vaak struikelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bleuke

vaak struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:29

Mijn paard struikelt vaak tijdens het rijden, zowel in stap als in draf.
Zowel op de dressuurpiste als op het gras.
Hij is 5 jaar.
Is dat normaal voor een paard van 5 en kan ik hem trainen zodat hij beter op zijn benen let?

Ik dacht eerst dat het was omdat ik te zwaar voor hem ben maar het is ook wanneer lichtere ruiters hem rijden.

Ik kreeg al ergens de tip om hem te longeren met pessoateugel zodat hij zich beter bewust wordt van zijn benen, anderen raden me het juist heel sterk af.

Zijn er andere tips?

Marloes__

Re: vaak struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:32

Tja, mijn vorige paardje deed dat ook heel erg. Hij slofte ook heel erg met zijn voorbenen.
Is daar ook voor naar Utrecht geweest e.d. Maar daar kwam niets uit.
Wel is ons toen verteld het paard gelijk op te pakken, zodra je ging rijden. Niet eerst even lekker met een lang teugeltje laten rondhobbelen. Maar gelijk aan het werk zetten, zodat hij bewust is van zijn eigen lichaam!

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:37

Dat kan echt meerdere oorzaken hebben.
Hij is nog "vrij" jong, misschien zijn het evenwichts problemen.
Dat zou dan betekenen heel veel grondwerk, zodat hij in evenwicht gaat lopen.
Ook longeren met ruiter erop, het kan zijn dat hij door het gewicht van de ruiter uit evenwicht raakt. Een paard wat b.v net ingereden is moet ook zijn evenwicht "opnieuw" terug vinden.

Maar er zijn natuurlijk nog een heleboel andere dingen te bedenken.

Succes

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:43

Kan een medisch probleem zijn (oa hoefkatrol, of in de voorknie)
Rijd je wel op een goede bodem?
ALs er medisch niets is, dan loopt hij gewoon wat te sloffen op de voorhand. Hoefijzers kunnen helpen, daar rolt het voorbeen wat makkelijker door af (voorzien van fikse opzet). En verder gewoon goed voorwaarts rijden zodat het achterbeen wat beter ondertreedt.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:45

Het kan inderdaad meerdere oorzaken hebben.
Ik heb ook een jong paard 5 jaar van 1.80 gereden die heel veel struikelde maar die had moeite met haar lange benen hoe groot is jou paard ik heb dit opgelost door veel figuren te rijden en door verschillende tempo's te rijden moest zij beter haar aandacht erbij houden en ging het struikelen over daardoor kon ze beter met haar eigen benen overweg je kan het proberen veel succes ermee

bleuke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:52

Hij is niet zo groot, 1.60m. Hij reageert goed op het been en veel overgangen rijden doe ik altijd omdat dat de beste manier is om er zijn aandacht bij te houden. Tempowisselingen doe ik ook: verruimen op de zit, terugnemen, enz...
Hij struikelt zowel als we op de wei rijden als op de dressuurpiste als in de manege en mijn andere paard (15 jaar aan wel goed doorgereden) struikelt haast nooit.
Ik denk dat hij inderdaad een balansprobleem(pje) heeft en niet bewust is van zijn benen. Mijn vraag is nu hoe ik dat oplos, te beginnen naast het paard met longeren of grondwerk met evt. hulpmiddelen omdat ik zelf ook nog de nodige balansproblemen heb en hem in de weg zit als ik erop zit.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:27

Loopt hij wel op 4 benen en wanneer je zijn achterhand er goed onder krijgt wordt het dan niet minder? Als ik mijn haf een beetje laat sukkelen struikeld hij ook om de haverklap, wanneer ik zijn achterhand er goed onder rijd, dan wordt dit een stuk minder.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:02

Heb je er wel over gedacht om alle eventuele medische oorzaken uit te sluiten voordat je het probleem rijtechnisch gaat proberen te verhelpen?
Mijn paardje begon vorig jaar ook te struikelen, op allerlei soorten bodems, en onderzoek wees uit dat de diepe buigpees wat overstrekt was. Als ik dat niet geweten had was ik verder van huis geweest....
Succes ermee!

marit_bos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:39

Mijn paard sloft(e) ook vrij erg.(achter) Het is een niet erg voorwaarts paard. Maar ik had weinig last met struikelen doordat ik veel probeerde voorwaarts te rijden.
Mijn vriendinnen reden minder op het been, daar struikelde hij regelmatig en viel dan zelfs op zijn knieën, wat hij bij mij nooit heeft gedaan in de 15 jaar dat ik hem heb.

Struikelen kan ook een teken zijn van moeheid, of lusteloosheid. Ik voorkom het door gevarieerd en actief te rijden (kort, half uur), zodat hij bij de les blijft.
(Evengoed wel handig om uit te sluiten dat hij iets medisch heeft.)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:41

Meer op het achterbeen rijden, dan gaat dat vanzelf over als hij zijn balans daar gaat vinden Lachen

bleuke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 10:42

-moeheid is het zeker niet want het is van zodra ik opstijg
-op verharde grond heeft niet vb. op betonwegjes (gelukkig)
-hij heeft een mooie ruime stap en reageert ook goed op het been voor wat overgangen betreft, voor tempo iets minder.

Gisteren advies gevraagd aan de hoefsmid: hij heeft me longeren op zich afgereden, dus ook met pessoateugel. Hij heeft me aangeraden om veel balkjes, cavaletti, rechte lijnen en slangenvoltes te rijden.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:27

bleuke schreef:
Hij is niet zo groot, 1.60m. Hij reageert goed op het been en veel overgangen rijden doe ik altijd omdat dat de beste manier is om er zijn aandacht bij te houden. Tempowisselingen doe ik ook: verruimen op de zit, terugnemen, enz...
Hij struikelt zowel als we op de wei rijden als op de dressuurpiste als in de manege en mijn andere paard (15 jaar aan wel goed doorgereden) struikelt haast nooit.
Ik denk dat hij inderdaad een balansprobleem(pje) heeft en niet bewust is van zijn benen. Mijn vraag is nu hoe ik dat oplos, te beginnen naast het paard met longeren of grondwerk met evt. hulpmiddelen omdat ik zelf ook nog de nodige balansproblemen heb en hem in de weg zit als ik erop zit.

Ha bleuke
het probleem van stuikelen heeft je andere paard ook gehad vooral als je hem liet lummelen het werd beter als je hem goed voorwaards rijd
Het is in 99% van de gevallen toch een consentratie probleem en het niet oppakken van de voorbenen, en hiervoor is de remedie voorwaards voorwaards
Pas als hij er echt doorheen zakt zou ik de oorzaak in een medische oorzaak gaan zoeken
Probeer je paard eerst maar eens over rechte lijnen voorwaards te laten lopen zonder al te veel overgangen terug en voltes
Zo is het bij Iwan over gegaan
En als ze op ijzers staat de voorkant iets af laten ronden
Ze kunnen dan beter over de teen rollen