hoevaak per week rijden jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

hoevaak per week rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:39

Hoi Hoi

Mijn paardje is net 5 en sinds oktober 2004 onder het zadel.
Hoevaak per week raden jullie mij aan om te rijden.
Het liefst zou ik iedere dag wel rijden maar weet niet of het verstandig is. Ik doe ook veel andere dingen met haar maar sommige rijden om de dag. Andere rijden twee dagen en dan weer een dag niet.

Wat vinden julllie?

M3isSi3j

Re: hoevaak per week rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:43

Toen mijn paarjde een half jaar onder het zadel was reed ik der 3 keer.. waarvan 1 in de binnenbak en de andere keren ging ik met der naar het strand.

ZE liep 2 dagen in de week voor kar, had 1 losgooi of wandel dag en de laatste dag werkte we aan de lange lijnen of longe..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:46

ik denk dat jij het beste zo'n 4/5 dagen per week kan rijden met de nodige afwisseling, dus een x longeren, lekker naar buiten of in de paddock, stapmolen enz. het is ten slotte nog een jong paard, maar door de afwisseling kan je hem best wel een paar uur rijden per week (denk ik)

ik rijd zelf op een 10 jarige en rijdt mijn paard 6 dagen per week, dressuur en springen. ze heeft een dag molendag, dus een lekkere poetsbeurt en stappen.

Groeten

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:46

Ik rijd zelf ongeveer 5 keer per week, maar mijn paard is dan al 10 Lachen
Het hangt af van de bespiering en conditie van je paard, maar ik denk dat je toch wel 4 of 5 keer per week kan rijden Lachen

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:54

Ik denk dat het beste is om de dag...Een paard heeft zonder dat wij er last van hebben, toch wel spierpijn. Een paard wat meer dan een half jaar onder het zadel is moet nog veel spieren op bouwen, en ik denk dat afwisselend werk dan het beste is. Meer kan natuurlijk wel, maar t ligt ook aan de conditie van je paard natuurlijk...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:32

4 a 5 keer per week is wel wat hij aan zou moeten kunnen hoor! Zelf doe ik 1 dag losgooien (ze staat op stal) 5 dagen rijden (soms dressuur, soms springen, soms buitenrit) en 1 dag longeren. Zo heb je al heel wat afwisseling te pakken hoor! Het gaat er niet zozeer om hoe vaak denk ik, maar vooral hoe intensief. Drie kwartier beetje ontspannen rondhobbelen is andere koek dan een half uurtje je paard in het zweet werken!

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:14

Denk er vooral om dat je er niet te lang op gaat zitten. Met ene jong paar is elke dag een kwartiertje beter dan 3x per week een uur.
Ik heb mijn paardje (nu 4 jr) bijna een jaar onder t zadel en rij nu ongeveer 5x per week een half uurtje.

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:51

Mijn paardje is nu goed 4 jaar, die rij ik 4 a 5 x per week een half uur dat is meer dan zat voor hem, ook ga ik vaak een buitenritje maken of longeer ik hem en hij staat hele dagen op het land. hij is nu een jaar onder het zadel.

Mamaloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:00

Mijn paard is een negen jarige tuigpaard merrie die ik sinds december fanatiek onder het zadel heb.
Toen ik ben begonnen reed ik drie keer in de week een half uur per keer. Op dit moment rij ik vier
keer in de week ongeveer een uur, twee keer buitenrit (bos, strand, dijk) en twee keer dressuur. Ik heb een
periode elke dag gereden en daar werd mijn paard niet vrolijker van en dus teruggegaan naar vier dagen.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:19

tamaraatjuh schreef:
Ik rijd zelf ongeveer 5 keer per week, maar mijn paard is dan al 10 Lachen
Het hangt af van de bespiering en conditie van je paard, maar ik denk dat je toch wel 4 of 5 keer per week kan rijden Lachen

ál 10? Mijn paard is 17 en ik rijd hem 5/6 keer in de week. En mijn vriendin haar paard is 21 en die rijdt ze 4/5 keer in de week...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:32

Ik reed eerst 3x per week toen m'n paard net 3maanden onder het zadel was. Nu rijd ik 3/4x per week, en 1/2x wandel ik met haar door t bos zodat ze het goed leert kennen. ze heeft altijd 2dagen vrij, als ik geen tijd heb longeer ik.

in de vakantie rijd ik mijn pony's soms 2x per dag maar niet echt intensief, gewoon een bosritje met veel stap, ligt er natuurlijk ook aan wat je doet als je gaat rijden. Mijn paard rijd ik nu 30min. per keer soms 45minuten dan stap ik wat langer uit.

Lemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:55

Ik vindt dat je het zo goed doet gewoon langzaam opbouwen....mijne wedr op den duur al zo vervelend als ze een dag stilstond dus dan maar longeren of spelen in de bak....beetje afwisseling..........

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:20

ik reed me jonge pony 2x in de bak en dan wisselde ik de rest vd dagen af met wandele,buitenrijden,spelletjes,longeren.og gewoon knuffelen. en 1x per week liet ik haar gewoon helemaal met rust.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:24

Mijn paard is 5 jaar en nu 3 maanden onder het zadel, ik rij 4 keer in de week een half uurtje, ik longeer 1 keer en ze heeft 2 dagen vrij (wei).

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:42

Mijn paard is 11 en ik rij 6 keer per week en 1 keer longeren. Als ik geen tijd heb longeer ik. Maar meestal hobbel ik maar een beetje rond eigenlijk, dus ze werkt niet zo heel hard. Er is geen weidegang, dus als ze een dag vrij heeft staat ze maar op stal en dat vind ik niet echt kunnen dus dat doe ik bijna nooit.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:56

Imo kan een 5-jarig paard best aan het werk gezet worden, wel opbouwen natuurlijk. Ik zou beginnen met 4/5 x per week een kwartier/half uur en dan opbouwen tot ongeveer drie kwartier tot een uur. Hou wel veel afwisseling in het werk, longeren, een sprongetje enz.

Mijn eigen paard is 3 jaar en die rij ik een stuk minder, 3/4 x per week en dan echt een kwartier/20 minuten, als hij braaf blijft probeer ik zelf 2/3 x per week te gaan rijden.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:50

Mijn paardje is 9 jaar oud en word 6 keer per week gereden.
Zij is nu bijna 9 maanden onder het zadel en moet nog veel leren.
De dagen dat ze niet word gereden gaat ze in de stapmolen.

Ik rijd ongeveer een half uurtje per keer nu maar heb dat wel langzaam opgebouwd.

Verder staat ze ook iederen dag een uur of 3 in de wei met andere merries.

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:35

rijden en longeren wel gewoon elke dag iets met hem doen en dat streeds wat afwisselen

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:55

Ik rijd zo'n 3x per week met Babar, ik kan namelijk niet vaker, maar ook in vakanties rijd ik vaak maar 4 en soms 5x per week. Elke dag rijden doet hem niet echt goed, en hij staat sowieso 24/7 buiten dus zijn beweging krijgt hij toch wel.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:32

Mijn paard is 13 en rijd haar 5 a 6 x per week. Dat wissel ik af met longeren, naar het bos en losgooien. Als ik rijd rijd ik van een half uur tot een uur. En intensief? dat wisselt nog wel eens...Als ze vrij is staat ze de hele dag op de wei

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:26

Ik rij meestal 6 keer per week, uurtje per dag.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:26

Tja, bij zo'n jong paard gaat het er denk ik niet om hoevaak je rijdt, maar hoe.
En hoe gevarieerd. De ene keer rijden in de bak, dan buiten, dan longeren etc.. Zo blijft het voor beiden leuk!
En je kan waarschijnlijk wel aan je paard merken wanneer hij/zij er een beetje genoeg van krijgt, toch?
(Ik had soms weken dat het super ging met maar 2 keer per week, en af en toe moest ik er wel 4 keer opklimmen, en daarnaast nog longeren om Lorena een beetje soepel te krijgen)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:36

Ik werk met m'n verzorgpaardje 4 à 5 keer per week een uur. 2à3 keer per week rijden, 2 keer per week longeren. Haar hoef 'k niet te longeren om enkel beweging te geven, want ze staat op weide met een loopstal. Dus ze geeft zichzelf wel beweging. Ik longeer vooral om haar soepelder te krijgen.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:19

Mommenteel rijd ik niet, want m'n pony staat al een langere tijd met allerlei belssures, maar toen ze nog gezond was reed ik zo'n 3 a 4 keer per week, meestal gingen we richting strand en met slecht weer reden we in de bak.

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:38

Ik lestte altijd 1x in de week, maar voorlopig zit ik even zonder.