Weer aan het werk-waar begin je mee onder het zadel? Opbouw?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Weer aan het werk-waar begin je mee onder het zadel? Opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 18:44

Ik mag over 1/2 week weer rustig opbouwen met mijn paard. Hij heeft nu 1 maand stil gestaan en ik heb hem 1 maand mogen longeren.

Nu mag ik hem dus weer onder het zadel trainen. Maar nu is mijn vraag: hoe bouw je dit op? Ga je eerst gewoon rustig rondjes stappen met een lange teugel, of juist je paard meteen al recht richten en wat fanatieker aan de slag. Bepaalde oefeningen om hem sterker te maken?! met name de rug en de bilspieren. Hulp erg gevraagd. Tips natuurlijk ook!

Het gaat hier overigens om een 6 jarige, M dressuur, hij is behandeld voor iets in de gewrichten en een bilspier irritatie.

Ik heb weinig tot geen (gelukkig!) ervaring met het opnieuw opbouwen van geblesseerde paarden. Vandaar mijn vraag.

Ik hoor graag.
Liefs, Suus.

woodie

Re: Weer aan het werk-waar begin je mee onder het zadel? Opb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:31

na maand longeren mag je ervan uitgaan dat hij weer in orde is,zou dus wel beginnen met redelijk normaal te rijden,alleen wat meer stappen tussendoor en vooral aan t begin geen kleine wendingen rijden,succes en veel plezier verder met je paard

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:12

Ik zou het toch rustiger aan doen. Longeren is namelijk iets heel anders als rijden. Ik zou lekker lang instappen, even wat rustig draven, en weer lekker lang uitstappen. En nog niet een vol uur rijden.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 08:36

En zijn er bepaalde oefeningen om zijn rug en bilspieren wat beter te trainen?
Zowiezo wil ik niet te veel kleine wendingen rijden ivm zijn gewrichtjes.

Maar een goede opbouw is erg belangrijk .......

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:22

Mijn pony heeft ook een geirriteerde bilspier gehad. Hierdoor had ze een minder sterke achterhand. Ik heb ook een tijd gelongeerd, losgewerkt en veel gewandeld buiten. Over het harde, is goed voor pezen en gewrichten.

Toen ben ik langzaam begonnen met rijden. In het begin een half uurtje veel stappen. Om de dag longeren/loswerken en rijden. Na een weekje ben ik wat gaan draven tussendoor. Zo heb ik het opgebouwd.

Qua oefeningen, veel voltes om het paard los te krijgen, die van mij zat ontzettend vast. Veel figuren. Geen mini-voltes enzo, maar een slangenvolte met 3/4 bogen, gebroken lijnen, veel van hand veranderen.

En ik heb met loswerken ook veel met balkjes gewerkt (nu nog steeds uiteraard) om haar achterhand weer wat sterker te maken.

Ik zou niet te overhaast beginnen, gewoon rustig aan. Je merkt vanzelf wel wanneer je overvraagt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:40

Balkjes is inderdaad wel een goed idee ja. Kan ook tijdens het longeren.
De combi om de dag longeren/rijden is een goed idee. En bij longeren ook nog het verschil: los (alles halstertje) of bijgezet

@ tiggeriedoo -> had jij veel baat met bv pessoateugel om hem bij te zetten aan de longe?
En wat hebben ze bij jouw pony gedaan ivm bilspier? fysio?
Ik hoor graag wat meer!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:42

Niet overdrijven natuurlijk, alles waar TE voor staat is slecht.

Gewoon simpel goed losstappen aan de lange teugel minimaal 10 minuten. Daarna beetje rustig draven en of galloperen maar alles met mate, wel aanleuning maar geen verzameling of oprichting. en dan voel je zelf wel aan waarneer je paard meer kan. En ook weer goed lang uitstappen
Gaandeweg eens beetje doorzitten, beetje verzamelen en goed het paard voelen en in de gaten houden zolang hij plezier heeft is het prima.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:05

Ik heb een aantal maal met pessoa gewerkt, maar vind niet dat ik daar echt klaar voor ben. Wil wel dat mijn paardje al lekker loopt voordat ik "door" ga trainen. En zelf wil ik ook goed bezig zijn.

Ik heb wel bijzet in de vorm van zo een elastiek geval. echter gebruik ik het weinig. Ik longeer haar lekker en wil dat ze eerst zonder bijzet ontspannen loopt en haar rug gebruikt.

Mijn lieverd was gevallen en had daardoor rugklachten. DA onderzocht, niets aan de hand. Heb een osteopaat erbij gehaald en die heeft haar behandeld. 1 behandeling was genoeg en ik merk duidelijk verschil. Ze had een spier bij haar bil bezeerd en dat trok door in haar achterbeen. Die is nog wat gevoelig, maar met training loopt ze super en het gaat hartstikke goed.

Ze heeft hiervoor 2 tot 3 jaar stilgestaan dus ik begin rustig aan. We hebben alle tijd en na die ellende met die blessure..pffff

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:10

Eerst rustig aan beginnen met de basis.

Ik heb een 4 jarige merrie staan de 3 maanden stil gestaan heeft ivm haar dracht. Eerst lekker stappen en draven. Later heb ik de galop er pas bij gepakt, dat is niet haar makkelijkste punt dus heb haar eerst weer wat sterker laten worden.
Ze is nu(na 2,5 week onder het zadel) verder dan toen ik stopte met rijden! Die rust heeft haar tussen haar oren ook veel goed gedaan.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 10:21

Goed om dat te horen Dennis!

Mijn paardje heeft juist meer moeite met de draf. Misschien een idee om dus sneller met de galop te beginnen?

Volgende vraag: hij springt vaak verkeerd aan in de galop (denk aan overkruist of juist gewoon contra) met name op de linkerhand.
Zodra ik weer ga rijden, begin je dan meteen met góed aanspringen en niet het foute aanspringen "tolereren". Of laat je hem eerst nog gewoon aanspringen zoals hij het altijd doet omdat hij natuurlijk pas weer net begint. Aan de ene kant neig ik tot het laatste, maar dan denkt hij natuurlijk meteen: dit is makkelijk!!! Het mag dus ...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:10

Ik heb haar wel meteen weer goed gereden. Dus verkeerd aanspringen is terug en overnieuw. 1 volte goed vond ik in het begin al meer dan genoeg.

Als hij de galop makkelijker vind zou ik meer in galop doen. Ik heb ook een pony staan die juist heel makkelijk galopeerd. Die staat nu bij de hengst(maandag 4 weken) en die laat ik straks juist meer galoperen als ik die weer oppak.
Alles wat ik doe doe ik wel meteen correct, anders sluipen er snel foutjes in.

Je kan imo ook het best op de moeilijke hand beginnen. Als je eerst de makkelijke hand pak en ze wat meer vermoeid zijn is de moeilijke hand dan extra moeilijk.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:54

"Alles wat ik doe doe ik wel meteen correct, anders sluipen er snel foutjes in."

Helemaal mee eens Haha! Bedankt!!! Je helpt goed!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:23

Mijn paard heeft ook net 4 weken stilgestaan wegens een griepje.
Ik heb gisteren voor het eerst weer les gehad om een beetje te weten waar ik bij het opbouwen op moest letten.

We hebben heel het uur laag gewerkt, op dat voorwaarts-neerwaartse geconcentreerd en niets van verzameling of oprchting gevraagd. Om de 10 minuten lange teugel. Slangenvoltes om hem weer wat los te maken. Wat schouderbinnen en travers zonder door te vragen (dus heel lichtjes). Galop ook gewoon in arbeidstempo.
Overgangen mag je ook veel doen, maar allemaal rustig aan, en geen indirecte overgangen (galop, stap ofzo).

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 21:23

Idra: ben jij meteen weer begonnen met 1 heel uur les? Was dit niet te zwaar? (geen aanval hoor, gewoon een serieuze vraag).
Ik ben namelijk altijd super voorzichtig met mijn paardje, wat hij absoluut niet nodig heeft overigens, dus vandaar.
Overgangen zijn natuurlijk ook goed voor de achterhand die echt wat meer getraind moet worden ... Spannend hoor! Zo na 2 maanedn weer op je paard stappen.
Heb jij hem, toen je er voor het eerst op ging, eerst nog gelongeerd? om de frisheid eruit te halen? of niet?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:50

Ik had hem wel al enkele dagen weer gelongeerd daarvoor, dus hij was niet helemaal uit conditie. Ik heb hem vlak voor het rijden niet gelongeerd, hij staat 24/24 buiten, dus hij is niet zo fris Knipoog
En ik had inderdaad een uur les, maar dat zijn 50 minuten geworden, met erg veel stappauzes en een heel rustige les Lachen

Nu ja, die van mij had ook geen spierblessure maar een griepje... Dat zal ook wel anders zijn Lachen