jong paard inrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:16

Voordat ik begin zal ik maar vast zeggen dat ik gewoon geen mogelijkheid heb tot les volgen met dit beestje Knipoog

Ik ben dus bezig met een jonge newforestruin in te rijden (voor mij ook de eerste keer dus moet zelf ook veel leren) maar nou heb ik dus het probleem dat ik als ik net begin met rijden en ik wil een keer afdraaien en hij luisterd niet naar mijn benen dan geef ik een klein kneepje in de teugel alleen als ik niet uikijk dan loopt hij meteen vast op die kant, dus dan gaat hij het bit vastpakken op die kant.. Ik krijg dit niet meer losgereden dan Boos!
Laatst heb ik het geprobeerd door vanaf het begin af aan heel veel van hand te veranderen en toen liet hij het bit wel los, maar heeft iemand nog tips om dit anders te doen?

poes

Re: jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 01:26

Klinkt alsof je, op het moment dat je een kneepje geeft op je binnenteugel, je buitenteugel er niet bij hebt.

Ik zou een halve ophouding geven ipv eerst dat kneepje, dus op beide teugels en zit het paard even attent maken en wat meer op de achterhand zetten. Dit is vaak al genoeg om een jong paard te overhalen om toch de wending in te zetten.

Zorg dat je de wending de volgende keer ook goed voorbereid! Heb je reeds enkele passen vooraf een goede binnenstelling? Buigt het paard reeds een heel klein beetje rond je binnenbeen? Dan ben je klaar om de ophouding te geven, kijk waar je heen wil, en leg je buitenbeen even aan.
Je mag de binnenteugel bij een jong paard gerust wat weg van de hals doen om te tonen waar je heen wil.

Pakt hij het bit vast? Dan moet jij het paard uitnodigen om je hand opnieuw te volgen. Geef een ophouding tot je voelt dat er ontspanning in de kaak is, en laat dan de teugels losser. Bij een jong paard mag je hierin overdrijven!! Het is belangrijk dat jouw paardje nu goed leert op eigen benen te lopen en niet op je handen te hangen.

Zorg er dus zeker voor dat je bij het wenden de concentratie van die binnenteugels haalt, als je voelt dat het foutloopt, eerst de buitenteugel of beide teugels beter aannemen!! Zo zul je voorkomen dat hij de binnenteugel vastpakt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:05

sluit me aan bij poes.. daarbij is het heel belangrijk je paardje toch je beenhulpen en zithulpen goed aan te leren, je teugelhulpen dienen meer als een stok achter de deur en niet als veel gebruikte hulp..

Rij heel veel tempo wisselingne met hem.. begin met de overgang stap-halt op je zit en stem hulp (ga zwaar zitten en knijp met je knieen in het zadel. Als die niet reageerd zeg je met een zware stem HOO. Als die nou door loopt zorg je dat die tegen het schot eindigd, begin dus met deze oefening door af te wenden bij de B dan stopt die bij de E vanzelf) en beloon hem als die dit doet, als die hem begrijpt (na een paar keer oefenen zal die het steeds sneller gaan doen) ga je verder en ga je van draf naar stap en later zelfs van draf naar halt.

Verder moet die aan je benen zijn: actie=reactie.. dus been is reageren! Het voordeel van een jong paard is dat ze nog niet goed in balans zijn en respect hebben voor je stem hulp, maak hier gebruik van!

Dus zorg dat die aan je zit en been hulpen komt zodat je veel tempowisselingen kan rijden en figuren om hem bezig te houden. Wees duidelijk, eerlijk en conseqent naar je paardje toe en beloon hem als die braaf is!! dan leert die het het snelste!

Succes

(ow.. ps.. als je nou geen les kan nemen, om wat voor reden dan ook, misschien is het een goeie om een verzorgster erbij te nemen om je te helpen!?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 06:55

Waarom is er geen mogelijkheid tot les?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:16

omdat dit mijn verzorgpaardje is en ze staat ergens op een wei best ver van een manege Tong uitsteken en voor privéles heb ik geen geld, snap je?
bedankt voor jullie adviezen, ik zal er zeker aan gaan werken op deze manier Ja

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:32

Ik MAG nog niet eens mijn benen gebruiken bij het sturen. Gewoon heel overdreven mijn binnenhand opzij en mijn buitenhand tegen de hals en alsie het niet snapt dan 1 x mijn binnenbeen flink gebruiken en dan weer mijn been laten hangen. Dit omdat hij eerst moet weten wat er met de teugel (en zit natuurlijk) hulpen bedoelt wordt en niet meteen afstompt op beenhulpen. Dat zie je namelijk heel veel bij jonge paarden, dat ze totaal niet op beenhulpen reageren.

Eenzijdige beenhulpen gaan we pas echt goed gebruiken als we hem straks leren wijken enzovoort.

Ik moet zeggen dit is voor mij ook de eerste keer dat ik een paard beleer en het doorrijden was me absoluut niet gelukt zonder mijn instructrice! Ik zou als ik jou was toch alles op alles zetten om er gewoon iemand bij te krijgen die er verstand van heeft en je kan helpen! Je kunt een jong paard zo snel verknoeien en dat is doodzonde! Er is toch vast wel iemand die dit voor zijn plezier wil doen en anders tegen een kleine vergoeding! Ik krijg 2 x per week 3 kwartier privéles en daarnaast longeer ik hem 1 x per week en rijdt ik zelf nog 1 á 2 keer per week voor mezelf. Ook dan heb ik er iemand bij die me kan helpen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:10

veel rechte stukken rijden is erg belangrijk voor een jong paard...zo leert hij op eigen benen te lopen en in evenwicht te komen.. de buigingen zijn voor later wanneer je paardje wat meer gevorderd is..
en geduld is toch nog wel het ALLERBELANGRIJKSTE...

succes gewenst