Miscommunicatie in de stap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Miscommunicatie in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 15:15

Hallo allemaal,

Met de training met Movie heb ik op het moment een beetje miscommunicatie met haar.
Het is een paard dat graag wil werken voor je, maar daar moet je haar eerst naar toe rijden.
Het is best een bloedkikker en dat is soms zo lastig met rijden.
Vooral in de stap heb ik de laatste 2 weken steeds miscommunicaties.
Ik rij meestal eerst 20min lekker rustig aan, stap even rustig rond en pak haar daarna op.
In de draf gaat het dan prima, ze is vaak over tempo maar na een paar rondjes gaat dat stukken beter.
Alleen in de stap wil ze gewoon niet ontspannen. Als ik een overgang terug naar de stap maak, raakt ze blijkbaar in paniek Ach gut
Rustig stappen is er dan niet bij, ze dribbelt, wil niet ontspannen en niet nageven. Ik kan mn been er niet aanleggen, want dna spuit ze weg en als ik probeer om stelling te vragen, begint ze overdreven te wijken/dribbelen/krabbelen/op haar plaats krabbelen. Daarom probeerde ik haar langere teugel te geven, om haar dan maar ontspannen laag te krijgen, niet in de oprichting. Na een aantal rondjes van gestoei lukt dat en accepteert ze dat. Ze ontspant dan.
Maar als ik haar probeer iets hoger in te stellen, dan paniekt ze weer ontzettend.
We hebben dan echt miscommunicatie, ik probeer haar zoveel mogelijk te belonen als het goed gaat en dram er niet op door. Maar probeer het juist af te wisselen met een overgang.. dat ik haar er niet helemaal gek mee maak, anders wordt het helemaal nix.

Kennen jullie dit, ooit weleens meegemaakt?
Ik krijg vanaf vrijdag weer les en dan gaat het vast ook makkelijker, als ik begeleiding en aanwijzingen krijg. Dan kan ik het beter doorgeven aan haar natuurlijk.
Maar ik ben toch wel benieuwd naar tips van jullie!

Dit is eigenlijk wel een goede foto om te plaatsen: Na een tijd rondgestapt te hebben, rustig te blijven en zo laag mogelijk te houden, pak ik haar langzaam aan weer op. Dit is dan net het tussengedeelte tussen de oprichting en het lang,laag rijden:

Afbeelding

Tips zijn welkom!

Groetjes Linda

Civic

Re: Miscommunicatie in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:25

*SCHOP* Niemand heeft advies of tips voor me?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:36

hey

ik heb even een tijd gehad dat mn verzorgpaard ook ging dribbelen etc in stap en je kon dan ook niks vragen. Maar dat was het doordrammen van het maar willen rennen. en met consequent aanpakken is het nu opgelost.
Ik moet hem ook echt bezighouden anders vind hij het niet leuk meer, 20 min stappen vind ik erg lang... mijn paard zou zich gaan vervelen dan. Misschien doet jou paard dat ook en wil hij ook te graag werken????
succes met je les

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:45

Als je paardje gaat dribbelen in stap: naar vore toe! Als die dan weer normaal stap of eventueel draaft neem je hem terug naar halt houden, laat jehem nageven en stap je weer weg. Gaat die dribbelen: naar vore toe en weer op nieuw beginnen.

Als die nou bij het halthouden niet wil tnageven kan je hem een stapje naar achtere zetten voor je been. Zorg dat je alle overgangen rijdt door middel van je zit hulpen en niet met je handen omdat je dan de aanleuning verstoord waardoor je paardje ook sneller zal gaan stressen.

Als die nageveeft, en dat hoeft niet gelijk helemaal netjes in de houding dat zijn als je maar voelt dat die het bit aanneemt je hand wat volgd stap je weer weg.

Wat je verder moet doen is constant tempowisselingne rijden, schakelen, overgangen, schijnovergangen.. hoe je he tnoemen wilt als je er maar voor zorgt dat je constant er mee bezig bent. Ook dit die je met een enkele kuitdruk en een zithulp dus je verander de druk op het bit niet zodat je paardje vertrouwen krijgt in je hand en deze gaat aannemen.

Als ik zo vrij mag zijn iets op te mogen merken op de foto.. Ik weet niet of dit echt jou werkelijk zit is of gewoon een momentopname die niet past bij de werkelijkheid. Maar gebasseerd op deze foto: neem je teugels iets korter. De regel is dat ellebogen niet achter je middel mogen komen, kan dit wel zijn je teugels te lang. Het nadeel van te lange teugel is dat je geen constante druk/aanleuning kan houden waardoor er dus spelling op de teugels en dus ook op het bitje onstaan wat de aanleuning verstoord en er voor zorgt dat je paardje tegen de hand en nerveus word.

Door dat je teugels iets te lang zijn ga je de overige ruimte ook op vullen door je handen hoger te plaatsen, als je teugels wat korter neemt kan je ook deze netter op de plek houden.

Het wilt trouwens niet zeggen dat als jij je teugels korter neemt dat je meer druk op je teugels gaat zetten, hoe hier dus ook rekening mee! Het ene paardje heeft eenmaal meer druk nodig dan de ander, als de aanleuning maar constant en dus gelijk is de hele tijd!

Succes

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:31

Ik zou dit paard juist nooit naar voren rijden als ze dribbelt en dramt, eerder terug. Het paard vlucht voor je been in plaats van te wachten en als je dat voorwaarts oplost, bevestig je dit gedrag en maak je het alleen maar erger. Mijn paard heeft dezelfde neiging en ik los het als volgt op...

Zorg dat je volledige controle krijgt over elke stap die ze zet, maak er een wachtoefening van. Je kan beginnen met vanuit stap halt houden, op het moment dat ze ontspant in het halthouden stap je weer weg om na 2 of 3 stappen met een kleine ophouding weer halt te houden. Dit blijf je herhalen tot je paard echt op je gaat wachten en je merkt dat ze bij de klienste ophouding terugsluit. Op dat moment kan je proberen om niet helemaal halt te houden, maar weg te stappen, als je maar voelt dat ze op de kleinste aanwijzing terug wil. Het gaat erom dat je paard klein (gesloten) en vlug gaat stappen en zich dus niet meer aan de voor- of achterkant wegduwt. Het mag dus zeker geen slome stap worden.
Ik zou me op dat moment nog niet zo veel zorgen maken over stelling, dat kan pas op een correcte manier als ze los laat in haar lijf (anders trek je alleen haar hoofd maar naar binnen). Als ze op je blijft wachten in stap, kan je op een volte proberen de voorhand wat naar binnen te zetten en de achterhand met je been wat naar buiten te duwen. Ik rij ook altijd wat stukjes schouderbinnenwaarts in het losstappen om het echt op 2 teugels te krijgen.

Ik ben hier vaak wel een kwartier mee bezig, maar na dat kwartier zijn we beiden geconcentreerd en ontspannen. Als ik wat oefeningen heb gereden of tussendoor even lange teugel heb gegeven, controleer ik Tjalko zijn ontspanning en concentratie altijd door weer terug te gaan naar die stapoefening.

Dams wat een verhaal over hoe ik stap... Ben een beetje lang van stof geloof ik...

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 11:11

Ik ben juist hartstikke blij met jullie advies en ervaringen.

@ Marijn4045: Afgezien van het stappen, schakel ik genoeg en maak ik overgangen heen en terug.
Ik zal zeker eens proberen om terug te rijden, kijken hoe ze daar op reageerd. Als ik halthoud, dan wil ze gelijk al achteruit en krabbelt ze eronder uit.. het is gewoon best lastig om de ontspanning te vinden. Maar precies wat jij zegt, als je een kwartiertje zo bezig bent geweets, dan is Movie ook ontspannen en ik dan uiteindelijk ook.

[quote="M3isSi3j"]

Als ik zo vrij mag zijn iets op te mogen merken op de foto.. Ik weet niet of dit echt jou werkelijk zit is of gewoon een momentopname die niet past bij de werkelijkheid. Maar gebasseerd op deze foto: neem je teugels iets korter. De regel is dat ellebogen niet achter je middel mogen komen, kan dit wel zijn je teugels te lang. Het nadeel van te lange teugel is dat je geen constante druk/aanleuning kan houden waardoor er dus spelling op de teugels en dus ook op het bitje onstaan wat de aanleuning verstoord en er voor zorgt dat je paardje tegen de hand en nerveus word.

Dit is inderdaad niet helemaal mijn zit, maar ik zal het uitleggen waarom ik zo zit. Omdat ik zo opzoek ben naar de ontspanning samen, probeer ik juist haar meer teugel te geven. Ik wil haar niet nog meer gespannen krijgen en kort nemen, omdat ze juist daar paniekerig van wordt. Het is dus echt zoeken naar de juiste aanneming.
Maar wat je zegt is helemaal waar over de aanleuning, is echt iets om aan te werken. Bedankt dat je het opmerkte!!

@ lizjuhh: Ik stap geen 20min, maar ik als ik ga inrijden doe ik daar ongeveer 20min over om haar lekker los te werken.
Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen, zodat ze zich niet gaat vervelen en daardoor mogelijkheden zoekt om te klooien.

Bedankt, ik ga er zeker aan werken.. we komen er wel Pling

Groetjes Linda

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:53

@ marijn: ik heb altijd geleerd at een paard wat vluchtig is voor je hand of been enkel aan je hand of been gezet kan worden door middel van naar vore rijden en dan pas terug.. Waarscheinlijk reageerd een paardje wat dribbeld, als ik het vergelijk met ro en andere paarden die ik rij, niet meer op de zithulp met als gevolg dat je toch je teugelhulpen er bij moet gebruiken wil je je paardje laten reageren. Doordat je druk op je aanleuning veranderd maak je je paardje enkel maar onrustiger.

Het verschilt natuurlijk per paard en denk dat Civic zelf even moet proberen wat het beste bij haar paardje past.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:05

Mijn ervaring is dat je ze alleen maar van het achterbeen afjaagd op die manier en ze extra vluchtig (bang) maakt voor het been. En als het dribbelen een uiting is van spanning ben je dan gewoonweg verkeerd bezig. Ligt er natuurlijk wel aan hoe sensibel je paard is. Begreep van TS dat het gaat om een bloedkikker, dus die zal extra sensibel zijn. Niet echt materiaal om tegenaan te schoppen. Hetzelfde geldt voor mijn (bloed)fries, tuurlijk kan je hem wegrijden, maar dan met een achterbeen dat er 6 meter achteraan komt en vol spanning in zijn lijf... Als je een wat flegmatieker of lakonieker beest hebt, is hij alleen maar drammerig en bereik je inderdaad meer met wegrijden.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:11

Het is idd een behoorlijke bloedkikker en raakt van veel dingen overhit. Ze werkt graag voor je, maar doet soms teveel en raakt dan in paniek. Zelfs met een klein foutje door bijv. verkeerde galop aan te springen en dan terug nemen reageerd ze vaak al rennerig op. Ik moet zo rustig en ontspannen zijn om haar niet af te schrikken. Ik denk zelf dat het stappen nu erg gespannen is. Pas na een hele tijd ontspant ze zich.. EN ik wil juist niet het achterbeen verliezen, maar er juist onder hebben!
We moeten allebei nog echt verder groeien en leren...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:41

Volgens mij kan een paard wat tegen de hand is niet over zn rug zijn laat staan tot een verzameling komen. Het is dus onzin dat je hem probeert terug te houden om te voorkomen dat die uit elkaar valt..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:27

Je verwart sluiten met verzamelen... Je laat hem zo niet tot een verzameling komen, maar tot ontspanning. En pas vanuit ontspanning kan je naar inspanning en misschien tot een beetje verzameling als je paard daar sterk genoeg voor is.
Maar goed, jij hebt een totaal ander type paard, misschien werkt het voor jou wel zo. Ik denk dat ik aan Tjalko aardig kan zien dat alleen wegrijden voor hem niet werkt.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:57

Ik heb gister gereden en het beide geprobeerd, terugrijden en voorwaarts rijden.

Ik heb gemerkt dat het terugrijden beter is voor ons. Ze wordt dan wat rustiger, ookal vindt ze het heel moeilijk.
Als ik haar wegrijdt denkt ze dat ze harder mag en onttrekt ze zich helemaal.
Ik heb zo les, dan ga ik met mn instructrice het probleem bekijken.

Hartstikke bedankt voor jullie commentaar,reacties en tips!
Heb er echt wat aan gehad.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:11

Een paard dat dribbelt is meestal opgewonden. Vooral dan na de eerste draf. Een paard kan gaan anticiperen als het een oefening steeds opnieuw moet doen, bijv. dressuurproef of als altijd hetzelfde wordt gedaan. Ook als de hulpen van de ruiter niet duidelijk genoeg zijn, kan hij gaan dribbelen. Je moet dus veel in stap trainen zodat het paard leert ontspannen. Overgangen kunnen nuttig zijn wanneer het aantal passen in de diverse gangen steeds verandert wordt.

Je moet diep in het zadel gaan zitten en het paard voorwaarts drijven. Het is zinloos het tempo met de hand terug te brengen, omdat het paard ook op de plaats zal gaan dribbelen. De impuls moet worden gebruikt om voorwaarts te gaan en niet op en neer. Daar heb je krachtige benen, een stille hand en geduld voor nodig.

Het heeft ook geen zin om het paard in de mond te gaan rukken of te gaan schreeuwen.

Dus niet terughouden met je handen. Doe dat liever met je zit!!!
Als je dat met je handen doet zal het niet veel helpen. Dat heb je misschien al gemerkt.