hoofd omhoog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 23:08

Ik zit met een dillema. MIjn zeer voorwaartse volbloed gooit dus het liefst zijn hoofd omhooog. Ik ben veel bezig met voltes en overgangen om het tempo wat terug te nemen. Nu zegt mijn man(politie ruiter) dat ik veell meer been moet geven en dan van voren naar beneden vragen.

Als hij hem rijdt vind ik het er veel te gespannen uitzien. HIj perst zijn sporen erin en inderdaad het hoofd komt omlaag. Maar het paard is dus aan het staart zwaaien en loopt zeer gespannen. Ik vind het geen mooi gezicht, veel te veel weerstand van het paard.

Nu les ik 6x per maand, maar krijg weinig respons van de instructrice. Zij houd(volgens mij) meer van "slome"kwpn ers en negeert me eigenlijk een beetje.Al moet ik eerlijk zeggen dat ik haar dit nooit gevraagd heb( zou ik dus aankomende les eens moeten doen).

Maar goed, ik vind dus eigenlijk dat het tempo eerst goed moet zijn voor je verder gaat, terwijl manlief zegt "naar voren trappen" en aan de teugel met die knol.( bij wijze van dan he...)

Wat vinden jullie??

Frantic

Re: hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 05:49

Wel naar voren, niet trappen maar drukken.
En besteed je geld aan een andere instructrice!

Als hulpje misschien een martingaal, kan geen kwaad en haalt de ergste sterrekijk er een beetje uit.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 05:53

tja... zoals je zelf al zegt, je vind het er niet mooi uit zien als je man haar rijd... zwiepende staart, sporen erin, mm nee dat lijkt mij ook niet mooi.( en al helemaal niet prettig voor het paard)

waarom zoek je niet een andere instructrice? als je geen respons krijgt en het niet lekker voelt, dan heb je er ook niks aan..

en tja misschien dat je man ook maar wat lesjes moet volgen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:53

Mischien kun je een zachtere bit gebruiken of eentje met appelsmaak. Mischien ontspant hij zich beter.
Heeft hij niks met zijn rug of tanden? Of met hals?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:30

ik weet niet hoe oud jou paard is en of hij een renbaan verleden heeft, maar misschien kun je proberen te longeren met dubbele lijnen als hij dan *vaart* gaat maken met de buitenlijn iets contrastellen en licht de achterhand naar binnen brengen dan kan hij namelijk niet meer volspeed, word hij rustig dan weer netjes recht maken en verder gaan waar je mee bezig was, zo krijg je hem makkelijker op 2 teugels en komt het hoofd vanzelf naar beneden, ook longeren met een gouqe is een idee dit bevorderd het rug en hals gebruik. succes

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:24

Ik zeg altijd maar: De motor zit van achteren! Wil je je paardje netjes recht, over de rug en nageeflijk rijden dan moet de motor van achteren zeker geactiveerd worden. Dan heb ik het niet over harder gaan! Dus wat belangrijk is is dat je kan gaan rijden aan je paardje!! Nu kan dat nog niet omdat hij flink voorwaarts is..zoals ik het begrijp Knipoog . Dus dan moet je eerst maar eens zorgen dat je eraan kan gaan rijden. Dus eerst je tempo goed en dan van achter naar voren rijden!

Wat betreft naar beneden vragen! Ik zelf denk dat het genoeg is als je paardje recht is en op eigen benen loopt, om beide teugels op contact te nemen en hem van achter naar voren rijden. Dan komt dat koppie vanzelf!!

En wat betreft je instructrice...ze geeft jou toch les. En ze moet je toch helpen met jouw paard? Ook al is dat wat anders dan dat zij zou willen, een instructrice hoort zich naar mijn mening aan te passen aan de persoon die ze les geeft en aan de wensen van de ruiter! Voldoet ze hier niet aan, dan is het misschien erg banketstaaf..maar dan zou ik op zoek gaan naar een andere!

Ik hoop dat je er iets mee kan! Veel plezier!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 00:08

bedanktvoor jullie reacties, ik zal even reageren , waar dat kan.

Ik had eerst een gewone trens, ben toen en dubbel gebroken gaan gebruiken en heb nu een dunne trens. Helaas merk ik met alle geen verschil.

Wat instructrice betreft, liggen we mekaar niet zo, hadden julllie vast al door de regels heen gelezen. Ik heb het geluk onregelmatig te werken, en dus nogal eens in andere lessen mee te rijden en daar krijg ik meer respons(helaas zelf nooit gevraagt, wat hun advies is bij mijn probleem, ga ik direct in mijn volgende les(sen) doen.

Of mijn paard een renbaan verleden heeft , weet ik niet, is ook niet te achterhalen. HIj is volgens de tandarts 20,21 jaar.

Ik rijdt hem altijd al met martingaal.

Longeren is een beetje een probleem, ikheb een net te kleine longeerruimte tot mijn beschikking, die ik eigenlijk alleen voor nood gebruik.

Gezondheidsproblemen heeft hij denk ik niet, want als ik hem in een bak van vrienden rij, heel af en toe, dan is hij alleen en de rust zelfe. Ik moet hem zelfs erg voorruit rijden en krijg hem dan makkelijker naar beneden, omdat ik ook meer moet drijven. Mijn nichtje van 8 rijdt hem dan ook wel eens. Gewoon in galop en je ziet , dat als zij denkt van, ik stop ermee, dat het paard uitzich zelf al in drap of stap overgaat.

Ik denk dus zelf dat ik het verste kom, als ik de instuctrices eens persoonlijk aanspreek, ga ik bijdeze ook direct doen. Knipoog