Sjagrijnig bokkend paard, wat moet ik doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Sjagrijnig bokkend paard, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 08:57

Ik zelf heb een draver waar ik met veel plezier heel wat kilometertjes mee af leg. Maar daar gaat het nu niet over Koe Mijn zusje heeft sinds 3 maanden een eigen paard. Een volbloed arabier. 6 jaar jong. Profesioneel ingereden, maar daarna nooit meer wat mee gedaan. Nou ja, wij dachten, dat is geen problemen, we hebbenheel ons leven al paarden en ervaring genoeg. In de eerste instantie was het ook geen probleem. Je moet even wennen aan het paard en de juiste knoppen zien te ontdekken. Een arabier rij je heel anders als een draver. Ze was behoorlijk stijf, geeft geen buiging en rijdt niet naar mijn hand. Ze loopt wel netjes aan de teugel, maar zoekt mijn hand niet op. Wat ik wel gewend ben van mijn draver. Na 3 keer gereden te hebben begon ze sjagerijnig te worden. Vooral met benen aandrukken en galopere. Als ik mijn zusje aansprong begon ze nijdig te bokken. Dus mijn zusje durfde niet meer in de bak te rijden. Dan maar naar buiten. Natuurlijk niet slim dat je met een paard die in de bak niet goed te rijden is naar buiten gaat. Maar er was een boel engs in het bos en na een paar keer flink op hol te zijn geslagen durft mijn zusje nu helemaal niet meer. Dus nu rij ik dit paard en zij op mijn lieve draver. Er is al een tandarts en een dierenarts geweest om uit te sluiten of ze zo sjagrijnig is door lichamelijke gebreken. Dit was niet het geval. Maar wat is het dan. ik ontdekte dat ze nog erg slecht in evenwicht loopt en het dus heel moeilijk vind in de bak. Vooral dus het galoperen. Dus rustig oefenen. Haar op de hand krijgen en laten buigen gaat steeds beter. De eerste week heb ik haar nog niet laten galoperen. Nu laat haar kleine rechte stukken galoperen. Maar ze is nog steeds net zo sjagrijn ig. Vooral aan het been is ze erg sjagrijnig. Dus zoveel mogelijk zonder benen proberen te rijden. Maar het verbeterd niet. Ik ben ook al lekker met haar buiten geweest en rij veel afwisseling en beloon veel, omdat ik wil dat ze het toch wel leuk gaat vinden. buiten rijden gaat nu prima. maar hoe zorg ik er nou voor dat ik haar nog beter naar de hand krijg en dat ze niet meer zo sjagrijnig doet en zo gemeen bokt. Koe Mijn zusje ziet het niet meer zitten en wil eigenlijk wel een rustiger en eravrener paard. Maar ik wil het nog niet zo snel opgeven.

hardi

Re: Sjagrijnig bokkend paard, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:34

wreckh schreef:
Ik zelf heb een draver waar ik met veel plezier heel wat kilometertjes mee af leg. Maar daar gaat het nu niet over Koe Mijn zusje heeft sinds 3 maanden een eigen paard. Een volbloed arabier. 6 jaar jong. Profesioneel ingereden, maar daarna nooit meer wat mee gedaan. Nou ja, wij dachten, dat is geen problemen, we hebbenheel ons leven al paarden en ervaring genoeg. In de eerste instantie was het ook geen probleem. Je moet even wennen aan het paard en de juiste knoppen zien te ontdekken. Een arabier rij je heel anders als een draver. Ze was behoorlijk stijf, geeft geen buiging en rijdt niet naar mijn hand.
Ze loopt wel netjes aan de teugel, maar zoekt mijn

hand niet op. Wat ik wel gewend ben van mijn draver. Na 3 keer gereden te hebben begon ze sjagerijnig te worden. Vooral met benen aandrukken en galopere. Als ik mijn zusje aansprong begon ze nijdig te bokken. Dus mijn zusje durfde niet meer in de bak te rijden. Dan maar naar buiten. Natuurlijk niet slim dat je met een paard die in de bak niet goed te rijden is naar buiten gaat. Maar er was een boel engs in het bos en na een paar keer flink op hol te zijn geslagen durft mijn zusje nu helemaal niet meer. Dus nu rij ik dit paard en zij op mijn lieve draver. Er is al een tandarts en een dierenarts geweest om uit te sluiten of ze zo sjagrijnig is door lichamelijke gebreken. Dit was niet het geval. Maar wat is het dan. ik ontdekte dat ze nog erg slecht in evenwicht loopt en het dus heel moeilijk vind in de bak. Vooral dus het galoperen. Dus rustig oefenen. Haar op de hand krijgen en laten buigen gaat steeds beter. De eerste week heb ik haar nog niet laten galoperen. Nu laat haar kleine rechte stukken galoperen. Maar ze is nog steeds net zo sjagrijn ig. Vooral aan het been is ze erg sjagrijnig. Dus zoveel mogelijk zonder benen proberen te rijden. Maar het verbeterd niet. Ik ben ook al lekker met haar buiten geweest en rij veel afwisseling en beloon veel, omdat ik wil dat ze het toch wel leuk gaat vinden. buiten rijden gaat nu prima. maar hoe zorg ik er nou voor dat ik haar nog beter naar de hand krijg en dat ze niet meer zo sjagrijnig doet en zo gemeen bokt. Koe Mijn zusje ziet het niet meer zitten en wil eigenlijk wel een rustiger en eravrener paard. Maar ik wil het nog niet zo snel opgeven.

Een paard dat je hand niet opzoekt loopt dus als het ware ook achter je been en dus ook niet aan de teugel. Dit is hier denk ik het probleem. Je paard accepteert je been niet.

Als je je paard goed aan je been hebt gaat het vanzelf je hand opzoeken en krijg je een druk. Voor die druk moet je gaan rijden. Het is nu belangrijk dat je paard het been accepteert en de juiste reactie geeft op je been, dus naar voren. Probeer veel overgangen te rijden stap / draf en draf / stap ook schakelen in tempo, dus weg en weer terug. Het is heel belangrijk dat je consuquent blijft. Wil jij weg moet het paard ook werkelijk vertrekken naar voren. Gaat het paard bokken op je been, probeer dan juist die reactie naar voren te krijgen. Als hij dan daadwerkelijk naar voren gaat weer onspannen met je been, rijdt het paard weer terug en herhaal dit weer.

Dat het paard nog niet zo'n goede balans heeft is niet erg. Probeer met alleen contacteugel te rijden en veel voltes en binnenhoefslag. Rijdt hem altijd met je been naar je hand toe. Voorwaarts blijven denken. Laat hem het op die volte maar zelf uitzoeken en probeer hem niet te corrigeren met je hand.

Jij geeft aan in je bericht dat je zoveel mogelijk zonder been rijdt op dit moment. Been is hier heel erg belangrijk en de voorkant komt dan vanzelf. Rijdt je paard altijd met je been naar je hand toe en niet andersom.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Heel veel succes.

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:23

Misschien heeft het paard last van de rug. Dat kan ook een reden van verzet zijn. De dingen die hardi dik gedrukt heeft staan kunnen ervoor zorgen dat ze last van de rug krijgen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:01

Het kan inderdaad zo zijn dat het paard zo reageert omdat hij iets mankeert, maar wreckh geeft aan in haar bericht dat het paard al gecontroleerd is door een arts en tandarts en dat dit allemaal goed was, dus is er iets anders.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:12

Ik rij idd al veel overgangen en tempowisselingen. in het begin kon ze dit helemaal niet. Nu begint ze een beetje te snappen wat ik wil. Als ik haar vooruit rij draait ze haar nek zover in de krul dat ik het complete contact kwijt ben> Ik probeer dit op te lossen door haar er meer been bij te geven, haar vooruit te rijden. Dit vind ze afschuwelijk en protesteerd met sjagrijnig gedrag, maar het gaat steeds beter. We hebben al naar haar rug laten kijken, dat is het probleem dus niet. En hoe verbeter ik de galop? Eerst even niet, pas tot ze in stap en draf netjes rijdt? En dan langzaam met de galop beginnen? Eerst alleen maar rechte kleine stukjes? groetjes Laura

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:16

Inderdaad gewoon voorwaarts proberen te blijven rijden. Je geeft zelf aan dat het al een stuk beter gaat, dus dit kan ook alleenmaar beter worden. Consequent blijven en ervoor zorgen dat je dus niet genoegen neemt met niets of bijna helemaal niets.

Galop kan best wel naar mijn inziens en zou ik dus ook gewoon doen. Ook weer veel overgangen van draf naar galop en weer terug. Schakelen in tempo in galop zal wel iets moeilijker zijn als in galop en zou ik me dus ook nog niet te druk om maken. Galop worden paarden ook alleenmaar sterker van. Mijn paard wilt soms ook niet helemaal lekker naar de hand toe lopen en dus loslaten in de rug. als ik dan even een stukje galopeer zoekt ze daarna wel ineen naar mijn hand en krijg ik wel die druk. Het paard is dan een stuk losser.

Wat ik dus aangeef. Galoperen is echt niet slecht en dus gewoon doen.

Succes nog verder.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:20

Alle gegeven tips zou ik idd opvolgen en ben ik t ook mee eens...wat ik nog wil toevoegen is dat t paardje waarschijnlijk wat overgevoelig is...probeer dus hulpen niet te sterk en abrupt te geven en zorg dat hoe ze ook protesteert jij altijd rechtop en ontspannen op je paardje blijft.....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:23

hey hier ik zelfs nog een goede leer uit gehaald Tong uitsteken thanx

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:42

Hier ook een paard dat bij de overgang van draf naar galop nog wel eens wil bokken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik er sinds deze week weer voor het eerst opzit sinds lange tijden, dus geheel raar is het niet bij haar.

Als je bij haar de spanning al voelt en dan ook nog eens via het been wilt laten aangalopperen, heb je grote kans op een boksessie.
Daarintegen, geef je een stemcommando, is die kans veel kleiner.
Verder, bij mijn paard, van voren loslaten, en indien bokken, vooruit drijven.
Maar stemcommando met weinig of geen been, is ontwijkend gedrag.
Ze zal er vanzelf weer aan moeten geloven.
Maar in de eerste tijd probeer ik dat gedrag idd een beetje te ontwijken, zoek het niet expres op, maak me nu meer druk om andere dingetjes die voor nu even belangrijker zijn voor haar en mij.

Voordat ze stil kwam te staan, heeft ze ook zo'n periode gehad.
Veel overgangen rijden, en kwam ze al bokkend in de galop, dan weer terug naar de draf en opnieuw aangalopperen.
Net zolang tot ze normaal van de draf in de galop kwam.
Daarna was het ook goed, en liet ik de galop even voor wat het was.
Dat kwam de volgende keer dan wel weer.

Maar voordat je het rijtechnisch aanpakt, moet je weten of het medisch wel goed zit. Je zegt dat je er de tandarts en dierenarts al bij hebt gehad, dit sluit al sommige dingen uit.
Maar het kan ook aan het zadel liggen, maar net zo goed dat haar lijf op sommige punten vastzit (fysiotherapeut, kraker?).

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:25

Laat haar eierstokken eens nakijken, bloed prikken en rug na laten kijken

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:57

Heb je het zadel wel al is gecontroleerd?
Of haar rug?
mijn pony begon te steigeren en toen heb ik het ook geprobeerd om het eruit te rijden..bleek later ook dat het waarschijnlijk aan haar rug lag...is z eook voor behandeld!
voor verhaal zie topic : viewtopic.php?f=15&t=418966

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:09

Ik ga helemaal mee met de tips van Hardi.
Zoals je zelf al zei is het een en ander al gecontoleerd, dus is dit puur achter je been lopen. dit kan ook best spieren questie zijn hoor, maar door voorwaarts te rijden met been aan en hand voor komt dit helemaal goed denk ik. let er wel op zodra je de goede reactie krijgt, dan wel weer je been ontspannen.

succes

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:43

Bedankt voor al deze tips, eierstokken e.d. heeft de dierenarts ook allemaal gecontroleerd. Ik vond al dat het zadel niet zo lekker zat en had er een extra dikke pad onder gedaan. Maar na die tip heb ik mijn eigen zadel is geprobeert. Deze ligt veel beter op haar en idd ze reageerd veel beter. Ik ben nu net 2 weken op vakantie geweest, dus ga straks ondervinden hoe ze nu loopt. Groetjes

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:53

Als ik de symptomen bekijkt heeft dit paard last van haar rug. Nu is ze nagekeken door een arts maar daar hen ik weinig vertrouwen in, aangezien mijn vorige paard een bijna dwarslesie had (dat is niet te zien op foto's ed maar zorgt voor gigantische rugpijn) en dan begon te bokken puur van de pijn. Ik zou je paard daarom een keer op consult doen bij een holisitsch arts die je paard volledig doormeten (bijv Laarakkers in De Bilt). Ik weet dat een aantal van jullie het niet zullen geloven maar mijn paard liep na een langdurige behandeling weer Z1 en kon weer bewegen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:52

Ik heb gister dus voor het eerst weer gereden. En terug bij af. Natuurlijk logisch, ze heeft 2 weken op de wei gestaan zonder te rijden. Maar goed, je hoopt toch altijd dat je verder kan gaan waar je gebleven bent. Maar dat werkt niet zo. Ik zal is even kijken of er hier in de buurt ook een holistische arts is. Volgens mij wel. Er is wel bij ons een paardentandarts geweest. Hij kon ook voelen wat een pard had. mijn draver had toen last van haar nek en die heeft hij geholpen. Maar bij het paard van mijn zusje kon hij niks vinden. Maar goed, wie weet banketstaaf die vent ook maar wat. Gelukkig heeft mijn zusje nu ook alweer 1 keer op haar paard gereden> Ze is erg onzeker en dat zie je ook aan haar paard. Maar ze werkt er aan. Ook komt er over 2 weken een prive instructrice om haar te helpen. Hoop dat het nu allemaal weer goedkomt, want baal dat ik te weinig tijd heb voor mijn eigen paardje en haar veulen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:17

Heel fijn dat het al wat beter gaat. Misschien kan die tandarts het inderdaad kan ik niet beoordelen, maar hoop dat er een goede holistische arts bij je in de buurt zit succes ermee

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:12

Hollistische arts is geweest, zegt dat dit paard voor de volle 100 % gezond is. Maar ze is nog wat slap en moet nog goed in balans komen. Het vorige zadel vond hij niet lekker liggen, dus er gaat een ander zadel komen, zolang rijd ik nu met mijn eigen zadel. het gaat wel de goede kant op, mijn zusje durft zelf alweer een beetje te rijden. Het paard kijkt af en toe nog sjagrijnig, maar ze bokt bijna niet meer en in galop gaan ze3lf saf en toe haar oortjes naar voren. Bedankt voor al jullie tips, ik en mijn zusje hebben er veel aan gehad. Groetjes Laura

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:24

Leuk dat je even een update geeft over de situatie nu.

Goed dat je zus er nu ook weer op aan het rijden is. Met heel veel geduld en wat doorzettingsvermogen komt dit echt wel goed.

Succes nog verder.