halsstrekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junior_

halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 11:36

Hey,
Ik heb 18 juni mijn eerste ondelinge wedstrijd. Ik zit alleen met een probleem. Halsstrekken is niet echt onze sterkste kant. Het paard vind het moeilijk om zijn neus er goed uit te drukken tijdens het halsstrekken. Op zich gaat dit steeds beter nu ik les heb alleen zodra ik mijn teugels op wil pakken wil hij als een gek gaan galopperen. Mijn instructrice zegt dan dat ik hem klem moet zetten tegen het hek en hem een schop moet geven of een volte 10 meter gelijk indraaien. Hier wordt hij meestal alleen maar heter van. Ik heb wel al geprobeerd om hals te strekken en dan over te gaan naar stap, halthouden dit lukt allemaal goed alleen zodra we het in draf doen en ik hem weer op moet pakken dan gaat het fout en ben ik hem echt kwijt (ook qua aan de teugel lopen) Heeft er iemand nog tips om dit te verbeteren??
Alvast bedankt..Groetjes..

mariz

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:20

je moet hem ten eerste niet gaan lopen schoppen of klem zetten, zoals je zelf al zegt raakt hij daar nog meer van over de zeik.

je moet de ontspanning erin houden, ga is oefen met een klein beetje vrije teugel, en dan langzaam weer op pakken. gewoon oefenen.
over gangen rijden, en daar tussen is wat meer ruimte van voor geven en weer rustig op pakken.

wat ik wil zeggen is, dat je hem dus niet helmaal laat strekken, maar bouw dit uit tot hij ontspannen is.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:27

als je paard goed over de rug loopt en goed op het achtebeen, dan moet het hals strekken geen probleem zijn.

ga veel overgangen rijden. paar passen weg en een paar passen terug. draf, stap en weer draf enz. op deze manier maak je het paard losser en fijner aan de hulpen. je moet zorgen dat je paard aan je hand blijft vragen, dus moet naar jou hand toe lopen. een constante druk. ook in de overgangen terug moet je paard naar de hand toe blijven lopen. dus terug: hand op de plaats houden(niet vast, wel een luchtige meeverende hand) en rustig terug zitten en been, zodat hij naar je hand blijft. met hals strekken dan iets meer been en je hand rustig openen, zodra hij goed naar je hand toe loopt dan gaat het hoofd vanzelf zakken, want jij geeft ruimte en hij wil je hand blijven volgen. hals strekken is ook rond en in de goed aanleunig, dus niet los zodat hij lekker zijn hoofd naar beneden kan doen.

dus jij moet gaan rijden voor die druk in je handen.

ohja zodra je paard gaat rennen: op de volte corrigeren, maak maar eens een goed ophouding, maar direct weer ontspannen, blijf ook niet klemmen met je zit, want daar loopt hij op den duur doorheen

succes

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:29

inderdaad zoals droefje ook zegt, wel de teugels uit je handen laten kauwen en niet los gooien.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:36

nou ik bedoel niet uit je handen laten kauwen, maar je rijd voor een bepaalde druk. je paard moet je hand opzoeken en als hij dit doet en jij opent je hand iets, dan vraagt je paard aan je hand en op deze manier van openen van je hand en een paard die vraagt naar je hand kan je gaan halsstrekken. je paard moet niet gaan kauwen op het bit, want dit is een teken dat hij op dat moment losser van de hand/bit komt, dus de druk is minder/weg.

succes

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:58

nou bedoel ik het zoals je het zelf zegt, het uit de hand kauwen is een uitdrukking.

Junior_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:57

Sorry voor de late reactie, maar moest werken van 1 tot 9 Slapen
In ieder geval hartstikke bedankt voor de tips. Ik ga het morgen meteen uit proberen..Hebben jullie ook tips voor het oppakken van de teugels na het halsstrekken, want zodra ik mijn teugels wil oppakken gaat hij ervandoor..Alvast bedankt..Groetjes..

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:17

je laat je paardje je handen volgen dus je geeft beetje bij beetje wat meer teugel, waarbij je dus druk houd.
dus als je ze oppakt doe je het omgekeerde, met ontspannen hand.
kan de juiste woorden niet vinden om het goed uit teleggen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:32

Junior_ schreef:
Sorry voor de late reactie, maar moest werken van 1 tot 9 Slapen
In ieder geval hartstikke bedankt voor de tips. Ik ga het morgen meteen uit proberen..Hebben jullie ook tips voor het oppakken van de teugels na het halsstrekken, want zodra ik mijn teugels wil oppakken gaat hij ervandoor..Alvast bedankt..Groetjes..

Probeer je teugel zo rustig mogelijk op te pakken, als duurt het 3 rondjes. probeer zwaarder en langzamer te gaan lichtrijden.

als je je teugels op maat hebt, dan moet je ook altijd met een ontspannen en meeverende hand rijden. ga de overgangen oefenen met een normale teugel lengte. dus paar passen naar voren en een paar passen terug. in de overgang terug moet je paard naar je hand toe blijven lopen. is hij teruggekomen in tempo laat hem dan daarin ontspannen en laat hem op je wachten, wil hij een pas harder direct weer terug net zo lang tot hij inderdaad gaat ontspannen en daarin op je blijft wachten, dan weer een paar passen naar voren. gaat hij echt racen zet hem dan even op een volte.

succes

Junior_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:44

Hartstikke bedankt..Ik denk dat ik hier echt iets aan heb..Gaat het morgen meteen proberen Pling Bedankt allemaal

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:58

zorg dat je hetzelfde blijft rijden als je rijd, veel mensen hebben de neiging om voorover te buigen bij het oppakken van de teugels. Blijf dus met je zit rijden en begin met de buiten teugel op te pakken. Van daaruit komt tenslotte de aanleuning terug. Neem daarna om de beurt de binnen en buitenteugel in maar doe dit rustig. Daarna niet meteen met alle macht druk zetten op de teugels want dan ben je hem kwijt. Dit heb ik ook veel moeten oefenen omdat ze bij mij ook meteen dr neus in de lucht stak, vaak moet je na het halsstrekken meteen weer een onderdeel doen, dus niet erg fijn als je paard dan helemaal uit elkaar loopt.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:07

Als je rijdt staat er spanning op de teugels.
Dan laat je ze wat losser, zal het paard waarschijnlijk zijn hals strekken. Dan beloon je hem uitbundig en bij de volgende keer weer belonen.

Zo heb ik het Arie aangeleerd en nou snapt ie het !

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:10

oefen het halsstrekken eerst op een volte van b.v. 15m hou je tempo laag en breid dat zo verder uit.op een volte heb je wat minder kans dat je paard loperig word en zich wegdrukt. probeer wel een licht contact te houden en niet alles los te gooien

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:12

Mss moet je even een stapje terug doen en het eerst in stap proberen dan gaat het allemaal wat langzamer en rustiger.Als dit goed gaat kun je het in draf gaan oefenen.En goed belonen als ze het goed doet en dus erg braaf is.