Tips gezocht, Basistechnieken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Tips gezocht, Basistechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:25

Ik zoek tips over Basistechnieken, zoals aan de teugel lopen enzo. Op de manege waar ik nu rij leer ik niks en daartussen had ik een halfjaar niet gereden en ik ben dus veel geleerd, mijn nieuwe verzorgpony kan dat dus allemaal niet en ik moet het haar gaan aanleren. Ze kan het trouwens waarschijnlijk wel, maar vertikt het, volgens een vriendin kan ze alles al, maar ze doet het dus gewoon niet.

klomp

Re: Tips gezocht, Basistechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:29

een paard neemt je niet in de maling....99% is een ruiterfout. lijkt me dus dan ook niet handig dat jij iets moet aanleren wat je zelf niet kan of snapt. rij eerst maar veel overgangen en maak het paardje soepel door voltes en slangevoltes e.d.te rijden. zorg dat de pony goed aan je been is en een voorwaartse drang heeft. dan zal het al een stuk makkelijker gaan allemaal...bovendien is het aan de teugel gaan niet echt een basis...dit komt vanzelf als je het goed doet.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 21:07

Okee, maar ik weet dat ik niet goed kan rijden meer, ik ben alles gewoon verleerd... Maar ze is stikverwend en als ik ga rijden dan staat ze 1x stil en je kan meppen en aandrijven, maar je schiet er niks mee op daarna, dus ik weet niet hoe ik eraf moet komen, ook rij ik maar 1x per week en soms 2x, ze woont een uur fietsen hiervandaan.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:33

Hoe oud is ze?
Heeft ze naast die 1 of 2 keer in de week dat jij komt nog beweging?
K zal niet zeggen dat het zo is, maar de leeftijd kan een heel probleem vormen als ze zeg maar in de pubertijd zijn, dus van 3 tot 7 jaar..
Verder is 1 keer in de week rijden niet alleen moeilijk voor het paard, dat alles dan van de vorige week maar ineens weer moet oppakken, maar ook voor jouw omdat je eerst het paard weer helemaal soepel moet rijden..
Over dat aan de teugel rijden moet je niet teveel piekeren, het is niet dat jij steeds moet vragen of ze aan de teugel wil..
Als het paard genoeg voorwaarts is en op je hulpen reageert zal het vanzelf met het hoofd naar beneden komen, gebeurt dit niet dan zul je niet de goede hulpen geven..
Het is moeilijk om vanaf hier te zeggen hoe het bij jouw zit, maar ik zou gewoon eerst je paard heel erg op je hulpen gaan laten reageren en je dan pas druk gaan maken over het aan de teugel laten lopen..
suc6!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:30

Je moet je paardje eerst maar eens goed aan het lopen krijgen en dan maar een over aan de teugel nadenken.
En de hele tijd drijven en meppen heeft ook niet zoveel zin want je paard wordt daar op een gegeven moment ongevoelig van ( spreek uit ervaring).

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:25

Je hebt het hier over basistechnieken en over aan de teugel rijden.

Basis.: Fijn aan de hulpen krijgen, paard moet balans krijgen en je paard recht maken. Zodra je dit, dus de basis voor elkaar hebt komt dat aan de teugel lopen vanzelf.

Fijn aan de hulpen krijgen: Je moet er dus voor gaan zorgen dat je paard op een lichte kuitdruk ook een reactie geeft, dus weg is. Rijdt simpelweg met alleen contactteugel en laat het hoofd maar voor wat het is op dit moment. Het is de bedoeling dat je paard op het achterbeen komt en rug los gaat laten dan zoekt het paard vanzelf je hand op en krijg je een druk. Voor die druk moet je rijden. Dit kan je goed oefenen door veel te schakelen in tempo en overgangen rijden. Heel consuquent. Actie is dus reactie. Als jij weg wilt moet hij weg, als jij terug wilt moet hij terug.

Balans: Rijdt dus gewoon weer met alleen contactteugel Als je een volte rijdt alleen wat stelling vragen en met je benen naar voren blijven rijden. Probeer het paard niet met de hand de volte door te laten komen, maar laat hem het zelf een beetje uitzoeken. Veel binnenhoefslag is ook goed. Als je op de hoefslag blijft hangen is het paard heel snel geneigd zijn balans te gaan zoeken aan de wand.

Recht maken.: Zoals je denk ik wel weet, is elk paard weer anders gebogen. De een links en de ander rechts. Dit heeft het resultaat dat je op een kant meer druk op een teugel hebt. Je moet ervoor gaan zorgen dat je op beide teugels gelijke druk krijgt.

Voorbeeld: linksgebogen paard.: Dan heb je meer druk op je rechterteugel. Belangrijk is dan dat je hem met je rechterbeen naar je linkerteugel gaat rijden en probeer je rechterhand daarin niet vast te zetten, dus terug te trekken. Als jij namelijk niet trekt heeft het paard ook niks om aan te trekken. Als het paard dus rechtsgebogen is draai het dus om. rijdt hem met je linkerbeen naar je rechterteugel en zet daarin je linkerhand niet vast.

Als de basis er goed in zit, dus het paard is fijn aan de hulpen, het achterbeen treed goed onder en paard laat de rug los, zoekt het paard jou hand op en komt zo in de juiste aanleuning.

Hoop dat je hier wat aan hebt (ben niet zo verschrikklijk goed in het omschrijven van dingen) en heel veel succes.

Gr,

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:15

hardi schreef:
Je hebt het hier over basistechnieken en over aan de teugel rijden.

Basis.: Fijn aan de hulpen krijgen, paard moet balans krijgen en je paard recht maken. Zodra je dit, dus de basis voor elkaar hebt komt dat aan de teugel lopen vanzelf.

Fijn aan de hulpen krijgen: Je moet er dus voor gaan zorgen dat je paard op een lichte kuitdruk ook een reactie geeft, dus weg is. Rijdt simpelweg met alleen contactteugel en laat het hoofd maar voor wat het is op dit moment. Het is de bedoeling dat je paard op het achterbeen komt en rug los gaat laten dan zoekt het paard vanzelf je hand op en krijg je een druk. Voor die druk moet je rijden. Dit kan je goed oefenen door veel te schakelen in tempo en overgangen rijden. Heel consuquent. Actie is dus reactie. Als jij weg wilt moet hij weg, als jij terug wilt moet hij terug.

Balans: Rijdt dus gewoon weer met alleen contactteugel Als je een volte rijdt alleen wat stelling vragen en met je benen naar voren blijven rijden. Probeer het paard niet met de hand de volte door te laten komen, maar laat hem het zelf een beetje uitzoeken. Veel binnenhoefslag is ook goed. Als je op de hoefslag blijft hangen is het paard heel snel geneigd zijn balans te gaan zoeken aan de wand.

Recht maken.: Zoals je denk ik wel weet, is elk paard weer anders gebogen. De een links en de ander rechts. Dit heeft het resultaat dat je op een kant meer druk op een teugel hebt. Je moet ervoor gaan zorgen dat je op beide teugels gelijke druk krijgt.

Voorbeeld: linksgebogen paard.: Dan heb je meer druk op je rechterteugel. Belangrijk is dan dat je hem met je rechterbeen naar je linkerteugel gaat rijden en probeer je rechterhand daarin niet vast te zetten, dus terug te trekken. Als jij namelijk niet trekt heeft het paard ook niks om aan te trekken. Als het paard dus rechtsgebogen is draai het dus om. rijdt hem met je linkerbeen naar je rechterteugel en zet daarin je linkerhand niet vast.

Als de basis er goed in zit, dus het paard is fijn aan de hulpen, het achterbeen treed goed onder en paard laat de rug los, zoekt het paard jou hand op en komt zo in de juiste aanleuning.

Hoop dat je hier wat aan hebt (ben niet zo verschrikklijk goed in het omschrijven van dingen) en heel veel succes.

Gr,

Nou je hebt het netjes uitgelegd hoor. Ach gut

Voor de natuurlijke buiging uitleg kun je ook veel informatie krijgen op www.hoefkatrol.com bij Klassieke rijkunst of www.paardenbegrijpen.nl
Staan ook wat elementen in waar je naar toe kunt werken.
Succes Knipoog

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:19

Bets bedankt voor je compliment.

En die sites ga ik ook maar eens bekijken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:23

hardi schreef:
Bets bedankt voor je compliment.

En die sites ga ik ook maar eens bekijken.

Graag gedaan hoor, maar zegt genoeg over je kunsten en wetenschap over paardrijden en dan mag het ook weleens gezegd worden!! Knipoog

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:18

Thnx iedereen! Ze krijgt amper beweging buiten die 1 a 2 keer rijden per week en ik probeer der ook niet echt meer te meppen enzo, heeft idd toch geen effect.