Hoe goed doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Hoe goed doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 21:38

Hoi, Volgende maand heb ik een dressuurwedstrijdje ( b1, of b2 Clown ) In zo'n proefje moet je nog weleens een volte'tje doorzitten, maar doorzitten lukt niet op tommie! Als ik mijn beugels voor mn zadel leg, lukt het wel, maar met beugel in, probeer ik in mijn beugels te steunen, of ze gaat schommelen en om mn enkels zitten (de beugels).

Wie heeft er tips, of is dit gewoon een kwestie van heel vaak oefenen?

MarijkeBun

Re: Hoe goed doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:22

Je kan pas goed en relaxed doorzitten als je paard zijn rug goed los laat. in de B hoef je nog niet echt veel door te zitten, alleen net voor de overgangen. je hoeft je dus nog niet al te druk te maken.

zodra je paard goed los is en lekker over zijn rug loopt, dan kan je het gewoon oefenen. probeer zo los mogelijk te zitten, been lang, recht op, schouders los en je armen langs je lijf laten hangen. zeker niet gaan klemmen met je bovenbenen, want daardoor ga je alleen maar meer stuiteren. probeer te steunen op de bal van je voet.

succes

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:29

haloo je moet goed proberen je hakken uit te drukken! en verder ontspannen zitten.. succes met je proefje!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:32

ze hebben tegen mij gezegt: je moet goed diep gaan zitten, hielen omlaag, goed ontspannen, en je moet toch eigelijk met het lichaam van je paard mee gaan, dus niet als een hark erop zitten (want dan krijg je op den duur zelf pijn aan je rug) maar je (mooi recht) laten meegaan met de rug van je paard. (mijn truckje is: wanneer je normaal omhoog gaat bij lichtrijden je lichaam gewoon een klein stukje verlengen (snapje,) zodat je de schok opvangt... klinkt allemaal raar ik weet het Bloos maar het helpt bij mij en ik kom NIET uit het zadel Vork ieder zijn manier, en het is goedgekeurd,door de mevrouw op wedstrijd (had het achteraf gevraagt Cool )

p0nyYFreaKk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:00

Je kunt ook proberen om je knieën in het zadel te drukken dus vastklemmen misschien dat dat al iets meer helpt. En ook goed in het zadel te zitten dus zwaar zitten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:10

Misschien is zonder beugels rijden een optie, tenzij je helemaal niet kunt blijven zitten. Je moet je benen dan namelijk wel lang maken anders hobbel je van je paard af.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:04

ja het rare is dat het zonder beugels wel lukt... en met niet Verward

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:08

p0nyYFreaKk schreef:
Je kunt ook proberen om je knieën in het zadel te drukken dus vastklemmen misschien dat dat al iets meer helpt. En ook goed in het zadel te zitten dus zwaar zitten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

vastklemmen is nooit goed, hierdoor belemmer je de bewegingen van je paard. probeer goed rechtop te zitten en laat je meedansen met de bewegingen van je paard. druk je hakken goed uit en maak je lang en blijf rustig doorademen. verder schouders recht en ga een beetje kapsones zitten. klinkt raar maar werkt wel!

succes hoor!

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:46

Dat komt waarschijnlijk omdat je je in je beugels drukt. Zonder beugels kan dit niet en daarom lukt het zonder beugels dus wel (bij mij tenminste). En zoals Klomp zegt hakken goed uitdrukken en je lang maken.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:25

Diep zitten, hakken uitdrukken, handen op z'n plaats houden, en meeveren, vooral véél oefenen Lachen

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:27

Doorzitten is lastig.. maar het is een kwestie van je evenwicht hebben en dan lukt het mischien welbeter..