Steffie de shetlander heeft een probleem!,<foto's!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hessy8

Steffie de shetlander heeft een probleem!,<foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:22

Ik zal jullie eerst eens aan steffie voorstellen,
Afbeelding
-merrie
-7 jaar
-shetlander
-staat dag en nacht in de wei
-eet gras en bix Tong uitsteken

Nu het belangrijkste..
Steffie wordt eigenlijk aleen in het weekend gereden en de rest van de week staat ze in het land.
Ik weet niet of dit erg is voor haar ervaring maar ze heeft niet zoveel sprieren in haar nek,want ze wordt meestal met een losse lange teugel gereden.
Aleen met een lange teugel wil steffie ontspannen maar als je je teugeld op maat neemt je met je zit gaat rijden spelen met je benen en handen enz..
begint ze wanhopig met haar hoofdje te schudden
we hebben al heel veel geprobeert want ze rijd nu met een dubbelgebroken bit met stroop enrop(ze kauwd helemaal nooit op het bit)
en rijden met slof vind ik ook maar niks voor haar ze loopt wel omlaag maar ze onspant helemaal niet.
Ook ging ik laats met haar rijden(ze is mijn verzorg pony)
en ze was dood bang als er iemand op haar af komt lopen,
ze is echt vaak bang of ze steld zich aan ze is absoluut niet bang voor auto's enz. Nee het zijn mensen en bewegingen waar ze bang voor is en met rijden gaat dat dan ook moeilijk.Ik kan haar wel longeren maar niet met een longeerzweep,en galoperen aan de longe doet ze niet.
Ik wil graag dat ze nageefd op me been en handen en zit dat ze ondspannen loopt zodat we ook een proefje kunnen rijden

wie kan mij helpen,(graag mensen die er ervaring mee hebben)

M3isSi3j

Re: Steffie de shetlander heeft een probleem!,<foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:07

Voor een ontspannen paardje is het van belang dat die over zn rug komt. Onderdelen die nodig zijn om je paardje over zn rug te krijgen zijn de volgende:

* hij moet recht gesteld zijn en dus netjes rechtuit (op zn eigen benen dus zonder steun van de wand) een lijn kunnen lopen

* hij moet goed in balans zijn en op 4 benen lopen.. dus niet op jou benen of handen gaan hangen of enkel maar op de voorhand terug vallen

* verder moet die vertrouwen in je handen hebben zodat die deze accepteerd

Wat je gaat doen is je paardje recht rijden door op de binnehoefslag of in de wei veel rechten lijnen te rjiden en hierbij heel veel overgangen ens chijnovergangen te maken door middel van je been en zit hulpen. Zorgt dat die alle tijden aan je beenhulpen blijft en actief is, ook in een verlaagt tempo! Dit doe je door hem bezig te houden en reactie te eisen als jij been geeft of zwaarder gaat zitten.

Als die recht is ga je figuren rijden, ook hierbij blijf je schakelen. Zo zal die losser worden in zn rug en als dat ook gelukt is zal je merken dat die nagevelijker word en je hand gaat volgen.

Ga dus niet zitten rukken en plukken in zn mond of met hulpteugels maar ga er gewoon lekker mee aan het werk. WEl is het van belang dat je dit een paar keer in de week doet en niet eens in de maand het gaat proberen en verwacht dat je paardje het dan voor elkaar krijgt. Dus 3 keer in de week neem je gewoon de tijd er voor om er op deze manier mee aan het werkt te gaan.

Succes

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:18

Kijk dat is nou nog eens een advies Haha! Haha! Knipoog
Echt heel erg bedankt,
ben er gelijk mee begonnen (heb slofteugel weggegooid Knipoog )
ben heel beniewd naar het resultaat

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:20

Ben het helemaal met mn voorganger eens Haha!

Maar wil toch wat toevoegen Knipoog . Wat betreft het figuren rijden is het erg belangrijk dat je ook hier met je benen stuurt en zo stelling vraagt om je been! Dus als je een volte rechtsom stuurt, goed je rechterbeen erbij en iets vragen met je binnenhand en begrenzen met je buitenteugel. Dit allemaal om te zorgen dat je pony om jouw binnenbeen gaat buigen! Je pony'tje wordt dan soepel en dan wordt het voor je pony ook makkelijker om netjes ontspannen en nageeflijk te gaan lopen!

Ik denk namelijk dat souplesse, naast het rechtrichten en goed aan de hulpen staan, ook zeer belangrijk is!

Verder met je andere moeilijkheden... misschien moet je pony'tje wat meer vertrouwen in je krijgen. Als je pony iets 'engs' ziet, neem dan goed de leiding en loop er vastberaden langs. Wat je pony ook doet, kijk hem vooral niet aan maar richt je blik strak op een punt voorbij het enge en loop vastberaden daarheen. Pas daarna belonen!!!

Waarom kan je hem niet met longeerzweep longeren? Waarom galloppeert hij niet?
Het is erg belangrijk dat je pony'tje reageert op je stemhulpen. Stap is stap, draf is draf en galop is ook galop. Als je pony'tje het niet snapt kan een longeerzweep heel makkelijk zijn. Het kan er voor zorgen dat hij jouw stemhulp gaat begrijpen!
Gebruik anders bij het rijden ook stemhulpen, zeker overgangen draf/galop. Zodat hij jouw stemhulp galop ook werkelijk als een hulp voor de galop gaat zien! Het longeren moet dan ook makkelijker gaan!

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 10:43

Ze reageert juist heel erg goed op stemhulpen stap draf enz
maar die longeerzweep vind ze erg eng en ze trekt je dan mee.

op de weg is ze juist voor niks bang, geen tractors of auto's gewoon helemaal niets.

het is aleen het rijden.
springen vind ze aleen wel helemaal geweldig en ze ontspant dan wel.

Maar steffie is al enorm opgeknapt want ik rijd haar nu zoals jullie zeggen en ze geeft na een half uurtje rijden al na en ze trekt niet meer

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:04

maar ze is ook een beetje bang voor je of lees ik dat nou verkeerd?

mischien is het een idee om ook wat vertrouwings dingetjes met haar te gaan doen

dan gaat het rijden vaak ook beter omdat ze je dan vertrouwd

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:08

Het is fijn dat het al beter met jullie gaat. Maar ik zou ook nog aan die angst werken, want een angstig paard zal nooit helemaal ontspannen.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:13

Ze doet de dressuur oefeningen sl heel erg goed
springen ben ik bee gestopt(vanwege een val)en ik vind het zielig als ze veel moet springen
het blijkt dat ze vroeger M heeft gelopen??
aleen merk je er nix meer van
voor mij is ze niet bang want ik ben degene die juist alles met haar kan doen (springen dressuur oefeningen op haar kont gaan zitten voltige oefeningetjes enz..)ook mag ik haar pakken en overal poetsen (eerst vond ze het vreselijk als ik aan haar benen zat

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:08

heeft ze geen last van haar gebit? dat ze daarom onrustig wordt wanneer de teugels op maat gemaakt worden?
die van mij had iif flinke haken aan zn kiezen+wolfstandje toen hij ditzelfde ging doen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:26

Waarschijnlijk een nare ervaring van vroeger...Lijkt mij tenminste.

Als je alleen in het weekend rijdt heb je denk ik niet echt veel mogelijkheden om haar te trainen en te oefenen. Regelmatig aan het werk gaan boek je vooruitgang mee, 1 of twee keer in het weekend denk ik minder.

Misschien kun je aan de losse teugel werken aan de ontspanning en figuren. Met dat ze steeds beter naar je teugel en beenhulpen gaat luisteren kun je denk ik dan verder gaan met proberen meer druk op de teugels te nemen om zodoende steeds een stapje verder te gaan. En afwisseling, zo te horen trekt ze je met longeren dus helemaal omver. Nu, dan lijkt het er niet op dat ze erg veel respect voor je heeft aan de longeerlijn. Daar kun je aan werken, respect/ vertrouwen bij longeren helpt je weer verder bij het rijden.

Oefen eens in een afgezet stuk land en dan liefst met zweep. Anders mis je gewoon iets om de motor in de achterhand te activeren. Denk erom dat je aangezien ze al zo bang is nooit de zweep gebruikt om te straffen. Alleen als hulpmiddel gebruiken en roep haar af en toe eens naar haar toe waarna je haar beloond en af en toe eens voorzichtig de zweep tegen haar borst aanlegt. Als je dit goed volhoudt en dus erom denkt nooit je ongeduld te verliezen went ze snel genoeg aan die zweep en krijgt ze steeds meer vertrouwen/ respect voor je. Dat kun je weer gebruiken bij het rijden.

Succes!