welke hulpen bij tölt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welke hulpen bij tölt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:11

Hey mensen,

sinds kort hebben een vriendin (Kekaro van Bokt) en ik een merens, en we zijn er achtergekomen dat ze kan tölten! Tot nu toe ging dat (uiteraard Bloos ) per ongeluk... Maar HOE kunnen wij ervoor zorgen dat ze gaat tölten terwijl dat ook willen? Knipoog

Tot nu toe ging het geloof ik steeds tussen de overgangen stap-draf in, maar nogmaals dat ging dus per ongeluk.

Mocht iemand het antwoord weten, vertel! Ja

Chantal_Ivan

Re: welke hulpen bij tölt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:00

phoe!!! dat is toch een gang dat het paard 3 benen aan de grond houd ofzoiets?!?!?! ik zou niet eens weten hoe dat eruit ziet!!!!!!!

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:22

Ik ben pas geleden bij een IJslanderstoeterij geweest & heb daar ook een tocht gemaakt, uiteraard ook met tolten (puntjes doen het niet Tong uitsteken ) . De hulpen die ze daar gaven waren; handen een stukje omhoog en aandrijven. Wel grappig dat jouw merens het ook kan Lachen

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:23

Maar die hulp moet je natuurlijk eerst wel aanleren, maar hoe dat precies gaat weet ik ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:25

ik ga ervanuit dat ik de hulp per ongeluk al gaf Verward maar hoe!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:35

Volgens mij is de hulp (die ik altijd gebruikte op ijslanders van kennissen) handen iets hoger dan nromaal. Constante aanleuning op de tuegels, zelf iets verder naar achter in je zadel (vandaar dat ijslandzadels iets platter zijn aan de achterkant, benen iets verder naar voren en een drijvende zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:37

Maar is het wel tölt en geen telgang? Er zijn veel paarden die kunnent telgangen of zwijnenpas e.d maar dat komt vooral voort uit een slechte stap of dat soort dingen. Zuiver tölten is voor veruit de meeste rassen niet weggelegd.

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:36

Als je zeker weet dat het tölt is, en dus inderdaad geen telgang, zou dat heel leuk zijn! Misschien heb je een filmpje om het goed te kunnen zien?

Tölt is een viertaktbeweging, het paard heeft dus altijd minstens een been op de grond, met dezelfde beenvolgorde als in stap. Je zit dan ook heerlijk, door het ontbreken van een zweefmoment.

Als je gaat tölten is het vooral belangrijk je paard te verzamelen, met de achterhand er heel goed onder. Ik kan je wel de precieze hulpen geven, maar als je paard die niet kent heeft dat natuurlijk geen zin.

Misschien kun je het anders ook nog op het IJslander-topic in de huiskamer vragen?
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:31

Ik weet zeker dat het tölt is ja! Karin heeft het inmiddels ook een paar keer gedaan. Ook heb ik dus al eerder op zo'n soort ponypaard gereden dat dat kon Knipoog en het is precies dezelfde gang. Het is iig zeker GEEN telgang of zwijnenpas, want wat dat is weet ik ook wel (en dat zit lang niet zo lekker).

Ik ga eens kijken of ik er een filmpje van kan (laten) maken. Maar mocht er iemand in de omgeving van Amsterdam wonen mag je 't van mij ook uit komen proberen, want ik vind het altijd prettig meerdere mensen erover te horen. Wat de tölt betreft ben ik echt een beginner!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:49

Je zit volgens mij dichtbij Stoeterij 't Ilperveld in den Ilp (las dat je in het 't Twiske ging wandelen). Zij fokken en trainen daar IJslanders. Ik denk dat ze je best een stuk verder kunnen helpen. Hun website is: http://www.grovengroep.nl/ .

Gaaf, dat je Merensje tolt. Ik vind haar op de foto's ook een mooie achterhand ervoor hebben, daar kan ze goed mee ondertreden.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:31

In het forum www.gangenpaarden.nl kunnen ze je alles vertellen over extra gangen, dus daar zou je ook je vraag kunnen stellen.
Ik heb nog nooit van een töltende merens gehoord, komt dat vaker voor of heb je een unieke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:53

haha ik hoop dat het een unieke is!

Nado, dankjewel! ik ben nu op de site aan het kijken en ben er gelijk enthousiast van Ja ik ga zeker bellen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:14

Ik heb zondag nog op een Ijslander gezeten. Bij die Ijslander moest je gewoon been geven, en dan van voren tegenhouden. Het is belangrijk dat het paard zijn hoofd omhoog houdt! Dus constante verbinding en wat ophoudinkjes. Succes ermee!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:16

bekken kantelen...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:21

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:52

tja, wel moeilijk om dit nu zo uit te leggen idd, misschien iemand die bv ijslanders rijdt of andere paarden met de tolt. dat die ff kan kijken en voelen??

wat al gezegt is achterhand er goed onder rijden als het ware tegen houden ( goed verzamelen) en dan toch voorwaarts laten gaan. wel super gaaf!! een merens die tolt!!!!

succes

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:49

Wel gaaf, een merens die tölt. Misschien kan je iemand uit de IJslanderwereld of gangenpaarden wereld eens vragen of ze je hierbij willen helpen om het verder uit te bouwen of iig wat tips/aanwijzingingen te geven. Vroeger wist ik ook nooit wat tölten was. Een vriendin haar arabier vertoonde ook tölt bleek achteraf en die heeft haar paard zelf zonder hulp geprobeerd in te tölten. Helaas is door verkeerde belasting en onjuist gebruik van benen/spieren en gewrichten het paard helaas vroegtijdig op artrose of iig problemen met bespiering, etc. geconstateerd. Zo, dat ze nu weinig tot nauwelijks meer kan rijden. Tölten is nl. een hele andere belasting voor je paard qua rijden.

Ik heb zelf een vierganger IJslander. Dressuurmatig wordt hij redelijk gereden. Echter in de tölt toont hij als een totaal ander paard. Spetteren kan die wel

Ik zou persoonlijk, ook uit oogpunt van de gezondheid van mijn paard, er even iemand bijvragen die er verstand van heeft en je op weg kan helpen. Idd ff de vraagstellen op het forum of op www.icelandic-horses.com.

Succes. Ben benieuwd naar foto's. Groetjes Myke

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:08

Je kunt bij dit paard nog niet zeggen "handen iets omhoog en aandrijven" en dan zit hij in tolt! Zo werkt het nog niet. Het dier moet eerst de "tolt-spieren" beter ontwikkelen.
Maar om tolt aan te leren, hij moet natuurlijk leren begrijpen wat jij bedoeld, kan je inderdaad eerst je handen iets hoger dan normaal houden, spelen, dan gaat het paard zijn hoofd wat hoger houden en zou maak je eerst een aantal voltes, om te verzamelen. Vervolgens kan je wat gaan aandrijven of met je stem wat aanmoedigen. Als je zonder zadel zit, kan je goed voelen of het tolt of draf is.
Dit probeer je dan 1 zijde en dan weer even ontspannen... dit bouw je dan langzaam op, dus ongeveer 5 minutes per dag beginnen en zo langzamerhand uitbreiden. Wat het leren van tolt soms iets helpt is als je in het bos de weg terug naar stal rijdt, omdat ze dan iets actiever willen lopen, gaat het soms iets gemakkelijk. Een bergje afrijden kan ook helpen.

Veel suc6 ermee en ga inderdaad misschien eens langs een ijslanderstoeterij met je paard.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:05

Felix?!?!

Komt die Merens van Het Lamoen?!?!?!??! PM ME PLEAS!

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:24

Sorry, ik las in je profiel dat het een merrie is...

Ik heb ook een töltende mérens gereden, maar dit was een vijfganger. Zijn naam was Felix en hij stond op het Lamoen. Ik gign daar op kamp en kreeg Felix als rijpaard, tijdens de galop lagen we wat achterop en toen ik aandreef veranderde er iets in zijn beweging en hobbelde ik van links naar rechts. Het was telgang, nog geen goede, maar hij had de aanleg er zeker voor. Tölten kon hij ook, het was niet getraind, want niemand daar had er ervaring mee. Als hij het deed werd er gezegddat hij lui was en dat je door moest drijven. Het lutke mij het in het bos op te bouwen, door ff wat achter te blijven, en dan wilde hij graag naar de groep. Flink achterover zitten (gaat heel moeilijk in een niet ijslands zadel) proberen oprichting te krijgen, bekken kantelen en de stap proberen te versnellen. Steeds corrigeren met stem als hij naar draf valt. Korte stukjes. Geen bochten in het begin. Aan het einde van de week heb ik nog in de show een rondje tölt laten zien. Heb een foto als bewijs. Veel succes ermee!