plots wegcrossen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

plots wegcrossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 15:47

welnu,

Ik heb enkele maanden geleden een nieuw paardje gekocht, echt een schat van een beest. Maar hij heeft 1 fout : soms schiet hij gewoon weg en krijg ik hem niet meer stil. een 5tal weken geleden ben ik dan met een hersenschudding in het ziekenhuis beland. Daarna ben ik weer met hem gaan rijden en ging alles super, totdat hij het vorige week weer deed : vrij zwaar verstuikte voet Boos!
voor de rest is hij echt superbraaf en doet hij geen vlieg kwaad. ( wel wat schrikachtig , maar valt goed mee )
het is echt eng want als hij echt weg is, krijg ik hem niet meer stil, en sturen gaat ook al niet. ( ondanks martingaal)

nu ben ik iemand die nogal tegen slof, thiedemann, sterke bitten ( vooral pessoa dan) ben.
maar veiligheid gaat nu toch nog voor vind ik.
en mijn vader zijn geduld raakt op en ik wil hem echt niet kwijt Huilen

nu kwam het in me op om hem met pessoabit te rijden met 2 teugels : 1 op het "gewone" gaatje en 1 op het onderste. die onderste dan de hele tijd laten doorhangen, maar als hij wegschiet, hem daarop stilzetten. Daarom zou ik graag jullie mening hierover weten. Zo kan hij op een gewone trens gereden worden als hij braaf is ( het grootste deel van de tijd) en wanneer hij plots wegschiet kan ik hem toch corrigeren en zo zal hij het misschien wel afleren.

oja, nu rijdt ik hem op dubbelgebroken bustrens, maar op enkelgebroken watertrens deed hij het ook

andere ideeen zijn ook zeeeer welkom.

alvast bedankt Lachen

Destiny22

Re: plots wegcrossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:53

Ik denk dat dit wel een goede oplossing is en je gebruikt hem verder toch niet en als je hem moet gebruiken is het zijn eigen schuld en hij krijgt het vanzelf wel door

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:50

doet hij het alleen op buitenritten of in de rijbak? misschien moet je eerst verder in de bak gaan trainen zodat het paard meer op jouw gaat letten ipv andersom. heb je les? en misschien als je echt geen andere oplossing ziet is misschien een thiedeman-teugel wat voor je. je kunt dan je gewone bit erin laten en door de thiedeman toch wat meer te zeggen hebben. maar eerlijk gezegd vind ik dat je het zonder poespas moet kunnen bereiken. door simpelweg het paard beter leren aanvoelen en meer te zeggen krijgen. het paard moet op jouw hulpen wachten en niet zelf het initiatief nemen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:59

nee, hij doet het overal.
ja ik krijg les
ik ben ook van mening dat het zonder poespas moet kunnen, maar wanneer mijn veiligheid serieus in het gevaar komt dan vindt ik het toch niet meer verantwoord.
Thiedemann in geen geval. , want dan werkt die ook in als hij braaf is.
normaalgezien zou ik dat niet erg vinden van regelmatig te vallen enzo, en zou ik wat meer geduld hebben. Maar als ik me op 1maand tijd 2x zwaar kwets dan moet ik toch even aan mijn eigen veiligheid denken, niet? en als er nog eens een zware kwetsuur is dan ben ik bang dat mijn vader hem zal verkopen, hij dreigde er nu al mee. En het is voor de rest echt een superdier, echt mijn maatje, maarja, soms :S en mijn zusje moet er toch ook mee beginnen rijden want het blijft ONS paard, maar met haar zal het al zeker niet lukken zo.

en hij let ook wel op mij enzo, hij is oplettend en doet over het algemeen ( beetje met ups en downs) wel goed zijn best Ja
begrijp je me, Klomp?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:05

Paljassofie schreef:
nee, hij doet het overal.
ja ik krijg les
ik ben ook van mening dat het zonder poespas moet kunnen, maar wanneer mijn veiligheid serieus in het gevaar komt dan vindt ik het toch niet meer verantwoord.
Thiedemann in geen geval. , want dan werkt die ook in als hij braaf is.
normaalgezien zou ik dat niet erg vinden van regelmatig te vallen enzo, en zou ik wat meer geduld hebben. Maar als ik me op 1maand tijd 2x zwaar kwets dan moet ik toch even aan mijn eigen veiligheid denken, niet? en als er nog eens een zware kwetsuur is dan ben ik bang dat mijn vader hem zal verkopen, hij dreigde er nu al mee. En het is voor de rest echt een superdier, echt mijn maatje, maarja, soms :S en mijn zusje moet er toch ook mee beginnen rijden want het blijft ONS paard, maar met haar zal het al zeker niet lukken zo.

en hij let ook wel op mij enzo, hij is oplettend en doet over het algemeen ( beetje met ups en downs) wel goed zijn best Ja
begrijp je me, Klomp?

ja hoor dat begrijp ik best Haha! Knipoog

maar begrijp ik goed dat je zusje wat minder rijd dan jij (minder goed bedoel ik) ? is het paard misschien een keer geschrokken of heeft je zusje een keer het paard zijn zin gegeven?? er moet toch een oorzaak zijn waarom hij dit nu doet, toch? en een thiedeman werkt niet in als je de teugels wat losser hebt, maar gewoon op licht contact. pas als je de teugels verkort werkt ie in. bovendien kun je hem zo los zetten als je zelf wilt.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:25

Hoe oud is de pony? wanneer is ie ermee begonnen? op welke momenten doet ie t? is er aan aanleiding voor of "zomaar uit t niets"?

paljastineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:37

ik ban dus de zus hij is 4 jaar en doet het zonder reden en je kan het niet aanvoelen (volgens mij )

@klomp : ik rij ondertussen 7.5 jaar en ben redelijk veel gewend ( aleen is hij een beetje groot ) het komt niet door mij want ik stap hem, voorlopig, enkel uit. Heb er 2 of 3 keren mee gedraafd, maar als hij iets deed lieten we het merken en ging Sofie erop op hem weer 'beter' te laten werken. k Hoop dat jullie het snappen.
Ik zou graag om 15 oktober ( mn verjaardag Tong uitsteken ik word 14jaar) mijn A-brevet doen en eventueel ook het B-brevet.

groeten Tine en Mico

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:32

nee, het kan niet door mijn zusje komen, want hij deed het al vooraleer zij er de eerste keer op ging.

Thiedemann is voor mij echt geen optie het is in mijn ogen geen goede hulpteugel, en hij mag echt niet inwerken als hij braaf is EN op jumping is dit niet toegestaan, pessoa is in mijn ogen ook geen goed bit, maar wel bij gebruik met 2 teugels waarbij de onderste alleen maar in nood gebruikt wordt.

heeft er iemand andere suggesties dan thiedemann? ik longeer af en toe eens met een gogue, en die heb ik dan ook eens gebruikt om te rijden, maar dat hielp niets, niet dat ik dat echt verwachtte maar ik wou het eens proberen.