tips voor springen (verlichte zit)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

tips voor springen (verlichte zit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:07

heeeey

vandaag heb ik voor het eerst gesprongen!! Haha! het was echt supper leuk. eerst de verlichte zit een beetjuh geoefend en daarna cavaletti gereden en daarna een klein sprongetje gemaakt.
maar de verlichte zit wil bij mij nie zo heel er goed(tis natuurlijk de eerste keer dus moet er nog in komen) maja
iemand nog tips voor de verlichte zit????? ik hoor ze graag Knipoog

groetjes

Shadow0

Re: tips voor springen (verlichte zit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:38

Beugels goed kort maken, zo kort dat je denkt: zo kun je toch niet rijden Lachen
Naar voren blijven kijken, desnoods een beetje naar boven, maar onder geen voorwaarde naar beneden. En oefenen Lachen Ommaar eens een cliche te noemen.
Maar troost je, het wordt makkelijker, verlichte zit in draf over cavaletti is veel moeilijker dan in galop over een hindernis waar je paard ook echt overheen moet springen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:57

probeer goed te steunen op de bal van je voet en zorg voor een losse enkel, dat moet je zien als je schokbrekers, dus een meeverende enkel. inderdaad zoals Shadow zei goed naar voren blijven kijken en je rug iets hollen.

is ook puur een beetje je evenwicht zien te vinden op deze manier.
succes

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 14:17

okej ik ga er zeker op letten en bedankt voor jullie reacties!

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:34

Hallo Annepaardoes,
Als je correct in de verlichte zit wilt zitten dan moet je eraan denken dat je nek, schouder, knie en enkelgewricht op 1 lijn zitten... Dat wil dus zeggen je er een denkbeeldige lineaal moet kunnen plaatsen... T lijkt ingewikkelder als het is, ga maar een svoor een spiegel staan en dan zie je het wel. Succes, liefs

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:00

Goed blijven balanceren op beide beugels, iets blijven steunen op je bovenbenen en het allerbelangrijkste: je bovenlichaam niet te ver naar voren brengen want dan verlies je je evenwicht.
Dus; iets steunen op je bovenbenen, bovenlichaam een fractie naar voren en ietwat je derriere uit het zadel (hoeft maar 10 cm te zijn!).
Let er ook op dat je niet onbewust aan je teugels gaat trekken om je evenwicht te houden.
Goed oefenen, dan krijg je het vanzelf onder de knie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 00:36

Je moet de volgende hoeken kleiner maken:

*hoek van je knieën
*hoek van je heup

Zo zul je niet hoog uit het zadel komen, is ook niet de bedoeling, dit zal je balans geven.

Succes Lachen

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:50

zelf ontspannen en soepel in je blijf blijven, dan ga je het makkelijkste mee, niet overdreven gaan staan (dan kom je voor de beweging), goed druk houden op je beugels, knieën aan je zadel houden (maar niet klemmen), niet te vroeg gaan zitten bij de landing, blijf 'mee' zitten, ik sluit me verder aan bij de tips hierboven.
verlichte zit oefenen op cavalleti's of gewoon tijdens het rijden (begin met rondjes over de hoefslag, later ook sturen in verlichte zit, overgangen, tempowisselingen enz. in verlichte zit rijden, dan ga je steeds meer je balans vinden in de verlichte zit vinden en zal het je makkelijker af gaan op de sprong.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:44

Misschien stom om te zeggen
maar kunnen jullie het niet tekenen met en draadpoppetje? want ik oefen ook heel hard. Ik heb ook springles gehad maar mijn verzorgpony weigert nogal veel dus moet ik echt pas op het laatste moment mee gaan! En dan voel ik nog wel is het zadel in me kont prikken:P haha !!

maar zouden jullie het misshien kunnen tekenen voor, boven en na de sprong?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:25

nou hier kom ik met mijn tip!!
ik ben niet zo'n springer maar in mijn kinder jaren deed ik nog weleens aan springen. mijn instructeur toen zei dat ik moest gaan zitten net als donald duck!! hahaha echt grappig maar het werkte wel....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:18

Tips voor verlichte zit:
oefenen in galop, dat rijdt het makkelijkst. Hakken laag houden, steunen op je beugels en een klein beetje je achterste uit het zadel. Als je naar de sprong rijdt, niet te veel voorover gaan zitten, wachten tot je paard afzet en laat je dan maar meenemen. En vooral heel veel oefenen op een fijn springend paard. Inuitjes zijn ook heel fijn, rustig inkomen en dan stil zitten en je paard onder je door laten springen. Maar dat is misschien nog wat te moeilijk nu.

Tekenen ben ik niet zo sterk in maar ik heb wel foto's. Houd er rekening mee dat dit wel wat hoger is, en dan is het makkelijker om een verlichte zit te laten zien. Op kleine sprongetjes is het vaak niet meer dan een beetje in je beugels staan
Algemeen verlichte zit
Afbeelding
Het laat redelijk zien hoe de verlichte zit eruit ziet. Ik zou wel mijn onderbenen meer terug mogen houden.
opm: dit is een foto in een crosstraining, op dat moment (wateruitsprong met hindernis erna) zou ik iets meer terug mogen blijven.

De rest heb ik met links gedaan, anders staat het topic zo vol.

Van de afzet heb ik niet echt goede foto's, althans niet van opzij.

1e deel van de sprong
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /raim1.jpg
opm: onderbenen en bovenlichaam meer terug houden

Zweefmoment
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /gors1.jpg
opm: bovenlichaam meer terug

zweefmoment op een wat lagere sprong
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... aim004.JPG
opm: onderbenen meer terug houden

begin van de landing
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... anding.jpg

animatie van een sprong (ik blokkeer mijn handen, goed te zien aan Pablo)
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... sering.gif

Algemeen geldt dat ik vaak te veel naar voren zit, de verlichte zit is maar een klein beetje naar voren met je bovenlichaam.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:27

Super dankje wel nou heb ik er ook wat aan Lachen Foto's of tekenen bijde even duidelijk toch?!

maar ik heb nogal moeite met het weer naar achtergaan zitten na de sprong komt dat doordat ik lage hindernissen neem? off?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:06

collendoorn schreef:
Super dankje wel nou heb ik er ook wat aan Lachen Foto's of tekenen bijde even duidelijk toch?!

maar ik heb nogal moeite met het weer naar achtergaan zitten na de sprong komt dat doordat ik lage hindernissen neem? off?

Ik heb dat ook: voor mijn paard vaak een teken om er vanonder te muizen Rolleyes

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 10:08

heeey mensen
heel erg bedankt voor jullie tips is ga er zeker wat aan hebben!!!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:01

nu ik wat lees over in uitjes: wij moesten wel eens in de springles in-uitjes springen met onze armen op de rug.
knoop in de teugel, op de in uitjes afsturen (afgezet met balken), en dan armen op de rug. daar leer je wel van of je verlichte zit in evenwicht is of niet...
maargoed, dit zou ik niet zelf gaan doen als je geen rustig paard hebt wat altijd springt (anders lig je straks met je neus op de balken :p) en met iemand erbij die op de grond staat om te helpen

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:36

Simmie schreef:
Goed blijven balanceren op beide beugels, iets blijven steunen op je bovenbenen en het allerbelangrijkste: je bovenlichaam niet te ver naar voren brengen want dan verlies je je evenwicht.
Dus; iets steunen op je bovenbenen, bovenlichaam een fractie naar voren en ietwat je derriereuit het zadel (hoeft maar 10 cm te zijn!).
Let er ook op dat je niet onbewust aan je teugels gaat trekken om je evenwicht te houden.
Goed oefenen, dan krijg je het vanzelf onder de knie.

haha, wat zeg je dit elegant.. Haha!

maar je hebt wel gelijk! goed gezegd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 01:02

SharirBobby schreef:
nu ik wat lees over in uitjes: wij moesten wel eens in de springles in-uitjes springen met onze armen op de rug.
knoop in de teugel, op de in uitjes afsturen (afgezet met balken), en dan armen op de rug. daar leer je wel van of je verlichte zit in evenwicht is of niet...
maargoed, dit zou ik niet zelf gaan doen als je geen rustig paard hebt wat altijd springt (anders lig je straks met je neus op de balken :p) en met iemand erbij die op de grond staat om te helpen

Doen ze bij ons ook. Ze zetten nogal graag een lijn van 5 à 6 sprongen (soms met 1 pas tussen, soms 3,...). Dan leert je paard op zijn eigen rustig lopen, en jij leert je evenwicht houden en je laat je paard rustig zelf over de sprong gaan. Een goede oefening, maar niet voor beginners geschikt lijkt me.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:41

Nou ik heb wel is 1 sprong in de bak staan en dan 2 stenen hoog *jaja echte held* en als ik dat een paar keer heb gesprongen en hij er normaal overheen gaat doe ik ook wel is een knoop in de teugel!! Dat is nog moeilijk want dan gaat hij dus na de sprong denken van YESS,, ik kan hard:P maf beest

maar het is idd wel goed!!