonder dat je er een tegen hoeft te komen. dus bijvoorbeeld als ze dalijk trailer mak is metb een ander rustig paard naar het bos of starnd waar je dus geen verkeer hebt.. probeer alleen echt goed te beseffen dat jou pony echt angsten doorstaat bij zo'n traktor!

Pumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:13

Ze is waarschijnlijk door een trekkerof iets aangereden, als de trekker stilstaat weet ze dat ze veilig is, maar zodra dat ding gaat rijden betekent dat gevaar. Gewoon de tijd ervoor nemen dat is het beste niks overhaasten want dan komt het zeker niet meer goed. Veel succes ermee.

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:24

Ik heb mij paard op z'n 16e gekregen en toen was hij ook bang voor alles dat maar reed, zelfs voor een rijdende fiets. Hij is nu totaal niet bang meer voor trekkers, vrachtwagens enz. Het kan dus wel met heel veel geduld en het paard moet je vertrouwen. Ik zeg ook niet dat mijn paard er binnen een jaar aan gewend was.. ik heb het heel rustig aangedaan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 06:52

ik was als ze ging steigeren wel afgestapt, je hoort het steeds vaker dat mensen achterover klappen, laatst was er op een springwedstrijd ook iemand op slag dood nadat ze finaal achterover zijn gegaan met hun paard.
Ik heb het zelf ook gehad, maar ik brak gelukkig alleen mijn bovenbeen.(die nu bij elkaar word gehouden met een ijzeren pin)

Dus pas er asjebliefd mee op, en verder ga ik mee met bovenstaande tips Lachen

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 14:35

Ja maar zodra ik afstap weet mijn pony zeker dat er iets engs is.... maar ik pas wel op ik weet hoe ver ik kan gaan en als ze al heel ver van te voren begint met springen op de voorbenen draai ik wel ff om of rijd een weiland in.... Maar je hebt gelijk het kan gevaarlijk zijn Ja .... Maar ik vind het gewoon zo zielig als ze een trekker tegen komt heeft ze zo'n angst.... ik wil haar gewoon graag daarmee helpen maar weet nog niet precies hoe... maar ik heb geduld we zullen zien tips blijven welkom. Haha!
bedankt alvast groetjes Kitty Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:39

Mijn pony was een jaar of 9 toen ik dr kreeg, stond hele dagen langs de weg, de bak waar ik altijd reed lag langs de weg, ging iedere week met dr naar buiten, maar ze bleef bang voor trekkers en vrachtwagens (en die kwamen er zeeeer regelmatig langs). Ik denk niet dat dat op die leeftijd nog overgaat....

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:03

In iedergeval zorgen dat je niet alleen bent voor het geval dat er iets egbeurt !

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:57

Je zegt dat je niet wil afstappen, maar als ze ver van te voren begint wel omdraait.. Dat zou ik dan weer niet doen. Ik heb er geen problemen mee als iemand afstapt, ik denk dat je de angst eerder bevestigd door om te draaien en ervoor weg te lopen...

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 16:24

Ja oke.... maar als ik erop zit heb ik er meer over te vertellen als dat ik ernaast sta.... want als ze er dan vandoor gaat ben ik haar echt kwijt!!!
Maar ik zie vaak in de verte al dat er iets aankomt en pak dan gewoon het eerste beste weiland en rijd vlak langs de weg.... zodat amber nog niet echt in de gaten heeft hoop ik dat het voor die trekker is....
Maar ik weet niet echt wat ik in zo'n situatie nou het beste kan doen.?!!!.. Alleen naar buiten mag ik toch niet en wil ik ook niet!!!
Wat zouden jullie doen....
1) afstappen aan de hand doorlopen.... (en dan 99% zeker dat ze dan steigert en er vandoor gaat en ik haar dus kwijt ben)
2) op blijven zitten weiland in rijden (gebeurt niks maar dan komt ze niet over haar angst heen )
3) op blijven zitten en gewoon door rijden (weet nu al dat ik dan zelf angstig ga worden ook niet goed voor het paard.... en amber gaat dan steigeren en misschien wel weer met gevolg dat dit keer IK achterover met haar de sloot in donder Huilen )
Oww en dat van ander paard erbij.... ze heeft tijdje met manege buitenritten meegelopen maar ook al stappen 10 paarden gewoon door ze gaat er NIET langs!!!! Boos!
Sorry ik kraak alles zo'n beetje af.... maar dat is gewoon zo... toch iemand nog idee?? Verdrietig
Als ik het zelf zo bekijk is er niet echt een oplossing... maar ben bezig met laten wennen aan trekkers.... denk dat geduld belangrijkste is... maar welke keuze zouden jullie nemen? 1,2 of 3 (of nog wat anders)...
Maar ik wil wel graag buitenritten kunnen maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:43

Afstappen zou ik ook niet doen als je weet dat je dr dan kwijt raakt. Ik ging met mijn pony ook altijd een inrit in of een weiland op. kijk idd zelf goed vooruit en voorkom aanvaringen.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:27

Mijn pony heeft vorig jaar (door der veulen) met iemand anders ook achterover geslagen en had ie zn bekken gebroken
En toen heb ik ff met een hulpteugel gereden zodat ze niet meer achterover kon vallen, want eraf stappen lijkt me ook geen goed idee, dan weet je paard: als ik steiger stapt ze af dus steiger ik maar...
Maar met die hulpteugel voelde ik me een stuk rustiger en zat ik ook niet zo gespannen en ging op haar over en ze werd een pak rustiger
Het valt mss niet te vergelijken met wat jou paard heeft meegemaakt maar toch wel aan je eigen veiligheid denken hoor. En zo op buitenrit gaan in de hoop van geen trekker tegen te komen lijkt me ook wel gevaarlijk (tenzij je ergens op strand kan ofzo)

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:54

Ja kep ook een hulp teugel--> Tiedeman...... maar die klikt nog wel eens los .... is altijd heel raar... maar dan ik vertrouw haar niet tenminste niet op zo'n moment en die hulpteugel al helemaal niet...
Maar ik denk dat ik hebt beste gewoon met me vader op de trekker in een weiland kan oefenen steeds dichterbij komen....?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:29

Sheronit is ook nooit gek geweest op trekkers.. maar als er 1tje aankomt stuur ik sheronit een inrit in en wacht tot dat de trekker er langs is.. ik heb geen zin om elke keer het risico te nemen om langs een trekker te gaan omdat het kan gebeuren dat sheronit in de sloot springt..

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 11:21

Ja daar heb je gelijk in doe ik ook vaak... Maar wat als er een keer geen inrit is?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:29

Omdraaien en er naar toe lopen! nooit achterop laten komen.

Mocht hij er alsnog vandoor sprinten gaat de trekker van je vandaan en blijft je niet achtervolgen, dan heb je de meeste kans op succes.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:00

Het is zo gevaarlijk vind ik als je paard bang voor trekkers is.. Met Adolf gaat het wel als er genoeg ruimte is in de berm/de trekker niet te breed is of als er een dammetje is. Maar pas lagen we bijna in de sloot omdat hij er achteruit in ging omdat er een trekkertje ons tegemoet kwam, en als ik dan afstap is er niks aan de hand, maar ik ben dan te eigenwijs omdat ik hem er persé langs wil krijgen.

En een poosje terug reed ik op een smal dijkje, kwam er een trekker achter me aan, heb er nog naar toe gedraaid maar Adolf draaide weg en galoppeerde er van door, die trekker gaf gewoon gas achter me, ik kon Adolf niet omdraaien omdat we anders onder die trekker zouden komen Boos!
Maar gelukkig zijn de meeste bestuurders wel wat slimmer Vork

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 14:50

Ja het is ook echt zo erg hoe sommige bestuurders omgaan met dat soort situaties!!! Zolang een trekker maar stil gaat staan in de berm kan ik er gewoon langs rijden en is er geen probleem.... Maarja dat gebeurt dus nooit...

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:41

Ik zie hier zeer goede tips staan en heb verder niet meer veel toetevoegen. Alleen moet je zelf niet bang zijn, zo heb ik mijn pony het bang zijn voor trekkers afgeleerd. Ik had altijd zoiets van, oliebol een trekker! snel naar een veilig plekje, maar nu is het voor mij (en ook voor mn paard) gewoon hetzelfde als een fiets.. Als je paard raar gaat doen of wat dan ook, nix van aantrekken gewoon lekker door rijden! Mischien is het moeilijk, maar het helpt! Veel succes! Pling

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 11:42

Elsemiekje schreef:
Als je paard raar gaat doen of wat dan ook, nix van aantrekken gewoon lekker door rijden! Mischien is het moeilijk, maar het helpt! Veel succes! Pling

Ja ik zou wel door willen rijden... Maar dat dacht een meisje toen ook toen er een trekker aankwam en ze is toen achterover met me pony de sloot in gevallen god zijn dank dat dat meisje er niet onder kwam en dat mijn pony z'n rug ofzo niet had gebroken ..... kun je wel nagaan wat er had kunnen gebeuren toen.

Elsemiekje schreef:
Alleen moet je zelf niet bang zijn, zo heb ik mijn pony het bang zijn voor trekkers afgeleerd.

Hoe kan ik zelf dan niet bang zijn? ik heb amber 2x met een meisje achterover in de sloot zien vallen gelukkig met een goed einde had heeel anders kunnen aflopen. Kun je niks aan tegen houden dat je bang wordt, je kunt moeilijk zeggen ow ik ga niet bang worden...