stijve nek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

stijve nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:10

hoi,
ik ben mijn haflinger van 4 aan het opleren, en alles gaat goed, hij reageert'vrij' goed op de hulpen, kan stappen, draven en galoperen en je kan ze goed sturen, nu het enige dat er een beetje aan mankeert Haha! is dat ze met een stijve nek met haar neus helemaal naar voren loopt, ik probeer haar voorwaarts neerwaarts te rijden, maar ze blijft gewoon zo doorlopen, ze draaft los ook zo. het is juist een giraf dat ik in de wei lopen heb. weet iemand hier een middeltje voor dat ze iets anders kan gaan lopen? ik denk niet dat dit heel goed voor haar rug is.
groetjes

klomp

Re: stijve nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:42

voor mij klimkt het vrij logisch; je paard is net onder het zadel en moet vanalles leren. buiten het feit dat ie last kan hebben van spierpijn, kan het ook zo zijn dat ie nog geen druk gewend is. ik zou me er niet te druk om maken en het hoofd even laten voor wat het is. werk liever aan de echte basis; dus stuur, gas, rem en 3 basis gangen. leer dat het paard een voorwaartse drang krijgt en dat de achterhand goed actief is...dan komt de rest vanzelf wel...

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:27

bedankt voor de reactie, ze is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel. ze loopt vanaf het begin zo en ik heb me er nog nooit druk om gemaakt, maar ik dacht ik vraag het even Knipoog

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:41

Inderdaad, je pony is nog maar net onder het zadel en moet alles nog leren!

Waar je al wel heel goed mee kan beginnen is om te zorgen dat je paardje op zijn eigen benen loopt en in balans! En vooral recht!! Doe dit door op de tweede hoefslag te rijden en hem niet te laten hangen in je handen. Dan inderdaad goed voorwaarts rijden, zodat hij van achter er al iets bij komt!

Op het moment dat dit allemaal klopt zal je merken dat hij echt zijn spieren wel ontspant!! Lukt het nog niet helemaal dan is de volgende stap om veel figuren te rijden, mits hij recht aan het been en op zijn eigen benen loopt. Probeer hem dan op je benen te lagen buigen om je benen heen! Gevolg is is dat hij soepeler wordt en waarschijnlijk zijn nek ook minder stijf houd!

Dus gewoon rustig aan verder gaan! En dan komt het wel goed!