Teugelkreupelheid of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Teugelkreupelheid of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 11:06

We rijden sinds een jaar op n jong paard. Maar ik (en mijn zus) hebben de laatste tijd het idee, dat ons paard kreupel loopt, of iets trekt met zn been. Maar als je er mee loopt (dus zonder te berijden) is er niets aan de hand. We rijden niet strak aan de teugel omdat ze nog heel jong is, en dat dus niet moeten forceren. Maar waar kan het aan liggen??? Verdrietig Verdrietig

Nou is het dus ook al zo dat je bij het opstijgen ineens opzij springt als je dr half op zit, en gisteren ben ik hierdoor ook hard gevallen op mijn hoofd (overblijfsel = hersenschudding)

Dus ik had het idee dat dit toch door onze manier van rijden kwam. Maar zou het dan toch teugelkreupelheid zijn, of dat ze last heeft van haar rug, of weten jullie mss wat dit kan zijn?

M3isSi3j

Re: Teugelkreupelheid of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:20

oew.. ten eerste: beterschap!!!!

Teugelkreupelheid is een aanleuningsprobleem.. vele ruiters beweren altijd dat het paard wat teugelknreupel zou lopen lui is maar daar geloof ik niet in. Een aanleuningsprobleem kan ontstaan door een foute rijmethode of een probleem vanuit de rug, bekken of het gebit.

Ik zou als eerste eens nagaan of de spullen die je gebruikt (denk aan het zadel, bitje, eventuele hulpteugels) wel geschikt zijn voor je paardje en goed passen.

Als je dat heb uitgesloten zou ik een DA of fysio naar zn rug, bekken en gebit laten kijken. Als dit ook allemaal goed is kan je pas rijtechnisch een oplossing zoeken

Hoe loopt die kreupel: als je je teugels op maat heb, in het begin, constant, aan het einde, rechtsom, links om, in alle gangen of enkel in draf, rechtuit, op de volte?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:28

ik denk ook dat je eerst alle problemen als een niet passend zadel e.d. EN alle medische problemen moet uitsluiten voor je gaat kijken of het iets rijtechnisch is. Verder moet je ook idd de vragen stellen die meissiej aangeeft Ja

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:37

hoi ik zou even steffie van de laars laten komen, ze vericht wonderen, ze is een veearts holistiche veearts ,ze ziet meer dan een veearts alleen, vind zelfs dat sommige paardjes die opgegeven zijn zelfs zij nog op knapt, kan best een verschoven rugwervel zijn.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 17:10

M3isSi3j schreef:
Dankje Haha!

Teugelkreupelheid is een aanleuningsprobleem.. vele ruiters beweren altijd dat het paard wat teugelknreupel zou lopen lui is maar daar geloof ik niet in. Een aanleuningsprobleem kan ontstaan door een foute rijmethode of een probleem vanuit de rug, bekken of het gebit.

Ik zou als eerste eens nagaan of de spullen die je gebruikt (denk aan het zadel, bitje, eventuele hulpteugels) wel geschikt zijn voor je paardje en goed passen. Het zadel past zeker weten, en hulpteugels o.i.d. gebruiken we niet.

Als je dat heb uitgesloten zou ik een DA of fysio naar zn rug, bekken en gebit laten kijken. Als dit ook allemaal goed is kan je pas rijtechnisch een oplossing zoeken

Hoe loopt die kreupel: als je je teugels op maat heb, in het begin, constant, aan het einde, rechtsom, links om, in alle gangen of enkel in draf, rechtuit, op de volte?
Ze loopt vooral onregelmatig in de draf, in stap kan je zien dat ze soms iets met dr been trekt, en haar hoofd niet meer stil houd. Ze loopt volgens mij alleen stukken rechtuit zo. Maar het is niet HEEL extreem hoor, maar ik wil er op tijd bij zijn..

Oh ps.. mooi plaatje trouwens.. Knipoog Die van ons is ook n Fries..

EN T VALT DUS WEL WEER AF TE LEREN/BETER TE WORDEN??? Dus t is niet zo dat als we er niet mee uitkijken, dat ze er de rest van dr leven mee loopt? En kunnen we haar wel gewoon berijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:27

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:04

Elisa2 schreef:

Hehe toch wel frappant. Bij elk rijtechnisch(of niet) -probleem komt die site weer naar boven gerezen door één of andere adb aanhanger.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:40

Banja schreef:
M3isSi3j schreef:
Dankje Haha!

Ik zou als eerste eens nagaan of de spullen die je gebruikt (denk aan het zadel, bitje, eventuele hulpteugels) wel geschikt zijn voor je paardje en goed passen. Het zadel past zeker weten, en hulpteugels o.i.d. gebruiken we niet.

Ze loopt vooral onregelmatig in de draf, in stap kan je zien dat ze soms iets met dr been trekt, en haar hoofd niet meer stil houd. Ze loopt volgens mij alleen stukken rechtuit zo. Maar het is niet HEEL extreem hoor, maar ik wil er op tijd bij zijn..

Oh ps.. mooi plaatje trouwens.. Knipoog Die van ons is ook n Fries..

EN T VALT DUS WEL WEER AF TE LEREN/BETER TE WORDEN??? Dus t is niet zo dat als we er niet mee uitkijken, dat ze er de rest van dr leven mee loopt? En kunnen we haar wel gewoon berijden?

Dus het maakt niet uit of je teugels oppakt of gewoon helemaal los heb hangen?

Ik zou er toch een DA naar laten kijken want het zit denk ik ergens niet goed..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:08

Het kan ook heel goed een rug probleem zijn, van spierpijn tot misschien wel iets veel ergers. Mijn advies: laat even een DA kijken, dan weet je in iedergeval zeker. Knipoog