Volbloed probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Volbloed probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:27

Hoi,
ik rij op een volbloed die best snel en fel is. De laatste tijd is ze al wat rustiger. Maar met stap en draf loopt hij met zijn kop beetje omhoog. Hij vertikt het om aan de teugel te lopen. Nou ligt het ook een beetje aan mij. Want in de galop doet ie het wel en met galop zit ik zelf ook veel stiller en beter dan draf of stap. Als ik vanuit de galop naar draf gaat loopt ze gewoon weg zeg maar. Soms krijg ik haar dan wel aan de teugel. Maar na een tijdje gaat ze weer omhoog. Ze wil ook niet makkelijk naar de stap of stilstaan. Dan moet je haar gewoon tegen de muur aanzetten. Dan pas remt ze af en loopt ze de tempo die ik wil.

Wie kan mij helpen met tips?

stefanietjuh

Re: Volbloed probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:28

Ik rijd trouwens met een martingaal en zonder zweep of sporen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:37

viewtopic.php?f=8&t=173675
dit is de FAQ van rijtechnisch. Dit onderwerp is al héél vaak langsgekomen, hier staat slechts een greep van de zovele topics over aan de teugel rijden, de kans is groot dat je daar voldoende info vind Lachen

Het is ook gemakkelijker als je erbij vermeld hoe je het eigenlijk op dit moment doet, wat je op dit moment precies doet en probeert om je paard aan de teugel te hebben, misschien dat er dan de fout kan uitgehaald worden door andere bokkers Knipoog

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:41

je hebt gelijk. Maar het gaat me niet zozeer om het aan de teugel lopen. Ik heb haar nog maar 4 keer gereden dus moet ik zelf eerst uitzoeken eerst. Ik weet dat ik eerst stil in de hand moet worden. Maar ik wou weten of iemand tips had om hem vanuit de galop naar draf rustig te laten draven. Hij loopt altijd zo hard weg dan. Dan zet ik hem tegen het hek, maar daar wordt ie nog heter van. En aan de teugels trekken helpt ook al niet. Want hij wil gewoon nie langzamer. Ook stilstaan vindt hij niet leuk. Hij kan 3 sec stilstaan maar dan is ie weer meteen weg.

Heeft daar iemand tips over? Hoe ik de rem kan gebruiken?

Want nou trek ik beetje aan de teugels, eigenlijk hangen. En soms zet ik hem tegen het hek aan. Maar het wil niet helpen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:19

rij hem op je zit, gebruik de teugels (ALS je die per se nodig hebt als rem) niet om aan te gaan hangen of vasthouden! denk je dat je paard dat niet kan winnen met zn 600 kilo? Haha! blijf van achter naar voor rijden met ontspannen hand, hand stil, rij figuren en hou vooral je been eraan! wat je er van achter in stopt loopt ie dr van voren tegenaan en daarme kun je het tempo bepalen.. Volbloeden zijn hele fijne paarden maar je moet niet aan ze gaan trekken of jezelf boos maken, ze worden dan alleen maar drukker... Hoe rustiger jij bent hoe rustiger je paard wordt. Niet tegen het hek aan zetten! daar krijg je geen controle mee, controle moet je erin rijden van achter, niet van voren erin trekken!
heel veel succes met je volbloedje

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:28

Hoi, mijn volbloed,is ook behoorlijk heet. Wat mij het beste helpt om het tempo terug te halen is een flinke ophouding met de buiteteugel. En dan ook echt een flinke en soms zijn er 2of 3 nodig. Ook gebruik ik veel mijn stem om hem terug te halen. Op een volte zetten wat veel mensen aangeven is ons nooit gelukt, want hoe klein de volte ook is hij raced gewoon door.
Zelf zit ik ook met het probleemvan het omhoog gooien van het hoofd,heb ik zelf helaas ook nog niet opgelost.

succes Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:17

Ik heb ook een engels volbloed gereden die van de renbaan kwam, daarachteraan nog een draver.. niet de rustigste paarden dus.. Maar bij mij was et juist zo: hoe meer je in de mond zit hoe meer ze zich wegdrukken en dat kun je nooit winnen met je dunne armpjes.. Als je van achter naar voor blijft rijden kun je hem gaan beperken en controle krijgen. Gooien met het hoofd doen ze omdat ze niet van achter naar voor gaan. Ze moeten zelf de druk op de teugels creëren, maar daar hebben ze jou impuls van achter voor nodig anders hebben ze niks om mee tegen jou hand te gaan lopen en weten ze niet wat ze met dat "stomme bit" aanmoeten. als je druk van achter opbouwd nemen ze "een fijn bit" aan..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:04

een lastig probleem. ik ben wel van mening dat een voorwaarts paard goed is, want een paard moet altijd harder willen dan dat jij wilt, dus voorwaarts blijven denken, maar dit is denk ik eerder een probleem qua kracht en balans.

oefen eerst je draf heel goed met overgangen, dus stap, draf, een paar passen naar voren en weer terug, dit allemaal met een ontspannen en meeverende hand ook in de overgang terug. ga zwaarder en langzamer lichtrijden en houd je handen op de plaats waar ze horen (meeverend) zodra het te lang duurt in de overgang terug maak je een ophouding, maar direct ontspannen als hij daarop terug komt. zodra je in dit langzamere tempo aan het draven bent zorg dan dat hij gaat ontspannen en dat hij op je blijft wachten gaat hij weer harden, dan gelijk weer de hulp geven van terug. je mag hierbij best je stem gebruiken.

door deze overgangen en oefeningen maak je hem sterker en je leert hem op je wachten. zodra dit goed gaat, dan kan je de galop eens oefenen. doordat hij inde overgang van galop naar draf zo hard gaat is eigenlijk heel logisch, want hij drukt zijn rug weg en loopt daarbij van het achterbeen af, dit is puur kracht te kort(hij vind het moelijk om gesloten te blijven en daar loopt hij als het ware voor weg). je zal zien als hij sterker wordt, dat deze overgang veel beter gaat.

kleine stukjes aan galopperen en weer terug naar draf als je gaat draven en hij peert hem onder je kont vandaan, ga je direct stappen, maar in stap jij ook je tempo bepalen. doet hij dit braaf direct belonen. niet tegen het hek aanzetten. rijd hem op een nette manier terug, dus ga direct lichtrijden en zwaarder/langzamer lichtrijden geen reactie een duidelijke ophouding. ook al duurt het 3 rondjes. is een questie van kracht en leren.

hangende hand heeft geen zin(dat weet je al)
maar een ophouding werkt beter in vanuit de ontspaning, dus van weinig druk naar een iets grotere druk, maar als je al een spanning hebt door het hangen, dan moet jij zo'n grove ophouding maken voordat jij reactie krijgt, dus je hebt bij wijze van al 15 kilo op je handen en dan moet je 25 kilo gaan tillen voor een reactie.

succes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:09

santos schreef:
Hoi, mijn volbloed,is ook behoorlijk heet. Wat mij het beste helpt om het tempo terug te halen is een flinke ophouding met de buiteteugel. En dan ook echt een flinke en soms zijn er 2of 3 nodig. Ook gebruik ik veel mijn stem om hem terug te halen. Op een volte zetten wat veel mensen aangeven is ons nooit gelukt, want hoe klein de volte ook is hij raced gewoon door.
Zelf zit ik ook met het probleemvan het omhoog gooien van het hoofd,heb ik zelf helaas ook nog niet opgelost.
succes Haha!

dit vind ik geen handige tip, je leert een paard altijd terugkomen op je zit. lukt dat niet dan moet je terug naar de basis. hard gaan lopen trekken aan je buitenteugel is natuurlijk geen oplossing. hierdoor word het paard bang van je hand en heb je geen ontspannen aanleuning. daardoor gaat het paard zijn hoofd onrustig bewegen en omhoog gooien. ga even een stapje terug en leer het paard terug komen op je zit. oefen dit eerst vanuit stap. wend bijv. af bij e en probeer door middel van je zit en been het paard te laten stoppen en maak eventueel gebruik van een stemhulp. loopt het paard door? geeft niks want bij de letter b kan hij niet verder dan het hek en staat dan vanzelf stil. uiteraard uitbundig belonen als het paard stopt!!!!!!!!
gaat dit alles goed dan ga je verder in de draf. ook hier weer hetzelfde verhaal. belonen is de truc....niet het straffen!!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:48

mee eens klomp!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:36

Casca schreef:
mee eens klomp!

dank je Bloos Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:34

Vaak is dit ook probleem van pure spanning in de rug. Volbloeds zijn vaak heetnekken en bouwen ze spanning op in de rug. Probeer eens vanuit de hoek naar letter A of C te rijden, blijf als ruiter naar die letter kijken en denkbeeldig pionnen op die lijn te zetten waar jij omheen moet gaan rijden (slangenlijnen rijden) je zult merken dat je paard makkelijk naar 1 kant buigt en andere kant meer moeite heeft, blijf dit doen tot je paard wat meer gaat ontspannen in de rug en dus ook rustiger word in tempo. Je bent ondertussen bezig ook met de natuurlijke buiging van paard in orde te brengen door hem recht te richten, om je paard te laten buiging aan de korte spier die opgerekt moet worden. Anders gaat je paard niet in balans lopen en gewicht over 4 benen verdelen.
Neem de tijd en stel je paard rustig om zodat hij eerst buigt voordat hij daadwerkelijk om gaat.
Dus stel dat je bocht naar links wil maken op slangen lijn, dan doe je je linkerelleboog naar achteren en tegelijkertijd doe je je rechterarm naar voren, laat je paard 2/3 passen naar links gaan, buig hem om en neem stelling rechts door je rechter elleboog naar achteren te doen en tegelijkertijd je linkerarm naar voren en laat je paard 2/3 passen naar rechts gaan.(gewicht van paard verzetten zeg maar)

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:52

er worden hier al veel goede tips gegeven... ik wil nog 1 tip aantoevoegen... zorg dat je je handen rustig houd wat er ook gebeurd... ik weet niet of deze volbloed op de renbaan heeft gelopen maar als dat zo is:

jockey's pakken op de laatste rechte lijn naar de finish toe.. de teugels korter ze gaan dan "duwen" op de nek van het paard.... als jij dus je teugels steeds korter gaat pakken als je paard versneld zal hij alleen maar harder gaan...

maar ik denk vooral dat de beste tip is oefenen en elkaar leren kennen... als je nog maar 4 keer op hem/haar hebt gereden kan je nog niet alles perfect doen en aan de teugel... ik denk dat dat niet het belangrijkste is... zorg eerst dat je paard en jij zelf goed ontspannen zijn.. dan zal hij vanzelf ook zakken met zijn neus....