Waarom word hij volgens jou hard in de mond? Omdat het rubber is of omdat het een ongebroken bit is?
Een ongebroken bit is voor een paard (zeker een jong paard) vaak fijner als bijvoorbeel een enkel gebroken bit (notenkrakereffect). Ook geeft een ongebroken bit hele duidelijke signalen omdat het stiller in de mond ligt als bijvoorbeeld een dubbel gebroken bit (wat trouwens ook een goed bit is voor een jong maar imo).
Tis maar net hoe je het bekijkt. Een ongebroken bit werkt wel sterker in op de tong maar minder op de lagen, en een gebroken bit andersom. Het ene paard vind het een fijner, en de ander weer niet.
En wat het rubber betreft, het enige waar je mee op moet passen is of het paardje genoeg schuimt. Anders kan je een soort brandplekjes krijgen. Als hij schuimt glijd het beter zegmaar. Maar ook als hij niet schuimt moet je wel veel doen om brandplekjes te krijgen hoor. Al zijn sommige paaden er gevoeliger voor als andere.
Dus ik zie niet wat het probleem is eigenlijk...
Tenzij de ruiter niet bepaald vriendelijk is met het bit, maar dan zie ik elk bit als een probleem voor het paard.
Waar ik me eerder zorgen over zou maken is de dikte van het bit. Als je dat rubber bit van Divoza bedoelt (zo'n zwarte), die is wel errug dik imo. En ik weet niet wat voor welsh het is, maar als het een klein type lijkt het me al snel te dik. Maar ik kan natuurlijk niet in de mond van het paard kijken...