rechtstellen en op de achterhand in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

rechtstellen en op de achterhand in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 20:27

Hallo,

Ik loop de laatste weken tegen 2 probleempjes aan:

Ik rij een paard van 6 jaar dat nu ongeveer een jaar onder het zadel is. Het is een paard met enorme ruime gangen.
Ik start nu L2 met haar.

Op de A-C lijn lukt het me niet om haar recht te stellen... meestal voel ik dat ze scheef loopt en leg ik mijn been er iets meer tegen aan maar ze reageert hier direct op door haar achterhad de andere kant op te brengen, ik kan ze dan niet goed begrenzen.
Ik rij nog zonder sporen.
Heeft iemand tips voor mij?

Verder heb ik wat problemen met de galop:
Als ik aanspring dan spurt ze weg. Na een paar meter krijg ik ze wat beter terug maar nog niet voldoende om ze weer netjes via de achterhand in draf terug te krijgen.

Middengalop doet ze goed maar ook hier krijg ik ze niet opgevangen. Ze blijft maar heel hard lopen, komt op de voorhand en valt daarna in draf.

Daarnaast komt ze vaak in galop met de achterhand naar binnen. Ik probeer dan schoudervoor te rijden maar dan gaat ze eigenlijk alleen maar veel harder en is ze niet meer van mij.

Kortom helemaal fout in de L2.

Ik rij veel overgangen zowel wat betreft de gangen als verruimen en terug laten komen, maar ze blijft het super moeilijk vinden?

Is er iemand die tips voor mij heeft?

Groetjes Marjolein

M3isSi3j

Re: rechtstellen en op de achterhand in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:38

De problemen die jij benoemd hangen wel aardig samen. Je zegt zelfs dat je paardje niet helemaal recht is. Een methode om je paardje recht te stellen is om je hand van de hals te doen aan de kant waar de kont loopt. Dus stel dat zn kont ietjes naar rechts gaat doe je je rechterhand van de hals. Dit is een manier om het gevolg te bestrijden maar de oorzaak neem je er echter niet meer weg. Om goed recht te stellen heb je les nodig.. ga veel op de binnehoefslag rijden zodat die in everwicht komt en steeds rechter zal worden.

Wat betreft je galop geld eigelijk het zelfde. Pas als je paardje recht is kan die in balans komen en zn achterhand er goed bij zetten. Om dat balans te verbeteren en je paardje sterker te maken kan dingen doen als: balkjes lopen, veel overgangen rijden (die je al las ik..) schijnovergangen rijden, cafelletjes lopen, kleine sprongetjes maken, vaak aan zetten in galop (zowel vanuit draf als van uit stap) en dan maar korte stukjes galoperen. Dus voordat die hard gaat moet jij hem al weer terug genomen hebben in draf of stap. Verder is longeren met dubbelen lijnen of pessoa een goede methode. Andere manieren zijn bergjes en mul zand rijden maar hie rmoet je heel erg mee uit kijken.

Dus als je paardje recht is kan die beter in balans komen en makkelijker zn achterhand er bij te zetten. Als je aan alle 3 de punten werkt zal je merken dat die al snel vooruit zal gaan!

Succes

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:05

Rechtstellen zou je volgens mij moeten oplossen door de voorhand voor de achterhand te plaatsen.
Niet met been, want dan zet je juist de achterhand om, maar door twee handen te verplaatsen naar de kant die naar binnen valt.
Dus valt de kont naar rechts ; linkerteugel tegen de hals (eventueel met beetje meer druk), binnenteugel van de hals (ontspannen) en beetje voorwaarts rijden.
Alsof je je paard beetje met de voorhand omzet naar rechts.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:41

het kan ook onwennig zijn voor je paard om een rechte lijn te lopen zonder enige steun van de bakrand. OP de binnenhoefslag rijden kan dit verbeteren. Mijn mening is ook dat buitenrijden hier super voor kan werken. Het paard kan dan nergens steun van zoeken en zal gemakkelijker recht lopen omdat zijn blik op de verte gericht is en het paard ooruit denkt. ipv op de jury (paard:daar hoef ik toch zeker niet doorheen Cool
Ook buiten veel overgangen rijden waarbij je de schouders voor de motor plaatst

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:28

hello,

ik denk ook dat het rechtrichten van dit paard erg goed zal helpen. rij eens wat vaker op de binnenhoefslag daar heeft ze dan ook geen steun aan. Ik denk ook dat het wegspurten in de galop te maken heeft met te weinig balans. Dat moet met de tijd komen (het zijn spieren die ze moeten kweken) maar als je veeeeel basis doet en bijvoorbeeld veel op de binnenhoefslag oefent kan je dat wel verder helpen. Neem de tijd he, dit los je niet binnen een maand op, het is een proces.

succes ermee