Nageven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 09:31

't Is niet echt een probleem, maar meer een vraag.
Laatst in de les begon het paard waar ik op zat steeds na te geven. Maar mijn instructrice zei dat ik haar aan de teugel had ofzo. Ik heb verder niks bijzonders gedaan, ze deed het uit zichzelf. Wat is dan het verschil met nageven & aan de teugel rijden?

_Martine_

Re: Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:10

Ik zie eerlijk gezegt niet zo'n enorm verschil. Als je paard nageeft, dan loopt ie lekker rond, ontspannen en is die goed aan de hulp. En hij heeft daarbij zijn neus omlaag. Dat heet dus aan de teugel. Maar je kan je paard ook aan de teugel trekken. Dus dat zijn nu wel omlaag is, maar de rest van zijn lichaam gespannen en stijf. Dat is denk ik het grote verschil. En dan heb je ook nog in de krul. Nouja, het woord zegt het al. Bij nageven loopt het paard vrij laag, dus niet in de krul. Volgens mij zijn dat de grote verschillen. Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:38

bij nageven loopt je paard ontspannen en heel belangrijk is dat hij op dat moment je hand aanneemt, hij accepteerd je handen enz..
maar dan heb je goed gereden iig Knipoog

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 11:31

Oh, ja, dat paard is normaal zo stijf als een plank maar ik vond dat ze inderdaad erg goed liep Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:01

Ik vind het een beetje jammer dat je van je instructrice leert dat je haar aan de teugel hebt.

Verder natuurlijk super dat ze nageefelijk liep dan heb je haar goed gereden en liep ze waarschijlijk heel erg fijn {net of je dan niets meer in je handen hebt zo licht voelt het dan aan}

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:14

monsera schreef:
Ik vind het een beetje jammer dat je van je instructrice leert dat je haar aan de teugel hebt.

Verder natuurlijk super dat ze nageefelijk liep dan heb je haar goed gereden en liep ze waarschijlijk heel erg fijn {net of je dan niets meer in je handen hebt zo licht voelt het dan aan}

Eh nageeflijk is volgens mij hetzelfde als AAN de teugel hoor?
Aan de teugel is niet gelijk aan OP de loodlijn, dat is een houding, het eerste is een totaalplaatje.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:19

monsera schreef:

Bij nageeflijk rijden heb je wel druk in je handen! Die druk komt alleen niet van het trekken van jou, maar van de voorwaartse drang van het paard.

En het verschil tussen aan de teugel en nageeflijk, ik denk dat je instructrice hetzelfde bedoelt, maar ze zegt het gewoon anders. Als je paard aan de teugel loopt kan hij ook nageeflijk zijn maar dat hoeft niet, als een paard aan de teugel getrokken is loopt hij niet nageeflijk maar dus wel aan de teugel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:58

Ik heb altijd geleerd dat AAN de teugel gelijk staat met nageeflijk: want het paard volgt de ruiterhand an accepeert ze, en accepteert dus ook de teugel.
Je kunt een paard wel op de LL laten lopen zonder nageeflijkheid of aan de teugels te zijn Lachen
Niet?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:43

"Aan de teugel" en "nagefelijk" zijn twee dezelfde definities. Of het werkelijk het geval was toen je reed kan ik vanaf hier niet zeggen. Je kunt natuurlijk blijven discusieren wanneer je het fout doet en hoe je het fout doet maar daar vraagt de TS niet om Knipoog