leren van paardrijden aan een kind (9 jaar)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marfries

leren van paardrijden aan een kind (9 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:54

Ik probeer mijn zusje van 9 te leren paardrijden. Ze heeft een New Forest pony die dubbel L is, en erg rustig en betrouwbaar. Zelf ben ik 32, en rijd ook paard, sinds mijn 7e.

Mijn zusje heeft eerder ± 1 jaar op een shetlander gereden, en een tijdje op een andere new forest. Enig begrip van zitten, rijden en sturen heeft ze dus wel.

Maar nu wil ik haar graag dressuur matig opleiden. Hoe leer ik haar de volgende punten:
1) goede, correcte zit, met goed evenwicht
2) op juiste been lichtrijden en dit zelf herkennen
3) handgevoel en beengevoel voor de hulpen

Sommigen hebben het over spelletjes, maar graag tips van jullie (tips over boeken/video's/webpag. over dit onderwerp zijn ook welkom!)

janinetjjj

Re: leren van paardrijden aan een kind (9 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:19

Hallo, ik ben 15 jaar en heb een kind van 7 leren rijden, en zij heeft nu een eigen pony ( is nu 8) en rijd Bixie

( En nu bij de lr/pc)

- Longelessen; Dus aan de longe met zadel, ( Leer zonder beugels te rijden)
Dan wordt je zit al beter.
Het juiste been komt vanzelf, leer haar eerst goed lichrijden door het takt: sta-zit aan te leren, dit kan ze thuis op de stoel/fiets wel oefenen!
Leer haar eerst deze balans te vinden, en dan vertel je over het been..
Handen kun je meteeen aanleren + oefenen thuis..
Spelletjes doen houdt het leren leuk, dus je kunt draven oefenen van de ene kant van de bak naar de andere met ondertussen afstappen, opstappen, balkjes draven.
Vraag je eigen instructeur voor tips, en laat je zusje naar andere mensen kjken die rijden, daar leer je enorm van !!

Beengevoel: Geef haar niet de opdracht om te leren schoppen, maar te knijpen met de binnenkant van dr kuiten, hakken mooi uitdrukken..

Kijk maar of dit lukt !!

Asjeblieftt !!

Kus+Succes !!

Janine

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:58

marfries schreef:
Maar nu wil ik haar graag dressuur matig opleiden. Hoe leer ik haar de volgende punten:

Spelenderwijs......

marfries schreef:
1) goede, correcte zit, met goed evenwicht

Zonder beugels/voeten uit de beugels.
Als de pony braaf is dan zonder longeerlijn en in stap, linkerhand rechtervoet, rechterhand linkervoet aanraken.
Vliegtuigje, molen, enzovoort.
Is de pony minder braaf of vind het eng dan kan dat ook goed op een gekantelde regenton of een grote skippybal.

marfries schreef:
2) op juiste been lichtrijden en dit zelf herkennen

Laten voelen wat het verschil is......

marfries schreef:
3) handgevoel en beengevoel voor de hulpen

en dat is ervaring...

marfries schreef:
Sommigen hebben het over spelletjes, maar graag tips van jullie (tips over boeken/video's/webpag. over dit onderwerp zijn ook welkom!)

Bij of via de KNHS is een bixiebrochure aan te vragen, daar staan de bixie proeven in en ook spelletjes....

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:25

Zonder zadel leert ze nog beter haar evenwicht en het ritme van het paard kennen.

Op het juiste been lichtrijden is een kwestie van gevoel. Laat haar om en om op het juiste en dan weer op het verkeerde been lichtrijden, ze zal het verschil zelf gaan voelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:33

Als het evenwicht niet voldoende of goed is leer je het kind knijpen met het bovenbeen... (=ervaring)

en echt lichtijden ook op het goede been kan een groot paard een goed hulpmiddel zijn....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:38

Ik ben ook vóór aan de longe. De eerste paar keren zonder beugels, gewoon mee gaan met de bewegingen, voelen hoe het beweegt. Helemaal mooi is het als je bij de tweede keer beugelloos ook teugelloos gaat, dan heeft ze niets meer om op te hangen/ op te vangen. Ze kan zich dan 'opvangen' door het zadel te pakken of een halsriem (als je die niet hebt een oude beugelriem) als ze haar evenwicht verliest. Ze is dan helemaal aangewezen op haar zit. Je kunt dan ook later oefeningen doen als armen over elkaar (in draf dan), armen helemaal omhoog, armen helemaal opzij etc. Als dat allemaal lekker gaat kun je inderdaad die spelletjes doen zoals alane zei, die zijn niet alleen leuk maar ook super leerzaam!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:15

Al veel bekende dingen genoemd zie ik Knipoog

Ik heb voor jou een pb gestuurd aan Mickey, die volgens mij ponylessen geeft of gaf aan een ponyclubje, en ook juf is.

Je zou ook Heike even kunnen pb-en, die heeft volgens mij manege lessen gegeven (of doet dat nog...)
De topics kon ik ook niet terugvinden helaas...
Succes!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:27

joyce B schreef:
Ik heb voor jou een pb gestuurd aan Mickey, die volgens mij ponylessen geeft of gaf aan een ponyclubje, en ook juf is.

En ik zal ook maar even reageren n.a.v. dat pbtje Knipoog

Ik ben inderdaad juf (kleuters) en geef les aan de beginnertjes op de ponyclub Lachen Dus beide goed onthouden Joyce Knipoog

Het aller belangrijkste bij die jonge kinderen is dat ze vertrouwd raken met hun pony. Je moet dus veel aandacht besteden aan het vertrouwen van de pony. Ze moeten leren dat ze heel veel kunnen op een ponyrug. Ze kunnen bijvoorbeeld met je armen zwaaien terwijl je gewoon blijft zitten. Je benen optrekken en bewegen zonder dat je je evenwicht verliest.
Ik doe buiten de rijtechnische dingen in een les ook bewust spelletjes. Zo doe ik bijvoorbeeld hoofd schouders knie en teen. Maar ook Annemarie Koekoek. De kinderen zijn dan zo bezig met het spelletje dat ze geen tijd hebben om na te denken dat ze bang zijn of dingen nog niet durven.

De rijtechnische dingen die ik ze leer zijn echt basisdingen. Zoals leren rijden met je zit en niet met je handen. Je pony terug rijden door met je zit vanalles te doen en niet gewoon lukraak aan de teugels trekken.
Wij stappen dus een groot gedeelte van de les en als de kinderen laten zien dat ze het beheersen zoals ik het graag die dag van ze wil zien, mogen ze het in draf gaan doen. Geld ook voor het rijden van figuren en dergelijke. Maar ook elkaar na rijden en kijken waar je elkaar kunt helpen om het nog netter te laten worden.

Misschien heb je iets aan de tips, mocht je nog meer uitleg willen over hoe en wat, stuur gerust een pbtje Knipoog

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:30

als iemand nog goede tips heeft.....

ik moet van de zomer op een kamp gaan lesgeven en vind het nog best moeilijk om een hele groep bezig te houden en ze daarbij op een verantwoorde manier leren rijden...
ik ben hier thuis al wel bezig met een meisje van 6 maar zij is alleen en dus kun je al je energie op haar richten! dus als er mensen zijn die nog tips hebben voor het lesgeven aan geen groep..... ( leeftijden tussen de 6t/m11 en 11t/m15 ) zowel beginners als gevorderden

alvast heeeeel erg bedankt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:34

De 11 t/m 15 -groep hoeft denk niet echt een hele speciale behandeling, die zijn al wat ouder, en hebben waarschijnlijk niet al te veel zin in Annemaria Koekoek Lachen
Desondanks moeten ook daar de lessen gewoon leuk en ontspannen blijven (dat moet volgens mij altijd). Naast de gewone oefeningen zijn carroussel-oefeningen wel leuk ter afwisseling. Met z'n tweeen naast elkaar, maar achter elkaar kan ook: Afwenden over AC en dan splitsen en invoegen is een leuke om je paard echt te sturen en niet achter elkaar aan te hobbelen. (Gaat dan ook standaard een paar keer mis) Ook voltes halve baan vanaf het midden, en dan om en om, is een hele moeilijke.

Verder de gewone dressuuroefeningen en punten natuurlijk, maar let er op dat je niet te veel vraagt, de ruiters moeten het ook kunnen doen en verbeteren. En het is vreselijk frustrerend om steeds kritiek te horen...

Voor de jongere kinderen zou ik zeggen: ook lekker spelen, veel dingen spelenderwijs aanleren, en veel lol maken. Als de kinderen er ontspannen opzitten is het al redelijk rijtechnisch verantwoord.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 00:25

Voor ons evenwicht deden we altijd in de les beugels uit, teugels in een knoop... En dan oren aanraken van je pony, staart aanraken van je pony, met je linker hand je linker teen (zonder je been op te trekken) linker hand naar je rechter teen (dit is moeilijker)... Daarna deze oefeningen in draf. In galop deden we niet deze oefeningen, maar wel lekker zonder beugels en teugels door de bak galoperen (sturen met je zit!).

Verder lekker veel overgangen rijden, en er op letten dat je zusje echt met haar zit terug rijdt en niet gaat schoppen als de pony weer moet gaan draven.
Gevoel van lichtrijden is gewoon een questie van gevoel van het ritme van je pony (ging bij mij na een lesje al goed, maar ik ken ook iemand die hier gewoon geen gevoel voor heeft en het na 3 jaar nog steeds niet in een goed ritme doet). Hoe meer je oefent, hoe beter je het ritme van je pony leert aanvoelen. Lichtrijden op het goeie been is pas van belang als het lichtrijden zelf goed gaat en als ze ook kan doorzitten.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:25

..hier heb ik wat aan!..hahahaha, ben zelf 29 jaar en ook mijn nichtje wilde graag 1x per week rijden, ik een leuke pony "gejat"..en gaan..maar dan moet je opeens vertellen hoe en wat!...heb er lang over na moeten denken en deze tips helpen erbij...ooooowwww, tja het is wel een spelletje..maar wij doen dat aan het einde van onze "les"... tikkertje!..ik rennen door de bak en zij erachter aan!..dolle pret(niet aan te raden als je groepsles geeft Knipoog)..maar wel leuk

Ik probeer ze ook gelijk te vertellen dat je het beste kan sturen met je beentjes, vind ze wel heel moeilijk hoor...maar dan ziet ze dat het kan, glundert ze van trots!...stilstaan op je zit, dan zie je haar helemaal zwaar maken en ja hoor, pony staat stil..echt zo leuk!..

en vooral een hoop lol erin houden(ze heeft me al stiekem verteld dat ze het leuker vind als dansen en zwemmen.. wat een skatje!!!)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:53

Ik geef mijn verzorgster les op mijn pony. Hij is best moeilijk te rijden, dus ze moet ook flink doorwerken. Ik laat haar vaak ook juist de dingen fout doen. Zo merkt ze vanzelf het verschil. Nadat ze als een zoutzak moest zitten en terugrijden van draf naar stap had ze wel door hoe belangrijk het was. In een rechte lijn stappen en halthouden ging pas echt goed als ze doorhad wat er gebeurt als je je been er niet aan houdt.
Deze manier verschilt natuurlijk per paard, want als je het aan die van mij niet correct vraagt, doet hij het simpel weg niet. Ik probeer ook zoveel mogelijk uit te leggen waarom iets moet, zodat ze de reden erachter snappen en dan hopelijk ook het belang.
Succes

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:10

Phynix schreef:
Ik geef mijn verzorgster les op mijn pony. Hij is best moeilijk te rijden, dus ze moet ook flink doorwerken. Ik laat haar vaak ook juist de dingen fout doen. Zo merkt ze vanzelf het verschil. Nadat ze als een zoutzak moest zitten en terugrijden van draf naar stap had ze wel door hoe belangrijk het was. In een rechte lijn stappen en halthouden ging pas echt goed als ze doorhad wat er gebeurt als je je been er niet aan houdt.
Deze manier verschilt natuurlijk per paard, want als je het aan die van mij niet correct vraagt, doet hij het simpel weg niet. Ik probeer ook zoveel mogelijk uit te leggen waarom iets moet, zodat ze de reden erachter snappen en dan hopelijk ook het belang.
Succes

Maar dat uitleggen vind ik persoonlijk nou juist zo moeilijk!..mn nichtje is 7 jaartjes en ik heb ook het idee dat als je er veel info in stopt dat er werkelijk niets blijft hangen..hoe hebben jullie trouwens de figuren uitgelegd, eerst op papier tekenen???...(zo probeer ik het)...we zijn nog maar bij een volte en van hand veranderen en dat je ook HEEEELLEE grote achten kan maken..maar tips??...heel graag!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:28

met pionnen daarmee kun je figuren leren.....
of "droog" oefenen. Ik denk niet dat het gemiddelde kind zo ruimtelijk kan denken dat het lijnen op een papier om kan zetten in lijnen de het moet rijden.

Ik ben tegen longeren met beginners.... wel voorstander om de pony in het begin aan een haLstertouw te begeleiden.
de pony behoort braaf te zijn.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:36

Alane schreef:
met pionnen daarmee kun je figuren leren.....
of "droog" oefenen. Ik denk niet dat het gemiddelde kind zo ruimtelijk kan denken dat het lijnen op een papier om kan zetten in lijnen de het moet rijden.

Ik ben tegen longeren met beginners.... wel voorstander om de pony in het begin aan een haLstertouw te begeleiden.
de pony behoort braaf te zijn.

waarom ben je tegen longeren met beginners??..(ben heel nieuwgierig)

toch die lijnen tekenen werkt soms wel hoor...ik heb van de letters in de bak namen gemaakt, zoals H = hond A = Aap, en de volte heb ik eerst "droog "voorgedaan
en op papier laten zien dat je op verschillende plekken een volte kan maken
ook doe ik het droog voor, dus loop ze met haar pony achter me aan!..goed??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:47

rechtuit is gemakkelijker... dan (grote) cirkels rijden....

en je zegt het zelf al, lijnen tekenen werkt SOMS.... laten zien waar je grote en kleine voltes kunt rijden of slangevoltes, bogen en bijv. een 8 rijden, een kind ziet dan wel de lijnen staan maar moet zich ook ruimtelijk kunnen voorstellen dan ze dan van handveranderd en dus de andere kant oprijdt... (hoeveel volwassenen zijn er niet die geen landkaart kunnen lezen omdat ze dat voorstellingsvermogen niet hebben of de landkaart ronddraaien in de rijrichting? even als voorbeeld)

En het gaat er niet om wat ik goed vind, het gaat om de manier waarop en het snapvermogen van het kind en als belangrijkste de lol en het plezier...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:54

En het gaat er niet om wat ik goed vind, het gaat om de manier waarop en het snapvermogen van het kind en als belangrijkste de lol en het plezier...

..laten we dat bovenaan zetten lol moet er gemaakt worden en ik mag eerlijk zeggen, ze glundert helemaal want het is haar pony'tje!!(heerlijk zo'n pennytuttebelletje), maar ik vroeg ook niet "echt"of je het goed vond, meer je mening over de methode en die heb je gegeven...

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:21

dat met voorlopen lukt wel heel goed. dan zien ze hoe het moet maar in het begin zou ik wel aan de longeerlijn en dan zonder beugels maar ook bijvoorbeeld los van de longeerlijn laten stappen en na een tijd draven dan hebben ze zelf ook door dat het goed gaat omdat ze dan zelfstandig iets moeten doen

veel succes Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:35

Dimitri schreef:
... maar ik vroeg ook niet "echt"of je het goed vond, meer je mening over de methode en die heb je gegeven...

snorry... even verkeerd gesnapt.... Ach gut

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:48

Ja, maar van wat wil je het precies uitleggen. Geef eens voorbeelden en dan kan ik kijken of ik een leuke uitleg voor die leeftijd heb.
Mijn instructrice noemt de figuren ook nog niet bij de juiste naam. Maar gewoon grote cirkel en dakjes/hoekjes (gebroken lijn) rijden. Als ze mogelijk linksom of rechtsom nog niet kan snappen, probeer het eens met 'met de klok mee' of 'tegen de klok' inrijden.

Wat ik al zei, als je wat preciezere voorbeelden hebt van wat je haar wilt uitleggen, kan ik je misschien een leuke uitleg geven.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:22

Alane schreef:

snorry... even verkeerd gesnapt.... Ach gut

geen probleem Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:26

Ik geef les van maandag tot zaterdag aan kinderen tot 12/13 jaar vanaf 7 jaar. Ik heb van mezelf het inzicht in het karakter van een kind. Ik ken de pony's uitstekend en weet wie op wie ik kan zetten. Zorg ervoor dat je in ieder geval makkelijk te rijden pony's hebt zodat het eerste vertrouwen niet geschaad wordt, daarna kunnen ze nog lekker doorscholen en uiteindelijk rijden ze op kop van de groep...

Voor meer info:PB staat open Knipoog

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:29

Phynix schreef:
Ja, maar van wat wil je het precies uitleggen. Geef eens voorbeelden en dan kan ik kijken of ik een leuke uitleg voor die leeftijd heb.
Mijn instructrice noemt de figuren ook nog niet bij de juiste naam. Maar gewoon grote cirkel en dakjes/hoekjes (gebroken lijn) rijden. Als ze mogelijk linksom of rechtsom nog niet kan snappen, probeer het eens met 'met de klok mee' of 'tegen de klok' inrijden.

Wat ik al zei, als je wat preciezere voorbeelden hebt van wat je haar wilt uitleggen, kan ik je misschien een leuke uitleg geven.

hoe je figuren kan rijden, je noemt al dakjes(gebroken lijn)..maar bijv. van hand veranderen???...slangevolte???..doe je dat ook "droog" oefenen??...heel veel dingen figuurtjes verdwijnen ook na een week, misschien leuke hints voor mn nichtje?...alle info is welkom hoor!..maar misschien ook leuke spelletjes???...heb al een keer tonnen in de bak gezet dat ze daaromheen moest rijden....balkjes neer gelegd..maar ik heb niet zo'n grote fantasie...dus alles is welkom Haha!

ooooowww, ze kan nu best aardig lichtrijden(in haar beleving "sta, zitten")....wanneer begin je met doorzitten??...wanneer ga je een galopje proberen??..(ben het nu nog lang niet van plan..maar net wat ik zeg, tips zijn erg welkom)

alvast bedankt!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:34

Hermesdeux schreef:
Ik geef les van maandag tot zaterdag aan kinderen tot 12/13 jaar vanaf 7 jaar. Ik heb van mezelf het inzicht in het karakter van een kind. Ik ken de pony's uitstekend en weet wie op wie ik kan zetten. Zorg ervoor dat je in ieder geval makkelijk te rijden pony's hebt zodat het eerste vertrouwen niet geschaad wordt, daarna kunnen ze nog lekker doorscholen en uiteindelijk rijden ze op kop van de groep...

Voor meer info:PB staat open Knipoog

gelukkig het ponytje waar ze op rijd is een brave arie en het lijkt wel of hij het ook voelt...bij zn vrouwtje kan het zo'n draak zijn..maar bij haar!, zo lief!....ook met borstelen blijft ie zo lief stil staat, ze kan zn beentjes afspuiten, brengt hem naar de wei...dit alles uiteraard met begeleiding!!...maar het getut eromheen vind ze zo leuk!..komt ze aan met haar tasje met borsteltjes, wat snoepjes(jaahhh... paardje mag niets tekort komen!!)

maar als ik ook zo brutaal mag zijn zet ik je even bij mn Friends, als ik het dan niet meer weet, vraag ik graag!