Galopwissel- versneld en hoofschuddend

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Galopwissel- versneld en hoofschuddend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:45

Tijdens een galopwissel versnelt mijn paard even heel snel, zodra ik haar dan weer netjes op de volte heb gepakt is de rust wedergekeerd.
Iemand een idee hoe ik dit geleiderlijker aan kan pakken?

Tevens schudt ze tijdens de wissel even van links naar rechts met haar hoofd, lijkt mij dat dit door het omstellen van de stelling komt.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt.

Groetjes
Kim

Bets

Re: Galopwissel- versneld en hoofschuddend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:07

Je moet proberen op diagonaal je paard wat op te schuiven: stel dat je in rechter galop zit, ga je de diagonaal op en je vraagt al stelling links en probeer hem (wijkend achtig) op te laten schuiven naar rechts, als je voelt dat je paard opschuift kun je de benen omleggen en je gewicht omzetten naar andere kant en je paard zal wissel maken.
Probeer je paard goed recht te richten, zodat deze dus niet gaat versnellen (alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen) en zal dus makkelijker bij je blijven.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:17

@ Bets: De galopwissel vanuit de rechtergalop gaat idd makkelijker dan wanneer we in de linkergalop zitten. Dat betekent dus dat ik haar op de linkerhand meer rechter moet richten?

Dan van dat uitschuiven zal ik vanavond eens op letten!

Dank je voor je tip Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:24

siko schreef:
@ Bets: De galopwissel vanuit de rechtergalop gaat idd makkelijker dan wanneer we in de linkergalop zitten. Dat betekent dus dat ik haar op de linkerhand meer rechter moet richten?

Dan van dat uitschuiven zal ik vanavond eens op letten!

Dank je voor je tip Knipoog

Dan kan het zijn dat je paard linksgebogen is en dus moeilijker naar rechts wil buigen en zelfs naar rechts weg wil lopen, dus je moet proberen vanuit linkergalop je paard eerst naar rechts te buigen (desnoods zelf al wat naar links gaan zitten, dan maak je het wat makkelijker voor buiging, maar moet je ook weer mee opletten dat je dit niet te lang doet, ivm overbelasting, alleen in wissel zelf wat naar links gaan zitten) en je paard zal makkelijker omspringen.
Je hebt inderdaad goed datje op linkerhand, je paard meer aan rechterteugel moet houden om je linkerkant van lichaam wat meer de bespiering op te rekken zodat hij in de wissel niet tegen je rechterbeen/teugel inkomt.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:46

Ik sta er versteld van hoe goed je dat kan verwoorden! Exact dat bedoel ik ook, ze is idd erg naar links gesteld en rechtsom moeilijker te rijden. Met veel contrastelling wordt dit wel steeds minder gelukkig. Vandaar ook (denk ik) schudt ze even met haar hoofd tijdens het overspringen in de galop, omdat die stelling opnieuw omgesteld moet worden of niet?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:51

siko schreef:
Ik sta er versteld van hoe goed je dat kan verwoorden! Exact dat bedoel ik ook, ze is idd erg naar links gesteld en rechtsom moeilijker te rijden. Met veel contrastelling wordt dit wel steeds minder gelukkig. Vandaar ook (denk ik) schudt ze even met haar hoofd tijdens het overspringen in de galop, omdat die stelling opnieuw omgesteld moet worden of niet?

Ja ze krijgt dan spierpijn of word ergens teveel belast waardoor ze gaat schudden. Wat een goeie oefening is om die linkerspier op te rekken, is zowel in draf als in galop op linkerhand paard in contrastelling op binnenhoefslag te rijden (kun je namelijk voelen of hij naar rechts weg wil lopen) ook op voltes goed voelen, zeker op linkerhand zal je paard naar buiten weg willen lopen en op rechter volte zal je paard naar binnen willen vallen!!! Probeer je paard goed op 2 teugels gelijkmatige aanleuning te krijgen en dat hij dus niet OP schouder of OVER schouder weg kan lopen. Rechtrichten inderdaad.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:39

Nog wat: op rechterhand wat schoudervoor achtig rijden, het rechterachter been is zwakke been en heeft moeite om onder de massa te komen, om dit te stimuleren, kun je in begin wat schoudervoor achtig rijden zowel in stap, draf als galop. Ook om de aanleuning beter in evenwicht te krijgen, omdat je paard makkelijker wat meer gewicht op de rechterkant wil gooien en zo dus ongelijkmatige aanleuning krijgt.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:21

Bets schreef:
siko schreef:

Ja ze krijgt dan spierpijn of word ergens teveel belast waardoor ze gaat schudden. Wat een goeie oefening is om die linkerspier op te rekken, is zowel in draf als in galop op linkerhand paard in contrastelling op binnenhoefslag te rijden (kun je namelijk voelen of hij naar rechts weg wil lopen) ook op voltes goed voelen, zeker op linkerhand zal je paard naar buiten weg willen lopen en op rechter volte zal je paard naar binnen willen vallen!!! .

Dit is precies wat ze doet! Dus die contrastellling die ik nu steeds aanneem, zo houden? En op de volte gewone stelling weer aannemen en afwisselen met contrastelling?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:46

Ik zou linksom contrastelling rijden, tot je paard het gewicht in de mond gaat verdelen op 2 teugels, dus dat de aanleuning gelijkmatig word en dat daarna je paard zal ontspannen. Als je paard ontspant zou ik rechtsom op de volte die stelling nemen, dat je paard niet op de schouder valt. Maar hoe groot die stelling is, dat is weer afhankelijk van natuurlijke scheefheid van je paard. Kan zijn dat vandaag maar net stelling genoeg is en dat je morgen bij wijze van de stelling enorm moet vergroten en hoofd bijna dwars op zijn nek moet zetten (als voorbeeld he!!!) Haha!

Daarbij moet je ook op blijven letten en elke dag aan gaan voelen wat de natuurlijke buiging van je paard is,want dat kan namelijk wijzigen, dat kan zelfs in uur tijd nog wijzigen! Dus goed blijven voelen wat je paard doet en niet kwakkeloos rondrijden en denken van: nou mijn paard is linksgebogen... zal morgen ook wel zo zijn.... Knipoog