Beleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:23

Hallo,
Ik ga deze zomer helpen met het doorijden/ berijden van een pony.
Het is de bedoeling dat we deze hoog in rijden zodat hij de wedstrijd in kan.
Ik ga dit doen met 5 mensen waaronder 2 instructeurs, 1 vriendin en de eigenaresse. Ik heb wel veel vragen over inrijden en doorrijden ;
( Ik denk wel dat zij dat weten, maar ik wil het ook weten Bloos )

* Hoe leer je een pony wijken?*
* Netjes aan de teugel zonder te zagen?
* Schouderbinnen+buitenwaart?
* Appuyeren( + Travers)

Dit wil ik wel graag weten, want ik heb nog maar 1 keer een shet beleerd, en dit ging wel goed, maar die was niet bedoeld voor de wedstrijd..

Kus !!

Janine

janinetjjj

Re: Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:24

Hierbij hoort ook:
Het soepel maken van een paard, hoe maken jullie je paard super soepel??

Kuss Janine

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:54

Ik zou je graag willen helpen maar dit valt eiegnlijk niet zo uit te leggen. Maar wil je zeggen dat je dit paard gelijk deze dingen wilt leren? Daar is ervaring voor nodig en ik zou eerst zorgen dat het paard goed in balans loopt. Dit zijn geen dingen die je een paard gelijk leert maar pas als het paard in balans loopt en de basis onder de knie heeft.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:21

Misschien handig dat zeker in het begin wanneer jij op het paard gaat dat 1 van de instructeurs erbij is om je aanwijzingen te geven? Niet rot bedoeld, maar een paard iets fouts aanleren is makkelijker dan het hem weer af te leren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:28

huh een paard wat alles nog moet leren wil je gelijk de travers, appyuementen en dergelijke aanleren??? klinkt niet bepaald kundig. leer het paard maar eerst de basis en leer het op eigen benen lopen, zijn balans te vinden dat is veel belangrijker. ik vraag me af of dit nu een geintje is of dat je het echt meent....want dit kan echt niet!! een paard kan zijn hele leven nog leren...een kind van 3 zet je ook niet op het gymnasium, toch??

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:31

Ik heb het al in een ander topic gezegd tegen je en nu zeg ik het je opnieuw= met goede en ervaren begeleiding komt alles wel goed.

Je kan een paard dat je gaat inrijden niet leren aan de teugel te rijden, wijken,appuyeren etc... Dat aan de teugel komen zal hij zelf wel doen, als jij hem correct rijdt(er staat bij FAQ hopen topics over dit onderwerp en wat aan de teugel rijden eigenlijk wil zeggen, misschien dat je daar eens een kijkje moet nemen)

Verder is het enige wat een jong paard moet leren op de eigen benen lopen. Daar zal je al werk genoeg mee hebben. Pas veel later, als je paard zijn evenwicht heeft onder het zadel en de basisoefeningen goed beheerst, moet je aan de eerste stappen van zijgangen gaan denken.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 00:11

Als je paard eenmaal goed de basis kent (stap, draf, galop, halthouden, voltes en andere figuren) kan je pas dit soort dingen doen.
Een instructrice weet je vast wel te helpen. Ik heb nu zelfs een shet lekker aan de teugel lopen en ze kan ook wijken/schouder binnen en buitenwaarts.
Bij mij ging het eigenlijk een beetje vanzelf, als het paard eenmaal de basis kent (héél belangerijk), wil je meer gaan proberen. Telkens in volte een beetje bijsturen met je benen, goed oefenen met stelling... Als je paard eenmaal goed reageert op je beenhulpen, lukt het wijken ook na een tijdje. De eerste keer gaat het niet perfect, maar met geduld gaat het wijken steeds beter (zolang je maar de goeie hulpen blijft geven). Als wijken eenmaal goed gaat dan is schouder binnen/buitenwaarts ook wel te doen.
Aan de teugel laten lopen verschilt per paard. M'n verzorgshet ging automatisch aan de teugel lopen toen ik lange teugel gaf, dus ik nam telkens de teugels iets korter, zodra ze haar hoofd netjes omlaag bleef houden is het een questie van goed belonen. Ik moet er nog veel mee oefenen, maar als er eenmaal een begin is, dan moet het lukken. Knipoog

Denk alleen dat je eerst echt goed de basis moet oefenen, met figuren sturen, en dingen zoals in de goede galop aanspringen... Voltes kunnen ook goed zijn, vooral door de stelling en je beenhulpen.
Een andere goede oefening als je paard eenmaal de basis kent: op de binnenhoefslag rijden, en met je beenhulpen naar de buitenhoefslag gaan en andersom. Zo kan je langzamerhand wijken en andere moeilijkere oefeningen.

Maar héél belangerijk, eerst de basis, de rest komt later. Haha!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:13

mmm, zal wel weer bot overkomen, maar blijf jij gewoon van een jong paard af... laat het beleren aan een ervaren iemand over...wanneer je al praat over zonder zagen, travers, appuyeren, terwijl je het over een jong onbeleerd paard hebt, dan denk ik serieus dat jou kennis over rijden en paarden niet genoeg is om uberhaupt met beleren bezig te zijn....

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:33

_/-o_

ik ga weer met baroen mee.
Weet je wel waar je het over hebt?
Als jij je paard correct rijd hoef je helemaal niet na te denken over hoe je een paard zonder te zagen lekker nageeflijk kan laten lopen, dan gaat dat vanzelf.
Ik hoop dat de instructeurs/trices je goed gaan begeleiden, want ik denk dat je er zeker zelf nog niet klaar voor bent.

Niet rot bedoeld maar kom op, ik zou eerst maar eens lekker met je begeleiding gaan praten over hoe ze het willen gaan doen, misschien dat hun je vragen serieus kunnen beantwoorden want hier zullen verder weinig serieuze reacties opkomen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:34

Zodra je een jong paard zover hebt dat hij goed aan de hulpen staat, komen oefeningen als sb, travers en appuyeren vanzelf met goede instructie wanneer jullie daaraan toe zijn.
Eerst gewoon over vier benen kunnen laten lopen en na laten geven.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:43

Dit meen je niet. Een jong paard dat nog niet eens onder het zadel is en jij hebt het over aan de teugel, appuyeren enz. enz.
Blijf er lekker af. Het is duidelijk dat je er echt de ballen verstand van hebt.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:54

ga eerst zorgen voor de basis, dus soepel door zijn lijf, over de rug, in balans en goed op het achterbeen leren lopen. het paard moet eerst meer spierkracht krijgen, dit duurt wel even hoor. pas als dit alles goed gaat komt het hoofd vanzelf, dus als hij goed op het achterbeen komt en de juiste spieren aanspant en onspant, dan zakt het paard iets van achteren en komt de schoft iets omhoog en het hoofd naar de loodlijn.
als de basis erin zit, dan komt het wijken enz ook vanzelf. iedereen kan zijn paard wel een paar passen opzij schoppen, maar de kunst van paardrijden is, dat je iets zo simpel mogelijk voorelkeer krijgt.
dus been en je krijgt reactie.

ik ben ook van mening, dat je dit beter door een ervaren iemand kan laten doen. als dit jonge paard verkeerd gereden wordt ben je verder van huis.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 13:33

IK blijf er ook wel vanaf, maar ze vroegen me om hulp, maar ik ga pas helpen nadat de basis er lekker in zit..
En nee, tuurlijk wil ik niet meteen appuyeren leren, dat is een beetje te veel, Eerst goed de basis kunnen, ronder maken, de achterhand lekker naar beneden werken en de balans naar voren brengen.. Wij doen dit met zijn 5en, en de basis wordt gelegd door de intructeurs en de eigenarresse..

Toch bedankt !!

Kuss Janinetjjj

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:21

janinetjjj schreef:
IK blijf er ook wel vanaf, maar ze vroegen me om hulp, maar ik ga pas helpen nadat de basis er lekker in zit..
En nee, tuurlijk wil ik niet meteen appuyeren leren, dat is een beetje te veel, Eerst goed de basis kunnen, ronder maken, de achterhand lekker naar beneden werken en de balans naar voren brengen.. Wij doen dit met zijn 5en, en de basis wordt gelegd door de intructeurs en de eigenarresse..

Toch bedankt !!

Kuss Janinetjjj

edit; ging wat fout! Haha!

kijk zo staat het er al heel anders, als je nu zo je verhaal was begonnen had het veel duidelijker naar ons geweest en had je andere reacties gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:22

WEl in jaren denken hè, niet in weken of maanden Haha!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:28

Ja, ik stel ook voor dat je dezelfde vraag over een paar jaar nog een keer stelt! Misschien is de pony er dan aan toe........

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 18:07

Ik denk in lange jaren hoor, eerst de basis er goed in..
Dat snap ik ook wel hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig Knipoog
Kuss

Janine

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:49

nou, excuses dan voor de reactie van mij hierboven, het leek alleen net alsof je een van de vele bent die meteen bij 33n drie jarige in grand prix termen gaan denken, en laat dat nou net niet werken.

Succes met beleren, en goed opletten, want je kan er veel van leren

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 12:17

Knipoog