Doorzitten ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarloB

Doorzitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 22:15

Hallo, ik ben nog maar net begonnen met paardrijden.Na een paar zitlessen ben ik nu klaar voor in een groep te lessen.
een onderdeel van die lessen is ook het doorzitten, ik ga op en neer gelijk een gek.
Ik denk dat dit niet echt de manier is.

Hoe zit de techniek van het doorzitten in elkaar, en is het de bedoeling dat je achterste niet uit het zadel komt ?

M3isSi3j

Re: Doorzitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:42

doorzitten gaat gepaard met vele rijtechnische dingen als verzamelijk, nagevelijkheid en everwicht.

Als je net begint met paardrijden is het de kunst om je paardje zo rustig mogelijk te laten lopen zodat de passen van het paard wat gedempt zijn en daardoor minder opgooid> en jij dus minder hoog uit het zadel stuiterd.

Als je je paardje rustig aan het lopen bent ga je ontspannen zitten, maakt je zelf recht en lang (hakken mooi naar benede, rug gerecht en handen op de plaats, misschien wel makkelijk om een touwtje om zn nek te doen waar je je aan vast kan houden) Vervolgens ga je rustig met de beweging mee en veerd je lichaam als het ware op het ritme van het paard.. Dit een gevoel wat je door moet krijgen en als je het ritme te pakken heb kan je dus goed meekomen met de beweging en zal je steeds minder stuitere op zn rug..

Oefening baart kunst, Succes

CarloB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:55

dank je voor deze wijze raad ik ga zeker proberen te doen wat je mij aanraad

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:31

inderdaad oefening baart kunst. maak je lang en wat zwaar, blijf rechtop zitten anders kukel je naar voor en ga je stuiteren. voel de bewegingen van het paard en probeer die bewegingen te volgen met je lichaam. niemand lukt het in 1 keer dus maak je geen zorgen...we hebben allemaal gestuiterd. blijf ook gewoon rustig ademhalen...ook erg belangrijk. succes...je leert het vanzelf.

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:30

misschien wat meer rechtop zitten?
recht voor je uitkijken, probeer de bewegingen te volgen.
veel succes

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:45

maak je een beetje zwaar zodat je niet heen en weer ploft en benen mooi lang houden dan stuiter je niet:D

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:15

In het begin is doorzitten erg moeilijk. Het paard geeft jouw lichaam namelijk een opwaartse beweging die je moet opvangen zoals gevraagd doorzitten.
De kracht naar boven moet jij dus opvangen door je spieren aan te spannen.
Stel je daarin voor dat de ruggegraat de veer is die beweegt. Trek je navel naar je toe. En vooral zit rechtop, maak jezelf lang en kijk omhoog. Niet klemmen met benen of achterover of voorover gaan zitten daar je het jezelf dan onnodig moeilijk maakt je blokkeert zo niet alleen je eigen beweging maar ook die van je paard.

Probeer anders nog een paar zitlessen te bespreken zodat je het goed leert zonder je te hoeven te concnetreren op je paard of meerdere ruiters in de les.

CarloB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 01:02

Met deze raad moet het doorzitten zeker gaan lukken ik denk dat ik er maar goed op moet gaan trainen dat ik relax op het paard kan zitten, en hierbij oplet dat mijn houding juist is

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:42

dit probleem had ik ook heel erg, maar dan moet je telkens een paar meter in draf oefenen op een rustig tempo, en als dat dan goed gaat steeds een stujkje verder.

maar bij mij is het probleem meer in de middendraf.. Hoe kun je dan wat beter blijven zitten, want we hebben een nog heel jong paard, en die moet zijn tempo richting de galop nog wel iets versnellen.. hoe kan ik dan beter blijven zitten?

Ohja.. je kan trouwens beter iets te ver naar achteren zitten aan het begin, dan dat je voorover gaat zitten, want dan ga je zeker stuiteren! en dat is ook niet echt fijn voor je paard

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:16

@ banja.. je moet je paardje gewoon sterker maken in zn achterhand door heel vaak aan te galoperen en dan na een klein stukje gewoon weer terug te nemen. Zo zal die niet de kans krijgen om plat door de bochten te gaan zo hard als die rent dan en door het aangaloperen word die sterker en beter in everwicht.

DAarbij moet je er voor zorgen dat je paardje in draf eerst goed over zn rug is en het liefste zelfs al een beetje nagevelijk voordat je hem in galop zit, dit zorgt ervoor dat de draf ook beter is, wat een betere basis is voor de galop en dat jij makkelijker kan blijven zitten als die toch nog even wat versneld.

Tot die tijd is het een goeie om een heeeel klein beetje te gaan staan in je beugels.. Zo zit je minder diep in het zadel en hobbelt je paardje wat meer onder je door en zit jij dus stillen. Dit is niet de oplossing maar zo geef je wel je paardje de ruimte om aan te galoperen, wat noodzakelijk is omdat die het al moeilijk vind.

succes