Neus de lucht in drukken met halthouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rauk

Neus de lucht in drukken met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:53

Sorry als dit onderwerp al in een ander topic wordt behandeld, maar ik kon het niet vinden.

Ik zit namelijk met een probleem met halthouden. Als ik maar een lichte druk op de teugels neem om halt te houden, drukt Rák (mijn IJslander) meteen haar neus eruit. Ik weet dat je dan been moet geven, maar daar reageert ze op door weer harder door te lopen. Ik zit niet te rukken, ze doet het al bij de kleinste ophoudinktjes. Als ik het alleen op mijn zit probeer, dan loopt ze gewoon rustig door.

Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt!

MarijkeBun

Re: Neus de lucht in drukken met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:06

als jij halt gaat houden, dan druk hij zijn rug weg en komt van het achterbeen af, dus dan komt zijn hoofd omhoog. kijk maar naar jezelf als jij je rug holt, dan gaat je hoofd naar achteren.

paard moet ten aller tijden naar je hand toe blijven lopen (ook in de overgang terug, dus terug zitten, maar met je been naar je hand toe), dus je moet op beide handen evenveel druk hebben, dus je pony moet aan je hand vragen als het ware. halthouden is een moeilijke oefening voor een paard, dus dit nooit te vroeg doen alleen als je goed hebt losgereden. probeer hem in de stap en draf eerst goed naar je hand toe te rijden, dus hand voor been aan. veel overgangen rijden van stap naar draf en een paar passen naar voren en weer terug. op deze manier wordt hij sterker op het achterbeen en sneller op het achterbeen. je rijd dus voor die druk. als dit makkelijker wordt, dan wordt het halthouden ook een stuk makkelijker.

met terug rijden in draf bijvoorbeeld, moet je hem op je laten wachten als hij terug komt in het tempo, je hand ontspannen en daarin moet hij wachten als hij weer harder wil, dan direct weer terug. gebruik je stem maar hoooo. komt hij terug belonen.

dus veel overgangen voor balans en kracht en consequent zijn in je overgangen.

succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:43

Het klopt inderdaad dat je paard niet genoeg verzamelt bij het halthouden. In de overgang valt hij 'uit elkaar'.

Probeer er eerst voor te zorgen dat de andere overgangen goed zijn. Als je een overgang maakt, draf-stap, stap-draf-galop etc. zorg er dan voor dat je hem iets dieper instelt. Als hij vóór de overgang al ronder loopt en je het beter voorbereid zal hij al minder zijn rug wegdrukken.

Dus voor je aan een overgang begint al steeds wat rustiger gaan rijden, dieper instellen, goed contact met de mond houden (dus niet de teugels langer laten worden opeens, blijven ondersteunen), rustig been eraan, zelf hélemaal ontspannen en proberen alleen maar op een rustige overgang te concentreren en dan de ophouding door laten komen. Daar bedoel ik mee dat je meteen reactie moet eisen.

Als je de overgang goed voorbereid hebt en hem dus gewaarschuwd hebt met wat er gaat komen moet hij ook meteen reageren.
Als hij dan drammerig wordt kun je best eens de hand op de plaats houden en een keer goed halt laten houden, je teugels op maat houden en je handen rustig op het zadel laten steunen en wachten tot hij nageeft. Verder niks doen, niet trekken, alleen wachten. Ook al duurt het een kwartier, zorg dat je consequenter volhoudt dan je paard. Op het moment dat je denkt dat je kunt ontspannen een beetje meegeven maar niet teveel of te snel je teugels losgooien. Bij teveel ontspanning van jou hand kom je niet tot de ontspanning van het paard.

Oefen héél veel overgangen, niet alleen die van het halthouden. Probeer veel te schakelen zodat het achterbeen sterker wordt, in een rustig tempo rijden waarbij je toch drijft met je been zonder dat hij sneller mag of in een andere aanleuning mag gaan lopen en op het moment dat hij ontspant, 3/4 pasjes naar voren rijden en terug, meteen laten reageren, bij reactie de hand ontspannen zonder de teugel 'weg te gooien' (teveel ontspanning).

Schijnovergangen, schakelen, overgangen en vooral consequent zijn!! Succes!!

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:40

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg!
Ik ga meteen oefenen...

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 18:31

Ik heb vandaag hard geoefend, maar als ik een overgang van draf naar stap zonder hand probeer te maken, loopt ze hard onder me vandaan. Kan ik haar dan beter op een volte zetten, of toch de teugels wat meer aannemen?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:25

wel je hand erbijhouden zonder wordt namelijk moeilijk. probeer je tempo wat aan te passen en ga dan van uit een lanngzaam tempo terug, hou wel je been er goed bij. loopt hij toch door je hand heen maak dan eens een flinke ophouding(niet te voorzichtig) en gebruik je stem, met half zachte knijpjes wwar je paard niet naar luisterd kom je ook niet verder reageert hij goed dan ook gelijk belonen en weer een keer herhalen met een wat vriendelijkere ophouding.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:48

niet pas been geven als je al stil staat maar daarvoor al en hou haar rond, neem er de tijd voor en ga heel langzaam stappen. als ze niet reageert op je been door toch haar hoofd in de lucht te steken meteen wegdraven.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:54

Rauk schreef:
Ik heb vandaag hard geoefend, maar als ik een overgang van draf naar stap zonder hand probeer te maken, loopt ze hard onder me vandaan. Kan ik haar dan beter op een volte zetten, of toch de teugels wat meer aannemen?

okkie1 schreef:
Dus voor je aan een overgang begint al steeds wat rustiger gaan rijden, dieper instellen, goed contact met de mond houden (dus niet de teugels langer laten worden opeens, blijven ondersteunen), rustig been eraan, zelf hélemaal ontspannen en proberen alleen maar op een rustige overgang te concentreren en dan de ophouding door laten komen. Daar bedoel ik mee dat je meteen reactie moet eisen.

Het is juist belangrijk dat je blijft ondersteunen.

Paardrijden is net als voor de klas staan. Je stelt een vraag maar krijgt fout antwoord, dat komt omdat de leerling het niet begrijpt/snapt/kan, je de vraag fout gesteld hebt of omdat hij niet luisterd. Dan moet je nagaan welke reden er aan de hand is. Als je de reden weet kun je het probleem oplossen.
In dit geval denk ik dat je de vraag fout gesteld hebt. Je hebt te weinig uitleg erbij gegeven om het de leerling (je paard) te laten begrijpen.

Zorg ervoor dat je je paard meer ondersteunt, geef duidelijkere hulpen en help hem die overgang goed te maken. Teugels op maat houden en alle stappen rustig nagaan, succes!!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:29

Hey.
Ik zit met hetzelfde probleem.
En het is erg moeilijk om dat op te lossen vind ik..

Mijn ovegangen naar draf-stap zijn ook niet geweldig, ze gooit dan even haar neusje naar voren, maar daarna komt ze weer omlaag. Als ik een overgang maak van stap naar halt, dan gooit ze ook haar neus omhoog, en weigert ze om hem weer om laag te doen..
Heel vervelend dus..

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:26

ik heb dat probleem ook. Ik krijg op mijn protecollen bij overgangen ook vaak de opmerking > tegen de hand.. Ik heb vorige week een heel uur aan de lange teugel gereden en echt op de zit overgangen gemaakt, dan gaat het ook al een stukje beter.

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 18:08

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp! Het gaat door kleine veranderingen al meteen veel beter. Bedankt!