onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 18:24

Vandaag had ik wedstrijd in Laren en nu kreeg ik het commentaar, Flash is te dik en daarom loopt ze soms wat onregelmatig.
Met de wedstrijd in Didam kreeg ik het commmentaar, haar bit is te groot, en daarom is ze soms wat onregelmatig...............
Het bit is niet te groot en Flash is niet te dik!!! (misschien stevig maar dat hoort bij het ras)
Ik weet dat ze soms onregelmatig loopt, maar wat kan ik hieraan doen??

Apple

Re: onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:29

Onregelmatig lopen is nooit goed. Onregelmatig lopen kan idd komen door een niet passend bit of doordat ze te dik is.

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan uitzoeken waarom de pony onregelmatig loopt. Misschien een keertje een dierenarts erbij halen.

Ik zou niet meer gaan starten op wedstrijd totdat het probleem verholpen is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:05

Ik ga met Apple mee (waarheen? Clown )
Laat het eerst nakijken wat de preciese oorzaak is, je had ook na je wedstrijd kunnen vragen wat het desbetreffende jury-lid er precies mee bedoelde. Maar dat is achteraf-gepraat Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:03

vincentlover schreef:
Het bit is niet te groot en Flash is niet te dik!!! (misschien stevig maar dat hoort bij het ras)

Er zit een verschil tussen stevig en dik.

Wat voor ras is het ?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:22

Bij ieder ras moet je toch zonder al te veel moeite de ribben kunnen voelen. Anders is het dier wel gewoon te dik.
Ik hoor zo vaak verhalen als: ja maar dat zit in zijn bouw. 80%van de gevallen is dat onzin, en is dat gewoon een smoes om niet te zien dat het dier te dik is.

Maar goed, om terug te komen op je vraag: als Flash los niet onregelmatig loopt, zou ik het idd in je harnachement of je houding/rijstijl gaan zoeken.
Het kan zijn dat je bijvoorbeeld aan één kant wat sterker bent, waardoor je r daar meer vasthoudt. Ook scheefzitten is uiteraard niet bevorderlijk voor een regelmatige gang.

Is ze gevoelig op de rug met poetsen?

Geen wedstrijden meer rijden tot je zeker weet dat het weg is. Het is weggegooid geld, je krijgt een slechte naam en je paard is er al helemaal niet bij gebaat.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:57

Als je paard onregelmatig is, rijdt dat toch ook niet lekker. Hoe is je paard aan de longe? Loopt het paard dan ook onregelmatig? Zo ja dan zou ik toch maar eens gaan zoeken naar de oorzaak. Loopt het paard nou alleen onregelmatig als jij erop zit dan zou het kunnen komen door het harnas maar ook door de manier van jou rijden. Ik zou er maar eens precies achter komen wat de oorzaak is. Dan pas kan je er wat aan gaan doen.
Ik zou als ik jou was ook geen wedstrijd meer gaan rijden. Je hebt een een paar keer commentaar gekregen op hetzelfde iets. Los dat maar eerst op....Succes.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:07

Je hebt nu dus al 2 keer gehoord dat je paard onregelmatig loopt{van mensen die dus wel weten waar ze het over hebben} en weet dit zelf ook van je paard.Waarom laat je hier niet naar kijken dit is echt nooit goed dan heeft je paard ergens een blokade.Het kan idd zijn dat je pony te dik is of dat je bit niet goed is maar het kan ook iets lichamelijks zijn.Ik zou me dood schamen als ik zo op wedtrijd ging

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:23

ik heb dat ook en bij mij is het puur rijtechnisch een takt probleem hij is door 2 klinieken al binnestebuiten gekeerd en niks gevonden. Ik moet hem niet over zn tempo rijden want dan kan hij het niet behapstukken, zorgen dat hij echt goed los is gereden. ik moet dat doen daar extra binnen stelling te vragen op de volte zodat hij heel zn lijf buigt, dan weer recht stellen, en daarna met contrastelling op de volte en weer rechtstellen, dat doe ik eerst met een losteugeltje. en daarna neem ik de teugels iets aan en doe ik het in draf even, maak wat slangen voltes en dan kan ik hem iets oprichten zonder onregelmatig te worden. Ook is het misschien een idee je paard te laten controleren door een fysio. Bij mij heeft dat ook veel geholpen en het kan nooit kwaad. Misschien heb je hier iets aan. succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:34

Paard dat onregelmatig is, is kreupel. En op een kreupel paard hoor je niet te rijden totdat je weet waarom hij kreupel loopt. Het schuiven op gewicht/omvang (is hoefbevangenheid al uitgesloten?) of op het bit alleen is niet de oplossing.

Wanneer loopt je paard kreupel? Hoe ernstig is het? Wat zegt de DA, waar zit het, zijn er foto's gemaakt?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 12:25

Volgens de eigenaar is het niet zo erg dat er naar gekeken moet worden. Ik kan er zo niks aan laten doen, omdat ze niet van mij is.
Gister had ik wedstrijd in lichtenvoorde had ik wel 170 punten, en geen commentaar dat ze onregelmatig loopt. dus zo ernstig is het niet.
Ik dacht dat jullie hier misschien wel ervaring mee hadden ofzo, dat jullie misschien iets van oefeningen wisten waarmee ik eraan kan werken? Maar ja, ik weet natuurlijk ook niet waar het probleem zit, dus kan ik er niet aan werken...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:03

onregelmatig of loopt hij niet tactmatig.. dat is ook al een heel verschil Knipoog
onregelmatig zou ik zeker als het al meerdere keren vermeld staat op je protocol de DA er naar laten kijken..
Tacmatig heeft te maken met de manier waarop je hem rijdt Knipoog Ik kreeg bij mijn paard altijd een 4 voor de middendraf met als opmerking tactfout.. Nu ik mijn schouders ontspan loopt ie de middendraf echt super en krijg ik alleen maar 7's Haha!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 15:16

Ze hebben er nooit iets over neergezet, alleen maar gezegd.
Eerst was het bij het inrijden zei een man (ik weet niet wie het was) dat ik eens een rondje moest draven en daarna met lange teugel een rondje draven, heb ik gedaan. toen zei hij dat het bit te groot was en daarom soms onregelmatig loopt.
Bij die andere zei de jury het na mijn proef dat Flash te dik is en daarom soms onregelmatig loopt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:29

[/quote]randie] ik heb dat ook en bij mij is het puur rijtechnisch een takt probleem hij is door 2 klinieken al binnestebuiten gekeerd en niks gevonden. Ik moet hem niet over zn tempo rijden want dan kan hij het niet behapstukken, zorgen dat hij echt goed los is gereden. ik moet dat doen daar extra binnen stelling te vragen op de volte zodat hij heel zn lijf buigt, dan weer recht stellen, en daarna met contrastelling op de volte en weer rechtstellen, dat doe ik eerst met een losteugeltje. en daarna neem ik de teugels iets aan en doe ik het in draf even, maak wat slangen voltes en dan kan ik hem iets oprichten zonder onregelmatig te worden. Ook is het misschien een idee je paard te laten controleren door een fysio. Bij mij heeft dat ook veel geholpen en het kan nooit kwaad. Misschien heb je hier iets aan. succes!
[/quote]

Sluit ik me helemaal bij aan Pling Haha!
Ik heb dit ook bij mijn paard. Paard goed loswerken en op het juiste tempo laten lopen. Maar idd misschien eerst ook kijken of die ook aan de longe zo loopt wand dan zal het geen rij-technisch probleem zijn.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:34

randie schreef:
ik heb dat ook en bij mij is het puur rijtechnisch een takt probleem hij is door 2 klinieken al binnestebuiten gekeerd en niks gevonden. Ik moet hem niet over zn tempo rijden want dan kan hij het niet behapstukken, zorgen dat hij echt goed los is gereden. ik moet dat doen daar extra binnen stelling te vragen op de volte zodat hij heel zn lijf buigt, dan weer recht stellen, en daarna met contrastelling op de volte en weer rechtstellen, dat doe ik eerst met een losteugeltje. en daarna neem ik de teugels iets aan en doe ik het in draf even, maak wat slangen voltes en dan kan ik hem iets oprichten zonder onregelmatig te worden. Ook is het misschien een idee je paard te laten controleren door een fysio. Bij mij heeft dat ook veel geholpen en het kan nooit kwaad. Misschien heb je hier iets aan. succes!

sluit ik me bij aan Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:03

Je paardje kan onregelmatig gaan lopen doordat hij niet helemaal in balans loopt en dus meer gewicht op 1 kant gooit. Elk paard heeft een natuurlijke buiging/scheefheid. Dwz dat elk paard een korte bespiering heeft en een lange bespiering. Je paard staat als ware in soort banaan vorm. Om die recht te krijgen, moet je dus korte bespiering op gaan rekken, om het paard over 4 benen te laten lopen, in balans te laten lopen en om aanleuning gelijkmatig te krijgen en doormiddel van juiste drang naar voren zal je paard ook zelfs in vwnw tendens kunnen gaan lopen. Tevens kan het ook zijn dat jij als ruiter, meer op 1 kant bent gaan zitten en zorg jij voor onbalans voor paard en kan dus daarom ook onregelmatig gaan lopen. Als je paard niet tijdig rechtricht en jaren door blijft rijden, kan je paard blessures op gaan lopen.
Voor meer informatie over rechtrichten van je paard (oprekken van korte bespiering) en natuurlijke buiging van je paard lees meer op www.hoefkatrol.com en www.paardenbegrijpen.nl
Anders mag je me ook pb sturen. Succes ermee.