Jong paard met probleempjes..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Jong paard met probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 11:30

Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt gaat het hier om een jong paard.
Hij is een 4 jarige KWPN-er (v Nero) en nu iets meer dan een half jaar onder het zadel. Hij word meestal 6 keer per week gereden.
Ik rijd hem sowieso 3 keer per week en hij wordt ook nog door een 14-jarig meisje gereden 3 keer per week, soms 2 keer en dan rijd ik hem 4 keer. (Ik ben zelf over een maand 18).
Dat meisje heeft zelf nog niet zoveel ervaring en is smal, en heeft dus niet zoveel kracht, maar ze rijdt wel aardig goed.
Ikzelf heb meerdere paarden en pony's ingereden, en heb Z2 gereden.
En ik heb sowieso 1 x per week les, en om de week 2 keer per week.
Begeleiding is dus genoeg aanwezig, en op stal kan ik ook altijd meningen vragen.
Ik rijd dit paard tijdelijk, omdat ik er deze zomer de PAVO-cup mee ga starten en daarna gaat dat meisje er zelf volledig op, en ga ik weer verder met mn eigen, die nu een veulen heeft.

Maar nu wat me dwarszit.
Ik rijd hem dus nu al vanaf dat hij onder het zadel is, en als ik kijk naar 2 maand geleden, liep hij super.
Helemaal los in zijn lijf en recht. Lekker voorwaarts.
Je kon er wel een L proef mee rijden.
Maar de laatste tijd is het voor mij steeds meer een strijd met m.
Als je begint met rijden, is hij in stap helemaal los.
Zodra je gaat draven komt zijn hoofd omhoog en zet ie alles op slot.
Vaak als je dan weer gaat stappen, is hij weer even ontspannen, maar na een kwartier gaat hij ook in stap klieren.
Wat ik dan doe is veel volte-werk, lekker doorbuigen enzo.
Hij doet t vooral in de wendingen, en dan eigenlijk vooral op de rechterhand.
Linksom lukt nog wel, vooral als je even hebt losgewerkt.
Maar op de rechterhand blijft hij maar klieren, steeds compleet verkeerde stelling en buiging, en maar loeren naar dingen die er niet zijn.
En als hij dan wat losser word, wat maar heel af en toe eens gebeurd, dan kantelt hij zijn hoofd naar links.

Als hij nou in het weiland loopt dan loopt hij ook altijd een beetje meer naar links gebogen. Dus het zou sowieso zijn moeilijke kant zijn.
Hij is gewoon erg stijf als je m rechterbuiging vraagt.
Maar een paar maand geleden kon hij het wel.

Nu zei mijn instuctrice, dat dat andere meisje gewoon niet genoeg kracht heeft om hem te begrenzen met de buitenhand vooral, en dat ze hem er net niet door kan krijgen. Dus zei ze, dat alles waar ik nu aan toe kom alleen is, hem slechte dingen afleren en geen nieuwe dingen leren.
Een maand voor de PAVO rijd ik m alleen, maar een paar maand geleden deed hij toch ook niet zo.
Ik heb echt vanalles geprobeerd. Vooral met erg zachte hand geprobeerd diep te rijden en als hij ontspant veel met de neus naar de knieën.
Maar zodra hij ruimte ziet komt die kop dr weer op.
Ik heb ook geprobeerd met iets meer druk te rijden en heel goed voorwaarts rijden en dan net zolang tot hij loslaat. Na een poosje loopt ie dan wel beter, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de manier is.
En dan blijft hij trouwens ook kantelen, omdat hij mijn buitenhand niet aanneemt.
Ook heb ik geprobeerd om maar helemaal van zijn mond af te blijven, omdat hij nog wel jong is.
Maar het enige wat hij dan doet is rennen met zijn hoofd in de lucht.
Dan luistert hij neit eens meer als je een overgang wilt rijden bijvoorbeeld.
Dan spant hij zijn rug ook helemaal en worden zijn gangen ook minder.
Ik longeer hem nu wat vaker met de bijzetteugel, maar vaak zit hij dan ook alleen maar te vechten tegen de druk.

Dus mijn vraag is, hebben jullie tips wat ik moet doen om hem ontspannen te krijgen, en in de goede buiging door een wending kan rijden.
Vaak rijd ik een volte in de wending en dan laat hij het eerste gedeelte los maar zodra hij bij de bocht komt buigt hij weer om en gaat zijn koppie weer omhoog.

En ik ben ook benieuwd of iemand tips heeft tegen het kantelen van zijn hoofd.

Alvast bedankt, en sorry voor het lange verhaal, maar ik vond het allemaal wel zinvol om te vermelden... Bloos

VValar

Re: Jong paard met probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:36

essy87 schreef:
Hallo allemaal,
En dan blijft hij trouwens ook kantelen, omdat hij mijn buitenhand niet aanneemt.
Ook heb ik geprobeerd om maar helemaal van zijn mond af te blijven, omdat hij nog wel jong is.
Maar het enige wat hij dan doet is rennen met zijn hoofd in de lucht.
Dan luistert hij neit eens meer als je een overgang wilt rijden bijvoorbeeld.
Dan spant hij zijn rug ook helemaal en worden zijn gangen ook minder.
Ik longeer hem nu wat vaker met de bijzetteugel, maar vaak zit hij dan ook alleen maar te vechten tegen de druk.

Dus mijn vraag is, hebben jullie tips wat ik moet doen om hem ontspannen te krijgen, en in de goede buiging door een wending kan rijden.
Vaak rijd ik een volte in de wending en dan laat hij het eerste gedeelte los maar zodra hij bij de bocht komt buigt hij weer om en gaat zijn koppie weer omhoog.

En ik ben ook benieuwd of iemand tips heeft tegen het kantelen van zijn hoofd.

Je geeft het eigenlijk in je laatste gedeelte al aan. Probeer er van voren eens af te blijven en flink voorwaarts en overgangen te rijden. Je zegt zelf dat hij onder je weg rent wanneer je dit doet. Al te meer reden om dit veelvuldig te oefenen. Dit is toch je basis waar je later verder op moet bouwen. Veel overgangen met je zit maken, laat dat hoofd maar even voor wat het is. Wanneer je paard beter door zijn lijf gaat lopen, komt dat vanzelf weer naar beneden.

Let erop dat je niet teveel buiging naar buiten gaat vragen. Hou lichte stelling naar binnen. Wanneer je paard zijn hoofd kantelt kan dit aan de ruiter liggen (ga dit bij jezelf even na; teveel druk aan één teugel misschien?). Rij hem maar naar beneden op zo'n moment, laat dat hoofd even met rust. Laat je paard zijn eigen balans vinden. Hij vasthouden? Jij nageven; binnen of buitenhand maakt dan even niet uit. Zolang hij maar je hand blijft volgen.

Ik rij zelf ook een vierjarige en ik weet tegen welke problemen jij opbokst. Maar die basis is zo belangrijk! Oefen dat dus gewoon goed. Succes Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:42

is het misschien teveel voor hem? hij is nog niet zo heel lang onder het zadel.....mijn merrie ging ook erg in protest, toen ik wat afgebouwd had kwamen de lol en dus ook de werklust weer terug

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:44

Als ik he tzo lees is het eerste wat ik denk: overnomen! Ik vind dat heel erg hard moet werken voor een 4 jarige die een half jaartje onder het zadel is. Ik begrijp best dat die voor die PAVO cub in top conditie meot zijn maar je moet dit beestje zien als dat meisje van 14: die leren het beste op een spelende wijs.

Daarbij is die niet goed recht gesteld, en hoe langer het duurt voordat je hier aan begint hoe erger het probleem zal zijn. Begin dus nu met rechtstellen en je paardje op 4 benen in everwicht te laten lopen: DIT IS DE BASIS VAN ALLES! een paard, ongeacht zn leeftijd moet op 4 benen kunnen lopen en daarvan uit over zn rug, werkend naar verzamelijk gereden worden.

Wat je instructrice zegt over kracht begrijp ik niet helemaal.. als ene paard tegen de hand is kan dat toch niet komen door kracht te kort bij een andere ruiter? Hoe loopt je paardje bij dat meisje van 14? is die dan ook zo tegen de hand of juist meer/minder?

Wat ik zou doen is je paardje meer afwisseling geven.. Beleer hem verder door aan de lange lijnen, ga balkjes met hem lopen, cafelletjes lopen, lekker naar buiten, longeren met pessoa, longeren met dubbelen lijnen, doe grond werk.. Zo zal die beter in vertrouwen en balans komen en hiervan uit kan jij onder de man werken aan het rechtstellen en je zithulpen. Als je hem rijd moet je heel veel overgangen en schijnovergangen maken door middel van je been en zit hulpen. Laat die handen en hoofd/hals houding even voor wat het is en rij hem eens vanuit deze methode over zn rug.. het zal wat langer duren maar het is misschien wel een betere methode voor je paardje dan onder druk.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:58

dit probleem heb ik ook gehad en soms nog steeds.

je paard is links gebogen zoals je zelf al aangaf, dus op ) deze manier. je ziet dus al dat je dan weinig druk hebt op links en meer druk hebt op rechts. de spieren aan de linkerkant (rug) zijn korter dan de spieren aan de rechterkant. dit is dus de rede waarom hij moeilijker wil buigen naar rechts, want hij moet dan die linkerkant gaan rekken en dat doet pijn en vindt hij moeilijk. rijd hem met je rechterbeen naar je linkerteugel. links mag je best iets bwerken en je rechterhand iets richting mond plaatsen en hand overdreven van de hals af. (op volte rechts) rijd hem echt puur met je rechterbeen, zodat hij steeds meer naar je linkerteugel gereden wordt.

het is zeker goed dat je met een ontspannen en meeverende hand rijd. je moet je rechterkant zeker niet bewerken met je hand, maar echt alleen maar been been been

succes

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 12:07

Oh jaa, maar ik doe heel rustig aan met hem hoor.
Ik ben helemaal niet echt bezig voor de PAVO cup.
Dat is meer voor de lol, omdat ik verder dit jaar geen wedstrijden doe.
Ik doe al veel grondwerk, cavelettiwerk.
Maar ik heb dus het idee dat als ik hem helemaal los laat hij alleen maar vaster gaat zitten in de hals en rug.
Want dan spant hij echt alles, en dan kan je niet meer op je zit een overgang maken.
Met kracht bedoeld mijn instructrice niet dat ze neit genoeg kracht heeft om m naar beneden te trekken, maar om genoeg bevestiging te kunnen geven zodat hij steun heeft op de hand.
Bij dat meisje van 14 loopt hij constant in de lucht met zijn hoofd, en gaat hij er zelfs af en toe vandoor. Hij probeert alles uit. En dan word ze een beetje bang voor m.

Ik doe ook alleen maar basiswerk, maar ik stuit toch op problemen, die er 2 maand geleden toch niet waren.
Ik zal m nog wat vaker op buitenrit meenemen enzo.
Wat dat andere meisje allemaal precies doet met m weet ik verder niet, omdat ik er niet altijd ben. Dus ik zal haar ook verder eens vragen.

In ieder geval bedankt...en meer tips zijn welkom...K neem ze graag ter harte.

Oh droefje, ik lees net je reactie.
Dat is inderdaad het geval helemaal. Zo reed ik m de laatste 2 week inderdaad meer omdat dat goed werkt.
Ik zal t goed onthouden. Bedankt!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:15

het kost inderdad allemaal wat tijd, maar zo ben je in iedergeval wel op de goede en op natuurlijke manier bezig.

heel veel succes en hopen dat het snel goed komt. Knipoog

Groeten

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:16

het is natuurlijk ook geen voordeel voor zon jong ding dat er 2 ruiters mee bezig zijn,kan erg verwarrend zijn en als ze het niet meer snappen---> dan maar "staken". Zo erg is het nog niet,maar ik zou hier niet blij mee zijn als ik iedere keer weer opnieuw moet beginnen,omdat er ook nog een andere "iets minder kundige" Haha! ruiter op rijdt....

heeft het beesje trouwens ook wel wat tijd voor zich zelf,tis nog een jong ding zodat ie alles eens even in dat koppie op een rijtje kan zetten(bij wijze van)Mag ie af en toe op de wei ofzo.
Ook moet het paard niet het idee krijgen dat ie alleen uit stal gehaald wordt om "te werken" een keer eruit voor een lekkere wandeling of poetsbuurt kan natuurlijk ook geen kwaad Knipoog

Succes verder,ik heb niet het idee dat het aan jou ligt in ieder geval.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 17:16

Hee QueJira, bedankt voor je reactie.
Het paard staat verder dag en nacht in de wei met 4 vriendjes, en om m heen nog meer paarden. Lachen
En we gaan ook wel eens met m over de dijk wandelen Lachen
Ik denk inderdaad dat het voor hem ook gewoon verwarring is dat hij staakt, als ik m wat anders rijd dan dat andere meisje. Dat zou heel goed kunnen.
Maar binnenkort rijd ik hem even alleen, dus dan zullen we wel zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:09

ik zou het rijden terugschroeven naar 4 dagen per week en dan een dag aan de longe en twee dagen los. Ik zou het meisje er een dag in de week op laten rijden.

Ik denk dat dit de manier is voor het paard om jou te vertellen dat je hem overvraagt op dit moment.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:16

Ik vind dat hij behoorlijk hard moet werken voor een vierjarige. Een vierjarige is nog niet eens volgroeit! Ik kan me levendig voorstellen dat hij dan hier en daar wat klachten heeft. Als je hem daar dan vervolgens "doorheen" wilt rijden, dan kom je al heel snel samen in een neerwaartste spiraal omdat je logischerwijs verzet krijgt van je paard.

Daarom hebben jullie al eens naar zijn rug e.d. laten kijken door een fysio, uit je verhaal maak ik eigenlijk op dat het best zou kunnen dat hij ergens pijn heeft, en dan gaat ontspannen rijden en inbuigen natuurlijk nooooit.

Het probleem dat jij omschrijft heb ik met mijn eigen paard in het begin trouwens ook gehad. Altijd omhoog komen als er iets ruimte was. Ik ben toen een paar maanden gewoon gestopt met rijden en ben grondwerk gaan doen om ruimte te geven aan andere dingen. Toen ik er daarna weer opklom ben ik heel rustig en zacht weer opnieuw begonnen. Vanaf dat nieuwe begin was hij (maar ik ook) zo zacht als een pakje warme boter. Probleem is nooit teruggekomen.

Ruimte geven aan andere dingen en checken of hij pijn heeft, zou ik zo zeggen.

Elineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:28

Ga hem gewoon los galoperen dan wordt ie vanzelf wel weer lekker losjes misschien helpt veel longeren ook wel ???!!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:07

Ik zou toch ook eens verder dan rijtechnisch kijken. Hij is een half jaar onder het zadel en spieren aan het opbouwen en nog in de groei. Past je zadel nog wel lekker? Is ie niet toevallig ook aan het wisselen daar kunnen ze ook flink last van hebben. Daarnaast klinkt het me alsof je te weinig aanleuning van achter uit hebt als hij zo met het hoofd omhoog komt.

En ik ben het ook wel met de rest eens dat 6 dagen aan het werk wat veel is. Ik zou een probleem als dit ook met wat meer longeerwerk (dubbellonge) oplossen. Daarnaast eerst weer even terug naar proberen recht te rijden op zijn eigen benen en dan daarvanuit opnieuw die buiging vragen links en rechts.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:53

Geef hem eens een dagje vrij (lekker buiten) en ga de dag daarna een lekkere ontspannen buitenrit maken. (lange teugel en niet denken aan dressuurmatige oefeningen).
Probeer het daarna nog eens. Kijk of hij inmiddels alweer wat losser loopt.
De jonge paarden rijd ik zelf ook niet vaker dan 4 a 5 keer in de week.

Probeer verder niet teveel aandacht te besteden aan zijn hoofd/ hals houding en zijn kijkerigheid. Richt je aandacht op het rijden van overgangen en een constante aanleuning. Rij in het begin eerst veel rechte lijnen en niet teveel stelling in de voltes. Het belangirjkste is om hem in balans te houden.

Je zegt zelf al dat hij je buitenhand niet aanneemt. Dit gebeurt wel vaker bij jongere paarden. (ook bij genoeg oudere trouwens Haha! ). Om dit op te lossen kun je het beste de buitenstelling aannemen. Zo komt er meer druk op je buitenteugel. Probeer hierbij de achterhand naar buiten te zetten. Dit zal nogal moeilijk zijn voor een jong paard, dus begin er in stap mee. Zodra je hem voor je been opzij kunt zetten zal hij steeds meer contact zoeken met de buitenteugel.

Het allerbelangrijkste: Blijf rustig en heb geduld! Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:00

Naar mijn mening is er maar 1 oplossing: rij hem maximaal 4 maal per week. Het werk wat het paard nu doet is veel te veel voor een 4-jarige! Ga zoveel mogelijk naar buiten, lekker ontspannen aan een lange teugel en veel lekker voorwaarts rechtuit!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:16

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las was : tandarts. Ik heb even snel de reacties doorgelopen en heb er volgens mij niet bijgelezen dat je er een tandarts bijgehad hebt.

Verder vind ik 6 a 7 x in de week werken veel te veel.

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:34

Ik dacht ook meteen aan de tandarts. Mijn paard heeft dit vorig jaar ook gehad, toen was hij ook 4. De tandarts heeft toen een wolfskies verwijderd die recht naar voren groeide i.p.v. omhoog en daarna liep hij meteen een heel stuk losser.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:57

MIjn reactie was ook: tandarts. Tweede reactie is: kraker, helemaal als hij met zijn hoofd een beetje scheef loopt, zelfs op het land, en hij dat voor die tijd niet heeft gedaan. Maar begin maar bij de TA.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:09

Cassidy schreef:
MIjn reactie was ook: tandarts. Tweede reactie is: kraker, helemaal als hij met zijn hoofd een beetje scheef loopt, zelfs op het land, en hij dat voor die tijd niet heeft gedaan. Maar begin maar bij de TA.

Ehm... kraker?? lijkt me toch wel beetje drastisch. Misschien heeft het dier wel gewoon spierpijn en loopt ie daarom scheef. Mocht je denken dat het iets lichamelijks is, ga dan eerst gewoon naar een dierenarts of paardenfysio o.i.d.. Kraken lijkt me dan een beetje te overdreven... Verward

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:17

Ik zou beginnen met alles na te laten kijken, zadel, tanden en spieren. Daarnaast zou ik hem ook zeker geen 6 dagen per week laten lopen, het is nog maar een kleuter! 4 dagen is vaak zat.

Verder qua rijden zou ik veel VWNW vragen en blijf zelf ontspannen, vaak zie je de ruiter spannen op het moment dat het paard zich spant. Ik weet overigens natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, ik bedenk alleen maar mogelijkheden vanachter de pc.

Toch denk ik dat je moet beginnen met alles na laten kijken, puur rijtechnisch zal dit imo niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:19

Niet alles gelezen
Maar het eerste wat ik dacht was
2 maanden de wei op en niks doen
Veel te veel dagen in de week aan het werk en teveel gevraagd met de gedachte pavo.
Dat kunnen niet alle paarden aan.

woodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:49

hoi,leuk,een nero.vriend van me heeft er ook net 1 ingereden!mijn reactie was ook tanden of rug,kraken gaat me ook te ver,fysio lijkt me gepaster.hij rijd ook maar 4x per week!!iig succes ermee!!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 18:01

Die drie keer dat dat meisje hem rijdt rijdt hiuj ook maar een halfuurtje hoor Knipoog Het is niet zo dat hij keihard moet werken.
Bij mij loopt hij drie kwartier met het eerste kwartier veel stap, en minimaal 3 pauzes.
Zoals ik al zei heb ik wel ervaring met inrijden en weet ik ook dat je ze niet moet overvragen.
Mijn instructeur zal volgende week zijn gebit nakijken en bijvijlen, want dat zou ook wel eens een oorzaak kunnen zijn.
Verder staat hij zoals gezegd verder altijd op het land en word er in plaats van rijden altijd 1 keer per week gelongeerd.
De laatste tijd longeren we hem minimaal 2 keer per week.
Ik heb hem nu 3 dagen achter elkaar gereden en inderdaad ontspannen voorwaarts neerwaarts gereden en nu gaat het al een stuk beter.
In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!
Dar heb je toch altijd wat aan!

Ohjaa, mijn zadel is gecontroleerd, en die past verder ook goed. Dus daar ligt het niet aan Knipoog.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:19

Toch vind ik het veel.. dat half uurtje rond hobbelen is toch belasting voor zn rug en als zij geen stabile zit heeft misschien ook in zn mond. Mijn paardje is 8 en die word niet eens 6 dagen in de week gereden.. of het nou een half uurtje is of een uur privee les.. het blijft een grote inspanning voor een jong paard!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 19:40

Mwah dat ben ik niet helemaal met je eens,
het hangt wel af van de manier van rijden of het zwaar is voor een paard of niet.
En bij een jong paard is het wel goed mijns inziens om hem veel te pakken, ook al is het kort.
Daar leren ze het meest van, vaak dingen herhalen.
Daarbij is het al een heel groot uit de kluiten gewassen paard. En we hebben totdat hij 3 jaar en 10 maanden was niks met hem gedaan dan 3 a 4 keer per week longeren.
Hij heeft voldoende tijd gehad spieren op een goede manier op te bouwen en te volgroeien.
Geloof mij maar als ik zeg dat hij niet te zwaar werk doet.
Hij krijgt voldoende rust en tijd voor zichzelf.
En doet vaak leuke dingen en echt niet elke dag dressuurwerk Knipoog.
En dat meisje heeft verder wel een stabiele zit, zit netjes stil.
En ze zit praktisch nooit door, alleen voor het aangalloperen.
Ik hoop niet dat jij/jullie nu een geheel verkeerd beeld hebben van de situatie Knipoog
Hij hoeft niet zo hard te werken als er nu misschien gedacht word hoor Knipoog.
Ik stuit gewoon op een probleempje en was wel benieuwd of er tips waren Tong uitsteken