Hoe je paard goed loswerken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Hoe je paard goed loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:30

Hoe kun je het beste je paard/pony losrijden?

want ik zie sommige mensen die doen het zo:

- rondje stap,rondje draf rondje galop en dan pas beginne ze met de stelling enzo te vrage..

en mensen die doen het zo..
- Aantal rondjes stap, aantal rondjes draf en aantal rondjes galop en dan weer draf en stap... en daarna pasde stelling...

hoe zoude jullie het doen?

lailapri

Re: Hoe je paard goed loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:31

ik zou mijn paard lekker lange teugel stap geven
lange teugel draf, dan overgaan in stap, rustig wat oppakken beetje figuren stap draf. Eerste half uur werken aan mezelf, dan is me pony wel warme n los en dan werken aan me pony

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:33

Ik doe het zo.. meestal dan Tong uitsteken..

Eeerst even met lange teugel los stappen , daarna teugels iets aan nemen en slangen voltes rijden dus lekker los werken in zijn nek..
Dan ga ik lekker aan het echte werk Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:52

Gewoon een beetje losstappen met een lang teugeltje, dan oppakken en aan de teugel rijden en figuren en dergelijke en dan draven en galopperen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:53

Ik rij eerst voorwaarts neerwaarts in stap en draf op de binnenhoefslag en daarbij contrastelling vragen. Ik doe dat totdat ze zowel links-als rechtsom nageeft en de rug loslaat. Ik galoppeer ook vrij snel een stukje omdat ze dan wat eerder haar rug loslaat.

Dan pak ik haar wat meer op en ga ik meer figuren rijden

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:49

ik haal mijn paard uit de wei dus heeft geen last van stalstijfheid en heb dan al 5 min gestapt, loop 1 rondje lange teugel door de bak en pak haar dan op, eerst in stap stelling, buiging, volte sluiten en weer openen daarna galop het zelfde zij laat zich namelijk in de galop wat eerder los en is dan na 15min echt lekker nagevelijk en dan begint het echte rijden

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:54

Er zijn zóveel wegen naar Rome, wanneer doe je het goed? Je moet de weg zoeken die het beste bij jou en je paard past, dat is de kunst.

Ik pas mijn losrijden aan, aan het paard waar ik op zit. Elk paard heeft andere problemen en doe je anders losrijden. Wél zijn er richtlijnen waar ik me aan hou, zo probeer ik vanaf de eerste pas heel bewust en correct te rijden.

Verwaarloos het losrijden niet, dat is het belangrijkste imo. Zonder goede warming-up kan niemand sporten!

In mijn losrijden rij ik de paarden over het algemeen vwnw, veel wendingen, veel buigen, veel overgangen/schakelen en daarna wat zijgangen mits het paard ze beheerst. Daarna het 'echte' werk.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:06

Ik begin eerst aan de lange teugel te stappen, meestal probeer ik dan 'extra' op mijn benen te sturen. Beide kanten, dan aandraven nog steeds met lange teugel. Dan gaat ze altijd een beetje met der hoofd/nek ''kloten'' (Lees overdreven beide kanten op kijken, heel laag, proesten, en wat met het bit doen) Noujah dit dan ook op beide kanten, en het liefst ook op mijn been. Dan doe ik aan de lange teugel ook nog galop op beide kanten. (meestal 1 rondje met een volte)
Daarna ga ik weer terug naar de stap, daar pak ik haar op, laag en rond. Dan oefen ik veel stelling ed. Mocht ze meteen fijn lopen, pak ik der na een half uurtje op. Maar der zijn ook dagen dat ik er zo laag blijf rijden.
En ik 'rij altijd uit' door het weer laag af te bouwen. En daarna mag ze altijd nog een rondje der benen strekken Lachen

En met op mijn been rijden bedoel ik dus sturen, zonder mijn teugels Tong uitsteken

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:36

lailapri schreef:
ik zou mijn paard lekker lange teugel stap geven
lange teugel draf, dan overgaan in stap, rustig wat oppakken beetje figuren stap draf. Eerste half uur werken aan mezelf, dan is me pony wel warme n los en dan werken aan me pony

Wat bedoel jij met 'werken aan jezelf?'
Ik stap eerst 10 minuten aan de lange teugel, waarbij ik heel veel voltes rij, (op allebei de handen)
Dan aan diezelfde lange teugel draven, ook ong. 10 minuten op beide handen en heel veel voltes rijden, dan een galopje (Paar keer aanspringen, galopknop werkt nog niet helemaal)
Dan ga ik nog even verder met stelling vragen en overgangen enzo.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 09:42

waarom dit topic?

ik merk soms dat ik me paard niet goed los rijd.
buc is namelijk nogal stijf op links en ik wil daar aan gaan werken..

rechts was hij eerst stijf op maar nu niet meer.(heb ik toch iets fouts gedaan)

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:48

ik probeer altijd eerst lange teugels te stappen..
goed warm gestapt dan gaan draven met lange teugels.. dan lekker als ie beetje warm is aangaloperen.. dan weer draven en veel voltes rijden en dan stappen en dan buigen enzo.. Lachen

daar probeer ik me zo nu end an een beetje aan te houden maar, meestal dan doe ik het gewoon hoe ik het zelf wil Lachen

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:02

ik vind een half uur inrijden nogal lang.. ik zorg eertst dat mijn paard lang en laag loopt zodat ie over de rug gaat lopen.. ik rijd er dan voltes mee en vraag wat stelling links en rechts.. stap en draf..wanneer ik voel dat ze ontspannen is pak ik haar wat hoger op en galoppeer ik een paar rondjes want daar komt ze echt goed van los.. dan begin ik met het werk.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:52

janne8 schreef:
waarom dit topic?

ik merk soms dat ik me paard niet goed los rijd.
buc is namelijk nogal stijf op links en ik wil daar aan gaan werken..

rechts was hij eerst stijf op maar nu niet meer.(heb ik toch iets fouts gedaan)

Dan ben je juist goed bezig. Je hebt hem gecorrigeerd op rechts nu is het nog de kunst de gulden middenweg te vinden zodat hij links en rechts even fijn loopt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:55

Ligt eraan met welk paard maar soms begin ik met een rondje galop aan de lange teugel, daarna ga ik stappen en rijd neerwaarts, dan ga ik stelling vragen, en dan begint het echte werk.. maar dat verschilt dus per paard.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:59

Ik rij eerst een aantal rondjes met lange teugel in stap, op beide kanten. Dan draven emt lange teugel, en wat overgangen. Dan weer stappen en oppakken, wat naar benenden vragen en veel figuren rijden. Ik galoppeer vrij snel, dan laat Amo zich daarna lekkerder los Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:47

Ik werk aan mijn houding, oefen rijden op me zit, en vanaf dat mijn pony gaat ontspannen pak ik hem haar op en ga geleidelijk meer vragen. Ik heb dus les in centered riding en heb oefen oefeningen voor mijn zit (krijg ik iedere keer) Je merkt vanzelf waarneer je pony warm is en klaar om te werken, dan ga je geleidelijk meer vragen en proberen op je zelf te letten dat je nog goed zit enzo en af en toe tussendoor een oefening.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:48

Op les:
Stap ik eerst 1 a 2 rondjes, lekker kletsen met de mensen in de les, ondertussen zorg ik dat met pony lekker vlijtig voorwaarts stapt.
Dan pak ik hem geleidelijk aan op, en begin dan met goed laag en rond te stappen, draven en galoperen, en ook nog gewoon voltes en gebroken lijnen.
Dus ook veel overgangen, en ondertussen zorg ik dat die laag en rond blijft.(hier zorg ik dan ook met begeleiding dat die al ze spieren lekker aanspant)
En dan zorg ik met me been dat die wat meer opgerichter komt te lopen, en ga ik eerst lekker voltes rijden en niet te moeilijke oefeningen en later ga ik aan de oefeningen beginnen waar ik de vorige keer mee eindigde of nieuwe oefeningen oefenen.

Thuis:
Stap ik ook 1 a 2 rondjes, dan zorg ik ook dat die lekker vlijtig doorstapt dus goed ze achterhand er onder zet. Dan begin ik hem ook op te pakken en lekker laag en rond te rijden, en rijd ik ook voltes en gebrokenlijnen en andere makkelijkere oefeningen. En later begin ik hem ook wat op te pakken en ga ik verder met de tips van les, en de nieuwe oefeningen en de oefeningen die ik nog moet verbeteren. Meestal lees ik me coupons van de vorige wedstrijd nog even door en zoek ik de oefeningen op waar het beter kan (dus waar ik een 5 of lager op had, of die ik zelf niet goed vond gaan) en ga dat soms op zoeken in een paardenboek als ik zelf geen goede oplossing weet.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:39

op mijn briefje van me weddsytrijden stond bij beide proeven.... tegen de hand..... wat betekent dat?
en hoe kan ik dat verbetere...

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:00

Citaat:
In mijn losrijden rij ik de paarden over het algemeen vwnw, veel wendingen, veel buigen, veel overgangen/schakelen en daarna wat zijgangen mits het paard ze beheerst. Daarna het 'echte' werk.

Ik doe het ook zo en voordat ik het paard dan aan het ''echte" werk zet
stap hem eerst even met een lange teugel zodat hij/zij weer even op adem kan komen en dat doe ik een aantal keer tussendoor.
Het is voor een paard namelijk moeilijk om elke keer weer de stap te zetten dat hij weer aan het werk moet zo krijgt een paard ook beter conditie