rubber bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

rubber bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:44

ik vroeg me is af...
wat vinden jullie van een rubberbit (een ongebroken bit) in de mond van een bijna 4jarige welshruin...
volgnes miij maak je je paardje zo hartstikke hard in de mond of zie ik dat nou verkeerd....

loess

Re: rubber bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:06

Het hangt ervan af wat voor bit je bedoelt. Ik heb zelf een rubber ongebroken bit, maar deze is flexibel. Dit bit is juist zeer vriendelijk en bedoelt voor paarden met een gevoelige mond.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:05

Waarom word hij volgens jou hard in de mond? Omdat het rubber is of omdat het een ongebroken bit is?
Een ongebroken bit is voor een paard (zeker een jong paard) vaak fijner als bijvoorbeel een enkel gebroken bit (notenkrakereffect). Ook geeft een ongebroken bit hele duidelijke signalen omdat het stiller in de mond ligt als bijvoorbeeld een dubbel gebroken bit (wat trouwens ook een goed bit is voor een jong maar imo).
Tis maar net hoe je het bekijkt. Een ongebroken bit werkt wel sterker in op de tong maar minder op de lagen, en een gebroken bit andersom. Het ene paard vind het een fijner, en de ander weer niet.
En wat het rubber betreft, het enige waar je mee op moet passen is of het paardje genoeg schuimt. Anders kan je een soort brandplekjes krijgen. Als hij schuimt glijd het beter zegmaar. Maar ook als hij niet schuimt moet je wel veel doen om brandplekjes te krijgen hoor. Al zijn sommige paaden er gevoeliger voor als andere.
Dus ik zie niet wat het probleem is eigenlijk...
Tenzij de ruiter niet bepaald vriendelijk is met het bit, maar dan zie ik elk bit als een probleem voor het paard.

Waar ik me eerder zorgen over zou maken is de dikte van het bit. Als je dat rubber bit van Divoza bedoelt (zo'n zwarte), die is wel errug dik imo. En ik weet niet wat voor welsh het is, maar als het een klein type lijkt het me al snel te dik. Maar ik kan natuurlijk niet in de mond van het paard kijken... Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:03

ik rij al mijn paarden op ongebroken bitten en ze zijn makkelijk en blijven makkelijko kan ik bij mij fjord ook eens een duidelijkere ophouding geven zonder dat hij gelijk zo loopt van auw mijn mondje.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 04:35

Rubber bitten werken IMO zeer scherp in, omdat ze namelijk heel stroef worden, ga zelf maar eens over je huid met een vochtig stuk rubber! Brandplekken idd! En daarnaast vind ik ze ook veels te dik... kan je beter een dun aurigan dubbelgebroken watertrensje inhangen. Enkelgebroken bitten ben ik geen fan van, ik hou niet van die notekrakers...de meeste paarden volgens mij ook niet

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:09

Als je echt met rubber wilt rijden kun je ook een soort zemeleer op een rol kopen en dit om je bit draaien. Dit is wat zachter als het nat is, maar ook hier geldt weer, dat je paardje wel moet schuimen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:40

ik heb het gepobeert met me bitten wat jullie nu zeggen, over me wang, en ik vind het wat overdreven, goed de plasic variant glijd soepeler, maar dit viel ook reuze mee! Daarnaast bn ik wel benieuwd hoe hard jullie het bit door die mond willen zoen gaan, ik heb altijd genoeg aan hele kleine stukjes. En als ze niet zo zacht waren als dat mijn pony's aangaven, waren ze er wel moeilijk mee, zoals met alle andere zogenaamde zachte bitten die ik heb geprobeert. Voor mij dus ja, heb ook nog nooit problemen met de mondhoeden gehad, alleen bij de fjord een beetje door trekgrage andere (bijrijdsters) maar dat kwam voornamelijk door de dubbelgebroken. waar hij ook een stuk minder op loopt gelijk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:14

Ach uiteindelijk maakt het bij de meeste paarden niet zoveel uit wat erin hangt zolang het goed past. Tenslotte bepaalt de ruiter hoe scherp het inwerkt