Citaat:
Wat ik wel heel goed vind is met kruisriemen, alleen ik vind dat je daarmee het hoofd samenplet, ik bedoel als je trekt en je paard gehoorzaamt, blijft het hoofdstel trekken. En bij een rem is het ooik zo'n geruk.
bedoel je zo'n hoofstel?

dat heb ik ook sinds kort en je plet niets samen of het trekt ook nergens, het is namelijk niet de bedoeling dat je gaat trekken!
Op trekken stopt een paard toch niet als ie niet wil, je zal het paard eerst moeten leren wijken voor druk en dan de one rein stop aan moeten leren voor je met wat voor bitloze optoming dan ook kan sturen en remmen.
Ik heb zelf een zware koudbloed die het woord LOMP heeft uitgevonden, hang er een bit in en hij gooit z'n tong erover, gaat met z'n hoofd lopen schudden en vreselijk schuimen en kwijlen. Wil ie er echt vandoor, dan zal dat bit hem niet tegenhouden.
Bitloos houdt ie z'n hoofd stil, z'n mond netjes dicht en schuimt niet zo achterlijk.
je moet alleen even de rem en het stuur installeren voor je de wijde wereld in gaat!
je kan zo'n hoofdstel ook zelf knopen, de link staat in het onderschift van pmarena