Radeloos door turbosnelle galop.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Radeloos door turbosnelle galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 15:09

Ik weet het even niet meer maar misschien heeft iemand hier een goede tip. Paard wat ik voor mensen rijd heeft echt moeite met de galop en ik heb volgens mij alles geprobberd om er verbetering in de krijgen maar het slaat niet echt aan. Linksom gaat redelijk maar rechtsom is drama.

Het is een vierjarige fries en ze is nu ongeveer 3/4 jaar onder het zadel. In de galop is de redelijk nagevelijk maar als ik ook maar iets langzamer wil probeert ze eruit te vallen dus moet ik weer been bijgeven waardoor ik nog in het turbotempo uitkom.

Iemand een goede suggestie??

Kitty

Re: Radeloos door turbosnelle galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:24

Ik weet niet wat je allemaal geprobeerd hebt, maar kan natuurlijk altijd wat ideeën aangeven.
Balken galopperen zorgt ervoor dat het paard niet grotere sprongen kan maken dan dat de balken liggen. Als je een helper erbij hebt, kan deze de balken na een paar keer erover gegaloppeerd te hebben een beetje dichter bij elkaar plaatsen.

Korte stukjes galopperen waarbij je de nadruk legt op goed aangalopperen zal je waarschijnlijk al wel gedaan hebben.

Tempowisselingen om de galopsprong beter te krijgen. Iets langzamer lukt niet, iets sneller wel? Dus vanuit die iets te harde galop een paar sprongen nog meer naar voren en dan weer terug naar die iets te harde galop. Hierdoor leert hij in de galop wat meer op de achterhand terug te komen, ook al gaat het wat harder dan gepland. Wanneer dit lukt, zal hij zich (hopelijk) ook makkelijker nog wat meer laten verzamelen.

Ik weet niet of bovenstaande werkt, maar je kunt het allicht proberen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:30

Hoe gaat het als je met haar naar buiten gaat?

Gewoon buiten rijden en rechte stukken galopperen in de rechtergalop.

Kan een balansprobleem zijn en als ze buiten goed kan galopperen rechts dan komt het in de bak ook wel goed.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:48

yep is denk ik ook iets wat met balans en kracht te maken heeft.

de normale galop gaat wel zei je, dus een mooie ruime pas, maar als jij hem terug rijd voor een langzamere galop, dan moet hij meer met zijnj bekken kantelen en meer op het achterbeen komen, dus zakt meer van achteren en komt van voren iets omhoog.

hij vindt het op dit punt denk ik heel moeilijk om zijn sprong af te maken, daardoor valt hij terug naar draf. als je op dat punt nog meer been geeft en jij opent iets je hand, dan gaat hij versnellen. dit is logisch, want hij wil dat moeilijke punt voorbij, dit echt alleen maar omdat het moeilijk wordt en niet om je te sarren ofzo.

als je van een normale arbeidsgalop iets terug wil ga iets meer achterover zitten en goed op je kont. houdt hem met je been naar je hand toe. als het te lang duurt voordat hij terug komt, mag je best een ophouding maken, maar goed blijven voelen of hij zijn sprong af blijft maken. komt hij teveel terug, gooi je handen niet te los, houdt wel de normale aanleuning en geef been en probeer het ruistig opnieuw.

aangezien het nog om een jong dier gaat zou ik me er niet te druk om maken, want als hij dadelijke sterker wordt, dan komt dit helemaal goed. ga korte stukjes galopperen en de overgangen oefenen op deze manier wordt hij ook sterker

succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 17:36

Kitty schreef:
Ik weet niet wat je allemaal geprobeerd hebt, maar kan natuurlijk altijd wat ideeën aangeven.
Balken galopperen zorgt ervoor dat het paard niet grotere sprongen kan maken dan dat de balken liggen. Als je een helper erbij hebt, kan deze de balken na een paar keer erover gegaloppeerd te hebben een beetje dichter bij elkaar plaatsen.

Ik ben niet zo'n held met het galopperen over balken als een paard nog niet lekker de balans in galop gevonden heeft.

Korte stukjes galopperen waarbij je de nadruk legt op goed aangalopperen zal je waarschijnlijk al wel gedaan hebben.

Heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel gedaan, raar eigenlijk want met mijn eigen paard doe ik niet anders, maar dat ga ik zeker proberen.

Tempowisselingen om de galopsprong beter te krijgen. Iets langzamer lukt niet, iets sneller wel? Dus vanuit die iets te harde galop een paar sprongen nog meer naar voren en dan weer terug naar die iets te harde galop. Hierdoor leert hij in de galop wat meer op de achterhand terug te komen, ook al gaat het wat harder dan gepland. Wanneer dit lukt, zal hij zich (hopelijk) ook makkelijker nog wat meer laten verzamelen.
Dit heb ik wel geprobeerd maar dat werkt helaas niet. Er is in de rechtergalop 1 versnelling en harder lukt dan ook niet.

Apple schreef:
Hoe gaat het als je met haar naar buiten gaat?

Gewoon buiten rijden en rechte stukken galopperen in de rechtergalop.

Kan een balansprobleem zijn en als ze buiten goed kan galopperen rechts dan komt het in de bak ook wel goed.

Ze heeft van de week haar eerste buitenrit gedaan en sinds mijn aanvaring met een boom buiten ben ik nogal voorzichtig met de galop in het begin. Wel merk ik dat ze in de bak een stuk meer moeite heeft met het rechte stuk dan met een volte.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 17:36

droefje schreef:
de normale galop gaat wel zei je, dus een mooie ruime pas, maar als jij hem terug rijd voor een langzamere galop, dan moet hij meer met zijnj bekken kantelen en meer op het achterbeen komen, dus zakt meer van achteren en komt van voren iets omhoog.

Als een normale galop ging had ik geen klachten gehad. Het is echt een racegalop waar we over praten.
Plat de bocht door en na de galop kan ik de bak gelijk slepen. Haha!

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:05

Heel toevallig heb laatst iets ondervonden met een paard dat ook een balans probleem in de galop had en als een turbo door de bak ging.

Ik had dit paard meegenomen naar de stal van een vriendin om te oefenen om in vreemde omgeving te rijden (jong paard). De bak bleek loodzwaar, echt diep zand. Toch in gereden, en wat bleek nou, mijn paard begon eindelijk wat normaler te galoperen. Hij heeft normaal gesproken enorm veel energie en dan ben je al snel geneigd om je paard tegen te houden in zo'n knettergalop. Met als resultaat dat ie in draf valt. Deze zware bak dwong mijn paard om hard te werken, en nu kon ik hem juist een beetje been geven (in plaats van hem tegen te houden) met als resultaat dat ie meer ging "springen" in galop in plaats van snel gaan en uit elkaar vallen.

Na een paar keer rijden in deze bak, is zijn galop opeens 10 keer beter, ook in een normale bak. Het lijkt haast wel dat het niet alleen een balans probleem is/was, maar dat ie nu ook "snapt" wat ik wil. Uiteraard is het natuurlijk niet gezond om altijd maar in een te zware bak te rijden (en ik doe het ook niet meer) maar in mijn geval heeft het mijn paard goed geholpen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:51

Hoe doet ze het aan de longe?
Ik heb een vrij groot paard die in het begin ook veel moeite met galop heeft gehad en ik heb veel aan de longeerlijn ook geoefend beginnen op een hele grote cirkel en dan af en toe geleidelijk een wat kleinere volte galloperen 1 of twee rondjes en dan weer groter. Gewoon wat losjes en laag bij gezet.

ook het in het bos recht toe recht aan heb ik veel gedaan.. dat is even crossen in het begin maar later wordt dat een steeds beter handgalopje.

En als ze wat sterker is veel grote voltes en voltes sluiten tot 15 meter als ze te hard wil en weer openen als ze in tempo terugkomt.

Dit probleem komt meer voor en met gewoon met beleid blijven oefenen wordt het meestal vanzelf minder als het paard wat sterker wordt.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:09

Katja schreef:
droefje schreef:

Als een normale galop ging had ik geen klachten gehad. Het is echt een racegalop waar we over praten.
Plat de bocht door en na de galop kan ik de bak gelijk slepen. Haha!

sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen Bloos , maar ik ga helemaal mee met
Riant. Blijven oefenen. als hij sterker wordt, dan komt dit venzelf goed.

succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:00

Aan de longe is ook erg moeilijk voor d'r heb ik vandaag wel gedaan en het gaat bij ons thuis wel wat gemakkelijker omdat ik een cirkel heb afgezet waardoor ik niet aan de longe hoef te hangen. Knipoog

Morgen heeft ze een dagje vrij en dan ga ik donderdag wel eens aan de slag met wat extra overgangen dat is in ieder geval een goede manier om meer kracht en balans te krijgen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:40

Als het aan de longe ook al zwaar is dan gok ik dat het niet zo zeer rijtechnisch een punt is maar echt onervarenheid en het missen van kracht en balans. Longeerwerk is toch wel een goede oefening denk ik om het rijden te ondersteunen.
Niet overvragen maar gewoon rustig gaan opbouwen met het galopwerk. Komt meestal echt met de tijd vanzelf goed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:06

Ik vrees dat het ook een beetje aan het soort paard ligt. Ze draaft in de paddock ook 10x liever dan dat ze in galop gaat.

We trainen rustig verder en hopen er voorlopig het beste van.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:38

Ik lees hier precies hoe het met mijn haflinger ging.
Ik kon nét een grote volte galloperen, hij ging echt super snel.
Mijn instructice zei altijd ; Knijpje, zit en been.
Ik moest dus gewoon echt heel diep zitten, een klein knijpe geven (geen ruk, maar een klein ophoudinkje, net te weinig om terug in draf te gaan), en dan eigenlijk net iets daarna, bijne tegerlijkertijd been geven. Dus het knijpje om terug te rijden, maar dan weer been om in galop te blijven. Het klinkt echt tegenstrijdig, en het werkt ook niet gelijk bij de eerste de beste keer, maar als je het elke keer doet, en 't gewoon volhoud werkt het echt!
Succes ermee. Het is zelfs goedgekomen met mijn haf ; dus niets is onmogelijk Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 21:34

Als door een wonder leek vandaag het kwartje een beetje gevallen. Gisteren had ze een dagje vrij dus misschien toch de invloed van longeerwerk. Verward
We gaan in ieder geval rustig verder en zaterdag pak ik weer een lesje mee.

Voor de liefhebbers staan hier wat foto's.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:24

Ik heb idd zelf erg goede ervaringen met longeerwerk, Raimaer en haar moeder waren ook van die lompe galoppeurs.

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:26

Wat bij Milka heel goed geholpen heeft is veel longeren en lange stukken galopperen. Waarschijnlijk verliest je friesje een beetje evenwicht in de galop waardoor hij sneller gaat galopperen. Ik ging met Milka altijd in de hoek voor de lange zijde aanspringen en dan de lange zijde uitgalopperen en vervolgens voor de hoek weer draven. Ook kleine voltes draaien en veel overgangen heeft goed geholpen. Jezelf ook zwaar maken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:55

mijn paardje was ook een race eend, ik heb toen een hele tijd niet gegaloppeerd, en vooral in draf rustig rijden. Bij jou gaat het in draf wel goed, maar toch zou ik een tijdje niet galopperen. Verder longeren zonder bijzet e.d lekker laten galopperen om balans te vinden en kracht. Gaat het aangalopperen wel goed??Ook los laten galoperen is misschien wel een uitkomst om balans te laten vinden. Mij hielp het ook wel om veel overgangen te rijden, dus aangaloperen en binnen 3 sprongen weer terug proberen te rijden, zo gaat ze steeds beter opletten, en als het goed is ook minder hard gaan omdat ze dan toch zo weer moet stoppen met de galop Tong uitsteken
heel veel succes

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:23

Vooropgesteld dat een fries van nature geen goede gallopeur is.. wat jezelf al aangeeft omdat ze liever draaft dan gallopeert.
Mijns inziens heeft ze naast dit probleem (lees aanleg) een balans probleem. Veel longeren zal haar absoluut goed doen, uiteraard zonder hulpteugels, laat haar eerst zo galloperen, niet te lang links en rechts. Focus je niet alleen hierop!!!

Je zult zien dat het steeds beter gaat en als het met longeren goed gaat dan zal ze ook voldoende balans en evenwicht hebben om onder de "man" goed te galloperen.
Ook hier weer, ga niet te snel kijk naar je paard en voel aan hoe ver je kunt gaan

Succes

Greetz