niet stilstaan tijdens opstijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

niet stilstaan tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:13

Ik weet niet hoeveel topics hier al over gaan, maar ja.
Ik heb sindskort een fries paard, heel braaf enz. maar ze blijft niet stilstaan tijdens het opstijgen!( dan draaft ze weg of draait de rondjes om mij heen).
Meestal als ik in de bak rij dan houd iemand Layla wel voor mij vast, maar soms moet ik wel eens tijdens een buitenrit afstijgen en dan kom ik er voor geen mogelijkheid meer op Verdrietig

Wie heeft tips voor mij zodat ze stilblijft staan?

siko

Re: niet stilstaan tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:41

Heel consequent zijn! Niet tolereren dat ze gaat lopen als jij wilt opsteigen! Opsteigen is stilstaan, niet stilstaan niet opsteigen... Knipoog

Succes

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:33

Inderdaad. En als je er al half op zit, ga je goed zitten en stap je er weer af, tot het goed gaat. Mijn pony deed het eerst ook, dan zit je half en dan gaat ze lopen. Ik ging dan zitten en laat haar een rond je lopen, zette haar netje op de zelfde plek terug, en deed het op nieuw.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:47

hmm ik lees even mee, dit probleem heb ik ook...

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:59

wat een goed resultaat geeft is het volgende.

Leg 4 springbalken in een vierkant en stap daar binnenin op.
Een paard zal daar niet snel uitstappen met optstappen.
Als het goed gaat leg je er eentje weg en zo bouw je af totdat er 1 ligt en het paard daar netjes achter blijft staan. Probeer het maar het werkt echt

Greetz

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:02

Maar waarom wilt ze niet stil blijven staan? Is er iets dat haar irriteert, waar ze bang voor is? Het kan aan zoveel verschillende dingen liggen...

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:04

Mischien prik je met je voet in haar buiik? Als dat niet het geval is , en ze ook ( volgens jou ) nergens last van heeft gewoon heel vaak oefenen , mijn paardje deed het eerst ook altijd , maar nu bijna niet meer !

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:01

Kwestie van veel oefenen en duidelijk zijn. Neem iemand mee naar buiten die je in het begin helpt en dan gewoon 20 keer op en afstappen. Belonen als ze stil staat en corrigeren als ze loopt te draaien. En dan telkens op een andere plek dan wordt het met een paar keer wel beter.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:32

Maddox stond bij mij ook nooit stil. Maar volgens manon moest ik gewoon strenger zijn en ja, dat werkt. Als ie nu niet stil staat word ik gewoon even boos en opgelost. Hetzelfde met als je gaat zitten en gelijk gaan lopen. Mag hij ook niet meer, en dat gaat ook steeds beter, dus streng zijn en volhouden !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:02

Controleer eerst of het zadel hem niet hindert, en of jij je paard niet hindert bij het opstappen. Is dat niet het geval, dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Blijf ook na het opstijgen nog een minuut stilstaan voor je wegstapt. Begin desnoods eerst met oefenen ná het rijden, als-ie moe is.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:00

mirrex schreef:

Als het goed gaat leg je er eentje weg en zo bouw je af totdat er 1 ligt en het paard daar netjes achter blijft staan. Probeer het maar het werkt echt

Greetz

Ik vrees dat dit niet bij alle paarden werkt. Mijn paard is zo verzot op balken dat ze al begint met springen als ze er 1 ziet.. Het beste is oefenen en oefenen. én consequent zijn.. dus niet als ze morgen 1 stap verzet t goed vinden, en als ze overmorgen geen zet het goed vinden, en als ze overovermorgen er 2 verzet weer in protest komen. Stilstaan is stilstaan!

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:19

Je haalt de woorden uit m'n mond EngelAngela. Ik heb dit ook een keer geprobeert. Ik zat er half op toen paard het een leuk idee vond om over de balken te gaan springen.
Goed uitkijken met je niet met je voeten in de paard z'n buik prikt. En inderdaad consequent zijn en net zolang doorgaan tot het paard stilstaat. Op een gegeven moment hebben ze wel door dat het geen nut heeft om weg te lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:03

Inderdaad de hele tijd opnieuw opstijgen zolang hij niet helemaal stilstaat. Als hij wel stilstaat, belonen en aan het werk!

Dus eerst opstijgen (paard loopt weg), paard stil zetten, belonen, afstijgen, weer opstijgen (paard loopt weg), paard stil zetten, belonen enz.... net zo lang tot dat ie stilstaat met het opstijgen, dan meteen belonen, wegstappen en lekker aan het werk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:35

Je buitenteugel eraan houden op de hals en dan opstappen, door dat je zijn gewicht iets richting jou verplaatst is hij beter in balans op het moment dat je opstapt (en ongewild aan zijn lijf hangt) en dan zal hij liever blijven staan. En niet treuzelen. Voet in de beugel en opstappen, niet 10x ernaast staan te springen, het paard raakt daarmee compleet uit balans en zal moeten wegstappen om dat te corrigeren. Als je eenmaal zit rustig belonen, even blijven staan, teugels op maat nemen en dan pas wegstappen.

Succes.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:50

mirrex schreef:

Greetz

Lijkt mij idd ook geen goed idee. Mijn pony springt over balkjes heen alsof het hindernissen zijn..
Ik heb het probleem ook. Ze loopt al weg als ik alleen al met m'n voet in de buurt van de stijgbeugel kom.. Ik stijg dan maar gewoon snel op en hoop dat ze niet gaat rennen oid Bloos

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:44

We komen toch iedere keer weer op die balans uit! Haha!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:43

da had een van mijn vorige paarden ook.....heel vervelend,vooral omdat hij dat lijk doorhad dat je dan nog niet zo stevig zit omdat je nie eens de tijd hebt om deftig recht te zitten en je voet in de stijgbeugel te steken,dan rende hij naar een kant,en draaide heel kort....zodat je er ver aan de andere weer aflag....
Een meisje reed er eens op en vloog er zo ook na 2 seconden weer af,en brak zo haar bovenarm....
ook afgeleerd door gewoon vol te houden,maar hij wist het zo dat als het iemand anders was hij het opnieuw ne keer probeerde....
ongelooflijk

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:18

Oefenen oefenen oefenen.... Ranger had dit ook in het begin, ik trok me er echt de tijd voor uit, dus niet even een snel ritje, maar echt de tijd uit trekken om te oefenen en hem te belonen als hij stil bleef staan! ... Hij is nu een maand hier, en mijnheer staat braaf stil als ik erop stap Haha!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 10:10

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat er veel over balans wordt gesproken. Zal er rustig de tijd ervoor nemen om te oefenen.
Met die balken doe ik maar niet omdat mijn paard erg veel van springen houdt Clown

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:33

Ik heb ook weleens dat als ik wil opstijgen dat het paard gaat draaien. Wat ik heb geleerd is gewoon meedraaien. Gewoon doorlopen. Niet telkens weer stil gaan zetten, zo blijf je bezig. Als je "meedraait" dan houdt ze op een gegeven moment op en kun je rustig opstijgen. Dat heeft tenminste wel gewerkt bij mij.
Succes verder