achter te teugel gaan lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

achter te teugel gaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 10:17

klein probleempje:

vaak gebeurt het me dat m'n pony achter de teugel kruipt.

de teugels hangen dan echt los in een boogje, verleng ik ze volgt hij ze heel netjes naar voren en naar beneden en loopt dan dus echt met zijn neus over de grond.

verkort ik ze, schiet zijn hoofd omhoog( tandarts is geweest en alles is goed met zijn tanden)

maar probleem blijft dus dat hij achter de teugel loopt, ik heb volgens mij niet teveel druk erop, door de boogjes die dan dus ontstaan is er totaal geen contact meer, hij gaat vervolgens langzamer lopen, maakt kleinere passen, en begint onwijs op zijn bit te knabbelen.

als hij achter de teugel loopt, en ik geef dan dus meer been, worden de passen wel ruimer en meer voorwaarts, maar gaat hij dus weer met zijn neus voor de loodlijn lopen.

ik krijg t haast niet voor elkaar om zijn hoofd dus echt recht op de lijn te krijgen.
of hij loopt erachter ,kleinere passen en gaat langzamer, of hij gaat ervoor en verruimd teveel..

ik vind dit echt heel erg moeilijk om nu uit te vinden wat ik fout doe.
dus hier mijn vraag:
hoe zorg ik er nou voor dat ik wel goed contact houd met de neus OP de lijn en niet ervoor of erachter?

hardi

Re: achter te teugel gaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:11

Hallo.

dat hij voor de LL loopt en ruimer gaat lopen is alleen maar goed, want je rijd voor die druk in je handen en vanuit voor de LL naar aan de LL is makkelijker op te lossen dan achter de LL naar aan de LL,
zodra jij die druk hebt, dan heb je als het waren een stuur.

Als hij achter de LL kruipt, direct been en hand iets toestaan net zolang dat hij je hand weer gaat zoeken.

Overgangen & tempo wisselingen zijn de goede oefeningen om dit probleem op te lossen. door deze oefeningen maak je het paard sterker, sneller op het achterbeen en fijner aan je hulpen (lees been) een paard dat achter de teugel loopt, loopt ook achter je been.

alles met je been oplossen, samen met een ontspannen en meeverende hand.

je zal zien als hij beter aan het been is en meer op het achterbeen komt, dat dit zo opgelost is.

zeker niet met je hand bewerken zodra hij gaat duiken, dit ook puur voorwaarts en met been oplossen.

succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:26

Voor de LL is toch prima? Zolang het gereden zijn maar van jou is en blijft.
In de regels is het ook voor of op de LL.

Richt je niet te veel op voor maar meer op achter dan volgt de rest vanzelf.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:49

Richt je eens op zn balans en achterhandwerking. Als je paardje goed recht gericht is en beter in balans komt zal die makkelijker met zn achterhand erbij komen.. Pas als die achterhand er bij is kan die echt nagevelijk worden.

Rij veel overgangen, schijnovergangen en figuren door middel van je been en zit hulpen. Door veel op de binnehoefslag te rijden maak je hem recht en krijg je hem op zn eigen benen. Als je constant blijft spelen met het tempo zal die na een tijdje lekker over zn rug komen te lopen en nagevelijk worden zonder dat het tempo hierdoor veranderd! (zodra je paardje in de krul loopt en langzamer word betekend die dat die niet nagevelijk is!) Als die goed nagevelijk is zal je contant blijven houden en op die manier steeds beetje bij beetje die achterhand er meer bij kunnen zetten.

Ook zijn oefeningen als balkjes lopen, cafelltejes lopen, kleine sprongetjes maken of bergjes/muld zand rijden goeie oefeningen om je paardje sterker te maken en beter in everwicht te krijgen..

Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 16:43

kijk, hier heb ik wat aan. Haha!

balans had ik inderdaad ook al aan gedacht en dat t probleem achter zit..tja is ook wel logisch
merk namelijk wel dat hij soms helemaal uit elkaar loopt..

overgangen rijden doe ik al best veel, en klopt ook dat hij niet helemaal goed aan mijn been is...

thnx!
Haha!