het doet zo en pijn!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twist

het doet zo en pijn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:21

hoi nou het doet dus echt pijn
ik heb dus een tinker en hij hangt als een gek in mijn handn
dus ook schouders
nu rij ik hem heel erg voorwaarts
en nog steets doet hij het
daarbij rij ik ook veel kleine voltes
en hou goed mijn been erbij
en dan gaat het wel weer een beetje
maar dat gaat hij weer zo hangen
en als hij dan eindelijk aan de teugel loopt
gaat hij heel erg diep
en dan rij ik hem weer voorwaarts en gaat hij weer hangen
ik heb lessen gehad en heb al van alles geprobeerd
mijn les gever zei dat ik dan steets maar
met met mijn buiten teugel een goede ruk moets
geven maar dat vind ik maar niets
hij zegt ook we hebben alles al geprobeerd
weet er eigenlijk geen raad meer mee snik snik
hij is ook zo sterk
moet ik nu een sterker bit nemen of iets ?
liever niet maar wat moet moet, toch ?
nou ik krijg graag veel info
dus kom maar op

groet jaimy

MarijkeBun

Re: het doet zo en pijn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:39

je paard zoekt steun en balans in jou handen.
hij moet leren om op zijn eigen benen te lopen.

ga veel tempo wisselingen rijden en overgangen. op deze manier maak je hem sterker en sneller op het achterbeen. hij loopt nu namelijk alleen maar op de voorhand. je denkt dat hij aan de teugel loopt, maar hij duikt op dat moment gewoon achter je been met als gevolg hangen op je hand en loopt dan van het achterbeen af.

door de overgangen krijg je hem ook fijner aan je hulpen, dus ook beter aan het been.

probeer zo min mogelijk de doen met je hand, dus laat je hand maar langs je lijf hangen, zodra hij gaat trekken/hangen, dan direct been en hand iets voor plaatsen, zodat hij op zijn eigen benen verder moet.

dus puur overhangen met een ontspannen en meeverende hand en het aller belangrijkste been been en nog eens been Knipoog

succes

twist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:42

thnx voor je hulp Haha!
we gaan het gelijk morgen doen !!

groet jaimy

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:32

hangen= loslaten, altijd!! inderdaad moet dit paardje op eigen benen lopen zoals droefje hierboven al heeft uitgelegd.
nooit blijven vasthouden, want het paard wint het altijd, doordat jij loslaat kan hij geen steun meer zoeken op je hand en zal het beter worden...succes!!

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:11

inderdaad! Gaat hij hangen, been erbij en loslaten!

Wat ook kan helpen is op de binnenhoefslag rijden. Dan moet je paardje wel op eigen benen lopen, maar dan natuurlijk wel in combinatie wat hierboven gezegt is!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:50

Ik ga ook met de rest mee. Veel overgangen rijden zodat hij zjn evenwicht leert te vinden. Op het moment dat hij gaat hangen BEEN en HANDEN naar VOREN. Je moet het gevoel krijgen dat hij op zijn snuffel valt. (niet echt) Zo leert hij dat hij niet moet hangen maar zelf moet lopen.

Voor mijn werk hadden wij ook een paardje die dat deed, zodra hij erdoor was. Op die manier dacht hij er onderuit te kunnen. Je moest hem dan goed been geven (dus niet zoals je wil aandraven bijv) nee echt BEEN en dan op dat zelfde moment je handen naar voren. Je voelde dat meteen dat hij meer op het achterbeen kwam. Dit moest wel een aantal keren herhalen, want hij vond het o zo makkelijk. Je moet er ook zelf even handigheid in krijgen. Misschien een tip om het iemand eerst te laten doen, die weet hoe het moet. Die kan je dan wel verder helpen.

Succes....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:07

Als je paard gaat hangen nooit vast blijven houden{dus terug trekken} daar leert hij niets van en wint het altijd van je.Wat goed is om te doen is veel stukjes binnen hoefslag rijden waarschijnlijk gaat hij dan erg slingeren maar probeer hem dan met je benen{tussen je benen houden}rechtuit te laten lopen en niet met je handen hem recht willen sturen.Veel overgangen rijden en veel schakelen in de gangen zelf.Als hij gaat hangen geef dan een keer goed been en doe je handen een stukje naar voren toe en ga wel verder met de oefening die je aan het doen bent laat hem niet eerst rechtuit lopen tot je hem weer omhoog hebt ga gewoon door met wat je aan het doen bent.Stopt hij dan met hangen en komt hij weer omhoog dan goed belonen laat hem weten dat het goed is dat hij weer lekker loopt en niet meer hangt.En het aller belangrijkste wees conseqwent maak hem duidelijk dat hangen vanaf nu echt niet meer gewenst is maar beloon hem goed als hij het goed doet.

mss toch weer eens een les gaan rijden het is wel lastig om het in je eentje op te lossen je gooit het dan soms eerder op een accoordje met je paard.Ga dan wel iemand anders zoeken want iemand die hier geen oplossing voor weet en jou zegt geef hem maar een ruk met je teugel kun je niets van leren en zou ik ook helemaal niets van willen leren.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 21:45

bedankt voor alle info ik heb er zeker wat aan
ik ga hem morgen lekker rijden
hoop dat het droog blijft maar ik ga het zeker proberen

thnx en groet jaimy

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:09

wat ook heel goed helpt is denken dat je een vogeltje in je handen hebt....
knijp je hard dan gaat het vogeltje dood, knijp je te zacht dan vliegt het weg...
leuke vergelijking want zo krijg je wel zachtere handen en een zacht paardenmondje Haha!

vaak is hangen wel een gevolg van verkeerde balans, idd overgangen rijden is heel erg goed hiervoor.

ook hals laten strekken en je paard met een vrij lange teugel laten "stofzuigen"is heel goed, dus dan lang en laag rijden...
maar vaak ook geef je als ruiter teveel druk op de teugels en leert het dier deze druk te accepteren door erop te gaan steunen.

dus als hij gaat hangen, niet trekken, maar meegeven naar voren en loslaten, leer hem dat hij je hand naar voren volgt.
net asl wat de anderen hier al zeggen, loslaten dus!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:13

je moet zelf niet terug gaan hangen.
dus af en toe een ophouding + been, en daarna weer 'loslaten'.

verder goed naar voren rijden. neem hem eens terug, en rijd hem daarna weer naar voren.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:06

ik heb duidelijk hetzelfde probleem met een jonge fries. maar als ik het goed begrijp moet je zodra hij op je handen gaat hangen je handen naar voren doen en been geven? en vooral veel overgangen rijden en figuren? want zodra ik hem weer oppak van de lange teugel, dan gaat hij gelijk weer hangen.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:36

Kimmm schreef:
ik heb duidelijk hetzelfde probleem met een jonge fries. maar als ik het goed begrijp moet je zodra hij op je handen gaat hangen je handen naar voren doen en been geven? en vooral veel overgangen rijden en figuren? want zodra ik hem weer oppak van de lange teugel, dan gaat hij gelijk weer hangen.

Gelijk weer corrigeren. Dus gelijk been eraan en handen naar voren toe. Dan is het niet de bedoeling dat je het gehele contact weggooit, maar gewoon de druk eraf halen en dan opvullen met je been. Dan krijg je namelijk als reactie dat het hoofd weer omhoog gaat!