Probleem: nageeflijkheid op twee teugels-tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Probleem: nageeflijkheid op twee teugels-tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:40

Mijn paard heeft de neiging om de linkerteugel niet te willen aannemen en sterker te worden op de rechterteugel. Op de rechterhand is het probleem het grootst. Ik houd dan goed de linker/binnen teugel erbij. Hierdoor buigt ze te ver in en valt over het buitenschouder weg. Ze laat zich dan ook moeilijk op twee teugels rijden. Op de linkerhand gaat het beter. Ze wil dan wel slecht inbuigen op rechts. Kortom graag tips om mijn paard goed op twee teugels te rijden en hierin licht te houden.

Renate12

Re: Probleem: nageeflijkheid op twee teugels-tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:52

hij is op rechts te zwaar en op links te los,, probeer hem dan op links te laten nageven, als hij kauwt op het bit geef je hem een klopje op de rechterhals.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:26

Zelf loslaten rechts. Juist rechtsom zou het beter moeten gaan.
Speel met je buitenteugel om daar wat druk te krijgen, laat hierbij de hoofdhouding buiten beschouwing. Pas als je druk hebt op je buitenteugel weer stelling vragen. Zolang je geen druk hebt, is contrastelling vaak beter.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:46

Sjonniej schreef:
Zelf loslaten rechts.
Juist rechtsom zou het beter moeten gaan

.
Speel met je buitenteugel om daar wat druk te krijgen, laat hierbij de hoofdhouding buiten beschouwing. Pas als je druk hebt op je buitenteugel weer stelling vragen. Zolang je geen druk hebt, is contrastelling vaak beter.

Zelf ervaar ik dat wanneer het paard rechts vastneemt, rechtsom het moeilijkste rijdt. Je hebt op dit moment immers geen contact op je buitenteugel, en teveel contact op je binnenhand. Je krijgt je paard niet gebogen om je binnenbeen en je paard valt op zn rechterschouder naar binnen.

Wel ga ik met je akkoord dat je eerst contact dient te krijgen op je buitenhand (door o.a. contrastelling), en pas wanneer je contact hebt op je buitenhand (links), je je paard kan omstellen naar binnen. Belangrijk hierbij is dat je het contact op de buitenhand onderhoudt (is moeilijker dan dat het lijkt!).

Als je op de linkerhand rijdt, ga dan ook op zoek naar het contact op je linkerteugel, en durf af en toe ook eens die buitenteugel (= rechts, waarop hij vastneemt) naar voren te steken.

Enfin, zo is het mij toch uitgelegd Knipoog.

Een voorbeeld van een oefening die je kan doen op de rechterhand, is de volte verkleinen, en vervolgens je paard weer naar buiten drukken met je binnenbeen, waardoor je hem dus naar de buitenteugel (links) drijft.

Dit is niet iets wat in 1-2-3 opgelost zal zijn. Je zal er blijvend aandacht aan moeten besteden Knipoog.
Laatst bijgewerkt door SarahJ op 13-06-05 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:24

Sarah,

Bedankt voor je tips. Ik heb rechtsom minder problemen dan linksom. Als ik op de linkerhand rijd, dan pak ik de binnen/linkerteugel al goed vast. (als ik dat namelijk niet doe heb ik op deze hand een los/vast verbinding. Ze heeft dan de neiging om haar hoofd ook naar binnen te stellen en bijna door de buitenschouder te gaan. Als ik dan rechts er weer bijpak, gaat dit lastig. Ze is dan immers al scheef, om haar dan met name in de wendingen weer recht te krijgen, doe ik ook op deze hand contrastelling vragen, ze gaat dan in ieder geval goed door de bocht. Heb je nog aanvullende tips om het op deze hand beter voor elkaar te krijgen?

Op de rechterhand gaat het gemakkelijker. Ik kan haar goed naar de linker/buitenteugel toe rijden. Heb ik dit wel correct verteld in mijn topic?
Ik ben benieuwd naar meer tips.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:30

Eeey

Ik had/heb dit probleem ook!

Ik ben er nu druk mee bezig met tips van mijn instructeur.
Even een vraagje aan jou! Tong uitsteken
heb jij je teugels gelijk beet of trek je je teugel die die niet aan wil nemen terug en heb je die teugel ook korter in de wending?

Zo ja; zorg dat je je teugels precies gelijk hebt, en rijd gewoon door ik vond het op het begin super lastig en kon der ook bijna van gaan huilen omdat ik geen verbetering voelde, want ik was gewend dat die gewoon aan de teugel liep en nu liep die er steeds uit. Het gaat na 10 min bij mij nu beter, omdat die dan weet dat die allebei de teugels moet aan nemen. Het verzamelen gaat nu op beide kanten ook beter nu die bijna recht gesteld is. Maar probeer dus door te zetten, en zorg dat je je handen heel dicht bij elkaar houd, want anders heb je zo weer de neiging om je teugel korter te pakken Pling

Als je dit even niet snapt moet je maar pb-en dan probeer ik het nog duidelijker uit te leggen Knipoog

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:36

SarahJ schreef:
Zelf ervaar ik dat wanneer het paard rechts vastneemt, rechtsom het moeilijkste rijdt. Je hebt op dit moment immers geen contact op je buitenteugel, en teveel contact op je binnenhand.

ik weet niet, maar je moet op je buitenteugel en buitenbeen rijden, niet op je binnenteugel, dus als je rechtsom gaat moet je juist contact hebben met je buitenteugel, binnenhand iets naar voren.

Maddox hield ook altijd erg vast op de linkerkant, en dan vooral linksom inderdaad. Oplossing was heel simpel; niet zo aan de binnenteugel zitten te trekken, maar op je buitenteugel rijden, binnenteugel iets naar voren in de bochten.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:09

je paard is op deze ) manier gebogen, dus is logisch dat je meer druk hebt op je rechter teugel dan op je linker teugel. de spieren aan de rechterkan in zijn rug zijn dus langer dan de spieren aan de linkerkant. dat hij dus linksom makkelijker buigt is dus ook logisch, want je paard is al linksgebogen, maar hij verbuigt dus ook sneller op de linkerhand, zoals jij al zei, dat hij over zijn schouder heen wegloopt.

je lost het op door links aan te nemen, en je rechterhand zo ontspannen mogelijk, dus plaats je hand maar iets richting mond. je rijd met je rechterbeen naar je linker teugel. probeer op de linkerhand zo min mogelijk stelling te vragen/rijden. je moet hem op deze hand juist zo recht mogelijk houden, dus je binnehand contactteugel en meeverende hand en je rechterhand iets toe staan, maar zeker je rechterbeen erbij houden. op de rechterhand mag je juist gaan rijden voor je stelling. linkerhand er weer aanhouden en je rechtehand iets toestaan en rijd hem met je rechterbeen rond. je mag je rechterhand best overdreven van de hals afhalen, maar wel richting mond en zeker niet naar je toe, want op deze manier rijd je dan met de handrem erop. je moet je paard juist de ruimte geven om zijn rechter achterbeen naar voren te plaatsen

succes

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:22

IngridM schreef:
SarahJ schreef:
Zelf ervaar ik dat wanneer het paard rechts vastneemt, rechtsom het moeilijkste rijdt. Je hebt op dit moment immers geen contact op je buitenteugel, en
teveel

contact op je binnenhand.

ik weet niet, maar je moet op je buitenteugel en buitenbeen rijden, niet op je binnenteugel, dus als je rechtsom gaat moet je juist contact hebben met je buitenteugel, binnenhand iets naar voren.

Maddox hield ook altijd erg vast op de linkerkant, en dan vooral linksom inderdaad. Oplossing was heel simpel; niet zo aan de binnenteugel zitten te trekken, maar op je buitenteugel rijden, binnenteugel iets naar voren in de bochten.

Ik bedoel wat jij zegt, Ingrid Knipoog. Het is net doordat het paard rechts vastneemt, dat je binnenteugel zwaarder aanvoelt. Bedoeling is dan om hem naar die buitenteugel te rijden. Alleen is dat niet niet altijd zo vanzelfsprekend Haha!.

Heb wel een vraagje; als jouw paard linksom vastneemt, wat doe je dan als je rechtsom rijdt en links je buitenhand wordt? Rijd je dan nog steeds naar die buitenteugel (waar hij vastneemt) toe?

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:48

Citaat:
Heb wel een vraagje; als jouw paard linksom vastneemt, wat doe je dan als je rechtsom rijdt en links je buitenhand wordt? Rijd je dan nog steeds naar die buitenteugel (waar hij vastneemt) toe?

nee dat zou ik niet doen, want dan wordt je buitenhand alleen maar zwaarder. ik zou hem laten nageven op mijnbinnenhand, en als hij kauwt op het bit laat je je buitenhand even los (of een klopje geven).
door die manier wordt de buitenkant lichter (je ontspant) en laat je hem nagaven op je binnenhand waardoor hij het bit aanneemt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:54

SarahJ schreef:

ja dat doe ik, maar als ik rechtsom ga pakt hij links niet vast, puur als ik linksom ga (nu niet meer, maar " vroeger" dus wel)

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:59

vaak als een paard aan de ene kant zwaarder is als aan de andere kant, geeft hij op de lichte kant niet goed na. als een paard dus aan de buitenkant zwaar is, moet je het probleem dus niet aan de buitenkant oplossen maar aan de binnenkant. op je binnenteugel laten nageven. Dat je een paard op de buitenteugel en je binnenbeen moet rijden ben ik het gedeeltelijk mee eens. je wilt je paard recht hebben op 2 teugels,dus als je binnenkant lichter is moet hij daarop nageven en daar heb je toch echt je binnenteugel voor nodig. maar goed om denken dat je die niet de hele tijd vasthoud. even laten nageven en dan weer ontspannen, maar dat werkt met de buitenteugel eigenlijk ook zo. altijd zorgen dat allebei de kanten even zwaar zijn dan is je paard op twee teugels

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:13

SarahJ schreef:

Ja, je kan een paard niet sturen op de binnenteugel. Je buitenteugel is je stuur.
Maar je kan wel je hand zoveel mogelijk ontspannen en constant van hand blijven veranderen, dat hij niet de kans krijgt.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:20

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl Daar staat veel info over de natuurlijke buiging van een paard. ed. Zelf rij ik in het losrijden altijd veel met contrastelling en slangelijntjes.

Inmiddels na een 3/4 jaar rechtrichten heb ik bijna altijd een gelijke aanleuning. Daarvoor was het huilen met de pet op, ze pakte altijd vast op rechts.

Goede tips vind ik altijd moeilijk uit te leggen op de PC.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:02

sandradeboer schreef:
Mijn paard heeft de neiging om de linkerteugel niet te willen aannemen en sterker te worden op de rechterteugel. Op de rechterhand is het probleem het grootst. Ik houd dan goed de linker/binnen teugel erbij. Hierdoor buigt ze te ver in en valt over het buitenschouder weg. Ze laat zich dan ook moeilijk op twee teugels rijden. Op de linkerhand gaat het beter. Ze wil dan wel slecht inbuigen op rechts. Kortom graag tips om mijn paard goed op twee teugels te rijden en hierin licht te houden.

Ja de stelling klopt inderdaad niet. Zoals je hierboven omschrijft pakt je paard de rechterteugel en buigt hij makkelijker naar rechts in als naar links. Dat is tegenstrijdig, want paard dat rechterteugel pakt, naar rechts weg zou lopen zal eigenlijk linksgebogen moeten zijn, MAAR het kan zijn dat je paard rechtsgebogen is maar dat jij als ruiter zijnde meer gewichtshulpen op rechts geplaatst hebt en daardoor je paard meer druk op rechterteugel is gaan nemen (wat voorheen dan niet het geval had moeten zijn)
Dus vanachter een pc is het moeilijk te zeggen wat de natuurlijke buiging van je paard is. Dat zul je eerst moeten gaan ontdekken. Aan de hand van die informatie, ga je je paard rechtrichten en op gelijkmatige aanleuning brengen. Dan zal je paard ontspannen en nageefelijk worden.
Meer informatie over natuurlijke buiging en rechtrichten word zoals hierboven door Bar al vernoemd maar ook op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst. Succes ermee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:03

Een paard wat niet rechtgericht is zal niet op gelijkmatige aanleuning komen en zal dus niet ontspannen. Dat is stelling die je goed moet onthouden.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:45

Ik heb dit probleem ook, alleen andersom. Wat bij mij heel goed werkt is om op de rechterhand (in jouw geval) heel goed met je binnenbeen op de singel te rijden en goed te blijven drijven, zodat je dus met je rechterbeen naar je linkerteugel toe rijdt. Zorg dan dat je je rechterhand heel makkelijk/licht houdt en hiermee een beetje speelt, zodat je die zeker niet vasthoudt. Blijft heel veel van hand veranderen en goed met je been naar je hand toe rijden.
Veel succes ermee!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:00

dan is jou paard links.... meestal zijn 8 van de 10 paarden rechtshandig, moet je eens kijken op www.hoefkatrol.com, dat is de website van antione de bodt( sorry als ik de naam verkeerd typ ) , hij heeft echt een supergoede manier om probleem paarden te rijden, en je gaat er beter door begrijpen hoe je je paard recht kan krijgen, en pas als je paard recht is kan hij z'n buikzpieren aanspannen, en zijn rug dus ontspannen, anders kan je dus nooit ontspanning krijgen, maar bekijk de site eens, misschien heb je er wat aan. het paardje wat ik rij heeft precies het tegenovergestelde van wat jij dus hier beschrijft....

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:43

Mijn paard heeft hetzelfde probleem, heel herkenbaar allemaal. Ik zie in jullie antwoorden allemaal staan dat je de rechterteugel ontspannender en losser moet houden, maar je moet wel opletten dat je niet te los doet, want je voelt het namelijk zelf niet. Ik had vorige week les en mijn instructrice zegt:"houdt je rechterteugel er wel aan". Voor mijn gevoel had ik dat, hij voelt natuurlijk wat zwaar aan in vergelijking met links. Maar hij hing gewoon bijna in een boogje, zo los! Je moet dus wel met rechts druk houden maar niet gaan hangen/trekken. Want als je rechts te los houdt, zal hij nooit op 2 teugels gaan lopen, je moet links en rechts niet vergelijken qua druk, want daar vergis je je in. Ik kwam er zelf ook achter.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:22

Firesolo schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde probleem, heel herkenbaar allemaal. Ik zie in jullie antwoorden allemaal staan dat je de rechterteugel ontspannender en losser moet houden, maar je moet wel opletten dat je niet te los doet, want je voelt het namelijk zelf niet. Ik had vorige week les en mijn instructrice zegt:"houdt je rechterteugel er wel aan". Voor mijn gevoel had ik dat, hij voelt natuurlijk wat zwaar aan in vergelijking met links. Maar hij hing gewoon bijna in een boogje, zo los! Je moet dus wel met rechts druk houden maar niet gaan hangen/trekken. Want als je rechts te los houdt, zal hij nooit op 2 teugels gaan lopen, je moet links en rechts niet vergelijken qua druk, want daar vergis je je in. Ik kwam er zelf ook achter.

Dat klopt ook. Die stelling is goed van je. Paard moet nageven op beide teugels. En dat zal op 1 teugel eerst wat moeilijker gaan als op andere.