Opgespannen tijdens het rijden, hoe ontspannen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noblessejuh

Opgespannen tijdens het rijden, hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:37

Mijn pony heeft het probleem dat ze heel gespannen is tijdens het rijden. In haar eigen piste, die ze goed kent schrikt ze van alles! Maar ook op andere plaatsen enzovoort... Ze is niet stout ofzo (daarmee bedoel ik dat ze niet bokt of steigert) maar ze verschiet van veel dingen en ze crosst snel weg. Ook voor nageeflijker te zijn, is ze veeeeeeeeeeel te gespannen. Nochtans kan ze aan de teugel lopen.
Nu, wat is het probleem.
De meeste mensen zouden direct vragen, wat geef je haar te eten? Antwoord hierop: Ik geef haar NIKS ! Ze staat gewoon heel de dag op de weide, ze krijgt zelfs geen krachtvoeder.
Ik rij er 6 keer in de week mee.

Even wat uitleg over mijn pony:
Naam: Noblesse
Ras: Welsh Cob X Arabier
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 8 jaar
Hoogte: 1,46m
Kan:
- L-Dressuur
- Springt parcours 1m

Kunnen jullie mij helpen? Extra vragen mag altijd!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Opgespannen tijdens het rijden, hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:07

Hoe is jou houding tijdens het rijden? Als jij gespannen bent dan voelt je paard dat en wordt hij ook gespannen. Als jij beetje nerveus bent, wordt jou paard weer schrikachtiger.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:30

Het is belangrijk dat jij leert de controlle te krijgen over je paardje dit krijg je voor elkaar door eerlijk, duidelijk en conseqent te zijn.. Daarbij moet je hem constant bezig houden om te voorkomen dat zn aandacht van jou verslapt en hij de tijd krijgt te gaan sprinten.

Voor een ontspannen paardje is het van belang dat die over zn rug komt. Onderdelen die nodig zijn om je paardje over zn rug te krijgen zijn de volgende:

* hij moet recht gesteld zijn en dus netjes rechtuit (op zn eigen benen dus zonder steun van de wand) een lijn kunnen lopen

* hij moet goed in balans zijn en op 4 benen lopen.. dus niet op jou benen of handen gaan hangen of enkel maar op de voorhand terug vallen

* verder moet die vertrouwen in je handen hebben zodat die deze accepteerd

Wat je gaat doen is je paardje recht rijden door op de binnehoefslag of in de wei veel rechten lijnen te rjiden en hierbij heel veel overgangen ens chijnovergangen te maken door middel van je been en zit hulpen. Zorgt dat die alle tijden aan je beenhulpen blijft en actief is, ook in een verlaagt tempo! Dit doe je door hem bezig te houden en reactie te eisen als jij been geeft of zwaarder gaat zitten.

Als die recht is ga je figuren rijden, ook hierbij blijf je schakelen. Zo zal die losser worden in zn rug en als dat ook gelukt is zal je merken dat die nagevelijker word en je hand gaat volgen.

Ga dus niet zitten rukken en plukken in zn mond of met hulpteugels maar ga er gewoon lekker mee aan het werk. WEl is het van belang dat je dit een paar keer in de week doet en niet eens in de maand het gaat proberen en verwacht dat je paardje het dan voor elkaar krijgt. Dus 3 keer in de week neem je gewoon de tijd er voor om er op deze manier mee aan het werkt te gaan.

Succes

Noblessejuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 08:47

stefanietjuh schreef:
Hoe is jou houding tijdens het rijden? Als jij gespannen bent dan voelt je paard dat en wordt hij ook gespannen. Als jij beetje nerveus bent, wordt jou paard weer schrikachtiger.

Mijn houding (dat zegt bijna iedereen toch) is goed. Ik sluit mijn handen wel niet zo hard op mijn teugels, omdat mijn pony niet aan de teugels hangt en ze is heel makkelijk in haar mond en knabbelt vaak op haar bit. Ik zit normaal gezien niet gespannen op mijn pony, maar als ze wat ambetant begint te doen, wegcrossen enzo, dan durf ik mij er wel eens kwaad op te maken Bloos Ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is, maar ja... Na een tijdje zo lastig te doen, is dit ook niet meer leuk voor mij om te rijden.

@M3isSi3j -> Bedankt voor de hulp ! Ik zal het eens proberen u hulp op te volgen. Maar wat je daar zei :
M3isSi3j schreef:
Het is belangrijk dat jij leert de controlle te krijgen over je paardje dit krijg je voor elkaar door eerlijk, duidelijk en conseqent te zijn.. Daarbij moet je hem constant bezig houden om te voorkomen dat zn aandacht van jou verslapt en hij de tijd krijgt te gaan sprinten.

Ze zit tijdens het rijden constant buiten de piste te kijken (hierdoor kan ik ook geen stelling rijden) en ik krijg bijna onmogelijk haar aandacht soms! Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik haar aandacht heb?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:02

Ik heb ook zo'n paardje, maar zorg er zelf al goed voor dat je je ontspant, onstpan jij niet dan doet je paard het helemaal niet.
Verder gewoon veel oefenen, je kan ook met enge dingen oefenen zodat hij er aan went.
En probeer te vertrouwen in hem en dat hij jou ook vertrouwd.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:12

Heb ook zo'n paardje die vanalles ziet terwijl er niks is. Sowieso buitenteugel eraan en binnenhand van de hals af als ze wat ziet. Met je binnenbeen tegen de buitenhand aandrijven en wel vragen met je binnenhand. Dan moet ze daar ontspannen. Verder rijd ik veel overgangen op een volte, ook kleine voltes zodat ze moet opletten. Als ze echt heel gespannen is doe ik veel halsstrekken met haar en teugels daarna weer opnemen. Daar wordt ze altijd heel ontspannen van. Zelf ga je daar ook ontspannen van zitten en durf je je binnenhand los te laten (waar ik altijd moeite mee had) Veel succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:16

Verder heel veel afwisseling tijdens het rijden. Probeer zo min mogelijk hetzelfde te doen. Niet teveel de hoefslag volgen, niet te vaak een volte achter elkaar rijden. Veel overgangen. Probeer zo de aandacht van het paard bij jou te houden.

Noblessejuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 11:21

Jiggy777 schreef:
Heb ook zo'n paardje die vanalles ziet terwijl er niks is. Sowieso buitenteugel eraan en binnenhand van de hals af als ze wat ziet. Met je binnenbeen tegen de buitenhand aandrijven en wel vragen met je binnenhand. Dan moet ze daar ontspannen. Verder rijd ik veel overgangen op een volte, ook kleine voltes zodat ze moet opletten. Als ze echt heel gespannen is doe ik veel halsstrekken met haar en teugels daarna weer opnemen. Daar wordt ze altijd heel ontspannen van. Zelf ga je daar ook ontspannen van zitten en durf je je binnenhand los te laten (waar ik altijd moeite mee had) Veel succes!

Over die hals laten strekken, dat heeft mijn vriendin mij ook aangeraden voor ze beter aan de teugel te kunnen rijden, dat ik in het begin 10min aan lange teugel moet rijden en daarna zou ze wel ontspannen, maar hoe lang ik de teugels ook laat (met contact) ze blijft met haar hoofd in de lucht lopen Verward Na veel galopperen doet ze na een tijdje wel haar hoofd naar beneden...

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:12

nee, niet aan het begin lange teugel, gewoon meteen aan het werk zetten. Ik bedoel als je haar in aanleuning hebt, hals laten strekken, en teugels weer opnemen. Als ze dan nog meteen haar hoofd in de lucht steekt heeft het idd weinig zin

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:33

Noblessejuh schreef:
@M3isSi3j -> Bedankt voor de hulp ! Ik zal het eens proberen u hulp op te volgen. Maar wat je daar zei :
M3isSi3j schreef:

Ze zit tijdens het rijden constant buiten de piste te kijken (hierdoor kan ik ook geen stelling rijden) en ik krijg bijna onmogelijk haar aandacht soms! Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik haar aandacht heb?

Dat is heel moeilijk.. wat jij waarscheinlijk probeerd is door middel van druk of verandering van positie van je binnenhand je paardje naar binnen te stellen. Dus of door meer druk uit te oefenen of door je hand van de hals te plaatsen..

Bij paarden is het vaak net ff andersom denken.. Hij wilt naar buiten kijken he.. laat hem maar naar buiten kijken.. Doe je buiten hand van de hals en begrens hem met je binnenhand.. dan zal die het na een aantal rondjes echt niet mee rleuk vinden om constant maar naar buiten te moeten kijken. Als je dit doet, wees dat heeel streng voor hem dat die wel blijft lopen.. rij hem lekker door en rij heel veel tempo wisselingen om te zorgen dat jij de baas over het tempo blijft.

Als je merkt dat die zich gaat aanstellen zoals schrikken van dingetjes enzow mag je best een keertje laten merken dat je dat niet wilt.. dus verheft je stem en maak hem zwaar! De stemhulpen die je dan geeft zijn hard, zwaar, kort en duidelijk. Zo kom je streng over.

Na een tijdje zal je merken dat die het naar buiten kijken zat word en zich meer op jou gaat concenteren rij dan nog enkele rondjes door en verander dan van hand. Je hebt kans dat je weer helemaal op nieuw mag beginnen maar ook hier: laat hem maar naar buiten kijken, en begrens hem goed met je binnen hand en binnenbeen.

Als je merkt dat die op bijde zijde met zn hoofd bij jou is stel je hem recht en ga je werken aan zn balans en het rechtstellen door op de binnehoefslag en veel diagonalen te rijden.

Succes

Noblessejuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:51

Zijn er nog mensen die kunnen helpen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:24

Ik zou veel grondwerk gaan doen. Dus niet óp het paard, maar ernaast. Parelli en freestyle en dergelijke. Dan leert je paard ten eerste zich geheel op jou te richten, zodat ze haar aandacht bij jou houdt, en ten tweede kun je 'enge' dingen oefenen.
Ga daarnaast veel buiten wandelen, naast je paard, en later met minstens één zeer betrouwbaar paard erbij, ook erop. Jouw paard heeft gewoon nog te weinig gezien en te weinig zelfvertrouwen om ontspannen te kunnen zijn. Dat heb je wel vaker met Arabier kruisingen. Die kunnen soms heel erg kijkerig zijn.

En controleer verder ook of het zadel ed niet hindert, en of ze geen rugproblemen heeft! Daar kan een hoop spanning vandaan komen!

Succes.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:28

Nou het advies van M3isSi3j is gewoon heel goed advies en ik sluit mij er volledig bij aan. Richt je pony recht en breng hem in balans. Zeker als je op 1 kant geen stelling kunt krijgen. Elke paard/pony heeft natuurlijke buiging en wil zeggen dat deze een kant heeft waar de bespiering korter is ten opzichte van de andere kant. Die korte bespiering moet opgerekt worden om je pony over 4 benen te laten lopen en dus niet op 2 benen. Voor meer informatie over rechtrichten en natuurlijke buiging zie bij klassieke rijkunst op www.hoefkatrol.com of op www.paardenbegrijpen.nl daar staat veel informatie over op vermeld met tekst en plaatjes.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:18

Veel tegen je pony praten en gewoon gaan rijden alsof er niks aan de hand zodat hij jou gaat vertrouwen maar veel praten helpt echt

Noblessejuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:31

Ibbel schreef:
Ik zou veel grondwerk gaan doen. Dus niet óp het paard, maar ernaast. Parelli en freestyle en dergelijke. Dan leert je paard ten eerste zich geheel op jou te richten, zodat ze haar aandacht bij jou houdt, en ten tweede kun je 'enge' dingen oefenen.
Ga daarnaast veel buiten wandelen, naast je paard, en later met minstens één zeer betrouwbaar paard erbij, ook erop. Jouw paard heeft gewoon nog te weinig gezien en te weinig zelfvertrouwen om ontspannen te kunnen zijn. Dat heb je wel vaker met Arabier kruisingen. Die kunnen soms heel erg kijkerig zijn.

En controleer verder ook of het zadel ed niet hindert, en of ze geen rugproblemen heeft! Daar kan een hoop spanning vandaan komen!

Succes.

Haar gerief enzo heb ik al gecontroleerd en er is niks verkeerds ofzo daarmee.
Gaan wandelen, dat doe ik heel vaak en ook op straat is ze heel verschietachtig. Als ik in groep wandel is ze doodbraaf, maar alleen op de drukke baan heeft ze redelijk wat schrik, niet van de auto's of vrachtwagens, gewoon van de opritten Bloos Verward Ik probeer er zoveel mogelijk mee alleen te rijden, dat ze meer aandacht aan mij geeft en braver leert rijden. Momenteel kan ik nu wel een weekje niet rijden, omdat ik examens heb...
Wat bedoel je met freestyle??? Pat parelli ken ik een beetje, mijn vriendin doet dat enzo...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:05

..dat parelli is hierin wel een aanrader hoor, je krijgt zelf ook meer vertrouwen in je paard..en dat is ook belangrijk, zeker als paardlief kabouters ziet, je leert namelijk ook op een andere manier je paardje te laten stoppen..ze weet door het grondwerk ook dat jij haar meerdere bent en dat ze jouw kan vertrouwen en zichzelf!!, ...zelf ben ik meer een mixje van parelli en dressuur en ik merk zelf dat ik een hoop kan combineren...zoals wijken voor druk, met parelli leer je het op de grond, dus als je erop gaat, is het alleen maar heel duidelijk voor je paard...ik zou zelf eens naar je vriendin gaan om een uitleg, echt!... het kan een hoop schelen!

Noblessejuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 15:31

En bestaat er een site over parelli? Dan kan ik wat info opdoen enzo... Maar als ik beginnend in parelli ben, en niemand kan mij daarmee helpen, is dat dan wel goed?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:19

Je moet zelf absoluut ontspannen zijn, netjes rechtop, en rustig met je handen en benen, en niet denken 'Straks schrikt tie weer en vliegt tie weer weg' want dan doet tie dat idd.
Niet te veel in het mondje, en veel overgangen, tempowisselingen, figuren, enz. rijden, zodat z'n aandacht bij jou blijft en zo de acherhand wat actiever word. Hou hem echt continu bezig, dan heeft hij geen tijd om op te letten wat er om hem heen gebeurt. Zodra de achterhand actief is en hij zich op jou concentreert, en jij hebt een goede houding en zit hem niet te veel in de mond zal hij vanzelf ontspannen en zal hij een stuk nagevelijker worden.