Hallo, wij hebben een 4-jarig paard met verschrikkelijk gevoelige mondhoeken. Telkens we haar hebben gereden zijn deze geschaafd. We smeren er al preventief vaseline op maar het helpt niet. Rubberen bitringen helpen ook niet. Noch een trens met vaste ringen als één met losse ringen helpen. Zijn er nog mensen waarvan het paard zo'n probleem heeft? Wat hebben jullie er aan gedaan? Of welk bit hebben jullie om dit te voorkomen? Grtjs
Het gaat vanzelf over. Blijf maar vaseline (of tandpasta) smeren en dan krijgt ze er net als de andere paarden een laagje eelt waardoor het dicht blijft.
Tandpasta droogt idd uit maar op de lange termijn kan het nadelige effecten hebben door de stoffen die erin zitten. En bovendien prikt het best volgens mij...
Ik zou het niet elke keer weer openrijden, maar even aan de longe werken met een halster of zo dat dit kan genezen. Niets zo pijnlijk als moeten doorrijden met schuurplekjes.
Ik las dat jullie er al verschillende bitten in hebben gehad. Maar is daar iemand bij geweest die er kennis van heeft. Ik zal eerst goed uitzoeken waar dit probleem vandaan komt. Misschien is het een tip om het bit met rijden wel in te doen, maar dan de teugels te bevestigen aan de neusriem. Dit om te kijken of ze op deze manier wat eelt kan kweken zonder dat het bit gebruikt wordt.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat ik het op deze manier zou proberen. Blijft verder volgens mij een lastig probleem...
Het kan ook handig zijn om te kijken of je neusriem op de goede hoogte hangt. Ik heb een tijdje gereden met een neusriem die te laag zat, en toen had ze ook schuurplekjes. nu hangt ie twee gaatjes hoger en heb ik er geen last meer van.
ik zit met exact hetzelfde probleem. De mondhoeken zijn geschaafd....niet in de mondhoek zelf, maar iets daarna. Hij loopt op zich lekker. Mijn instructrice zegt ook dat ik goede bewegingen maak met mn handen en een fijne hand heb voor het paard. Ik vind het frustrerend want het gaat gewoon lekker, maar voel me schuldig, dit zou niet moeten kunnen. Nog meer mensen tips? dank u en ts jij ook succes, heb je al iets gevonden wat helpt?
Zie hiervoor ook mijn vorige post. Ik heb precies hetzelfde gehad, ook schaafplekjes vlak boven de mondhoek, en dat kwam door een te lage neusriem. Als je dan je teugels aanneemt, schuurt de mondhoek langs de neusriem. Als je hem een gaatje hoger doet, heb je dit probleem niet meer. Succes ermee!
Zou ik ook voor een bitloos kiezen, ben trouwens aant overwegen om voor mn fjord ook zo een aan te schaffen, ze loopt goed in de hand en aangezien ik geen vervoer heb doe ik geen wedstrijden dus voor recreatie vind ik het prima kunnen.
Het bit zit niet te hoog, en de neusriem ook al hoog. ( is zo'n dikke neusriem) Ik hoop dat het komt omdat ze nog maar 5 is, weinig eelt op de mond. Bitloos is geen optie, aangezien ik wedstrijden wil gaan rijden. Toch de neusriem nog wat hoger en afwachten, maar eerst eens laten genezen.
Geen vaseline!! Doordat je er vaseline op smeert, worden de huid week en zacht, waardoor je nog makkelijker wondjes krijgt. Je moet het na het rijden gewoon schoonmaken, en drogen, maar niets opsmeren. Mijn pony had hier een rubberen D trens voor, en haar mondhoeken gingen niet meer open, en het bit ligt stabieler!