Zoals de titel al zegt gaat het hier om een jong paard.
Hij is een 4 jarige KWPN-er (v Nero) en nu iets meer dan een half jaar onder het zadel. Hij word meestal 6 keer per week gereden.
Ik rijd hem sowieso 3 keer per week en hij wordt ook nog door een 14-jarig meisje gereden 3 keer per week, soms 2 keer en dan rijd ik hem 4 keer. (Ik ben zelf over een maand 18).
Dat meisje heeft zelf nog niet zoveel ervaring en is smal, en heeft dus niet zoveel kracht, maar ze rijdt wel aardig goed.
Ikzelf heb meerdere paarden en pony's ingereden, en heb Z2 gereden.
En ik heb sowieso 1 x per week les, en om de week 2 keer per week.
Begeleiding is dus genoeg aanwezig, en op stal kan ik ook altijd meningen vragen.
Ik rijd dit paard tijdelijk, omdat ik er deze zomer de PAVO-cup mee ga starten en daarna gaat dat meisje er zelf volledig op, en ga ik weer verder met mn eigen, die nu een veulen heeft.
Maar nu wat me dwarszit.
Ik rijd hem dus nu al vanaf dat hij onder het zadel is, en als ik kijk naar 2 maand geleden, liep hij super.
Helemaal los in zijn lijf en recht. Lekker voorwaarts.
Je kon er wel een L proef mee rijden.
Maar de laatste tijd is het voor mij steeds meer een strijd met m.
Als je begint met rijden, is hij in stap helemaal los.
Zodra je gaat draven komt zijn hoofd omhoog en zet ie alles op slot.
Vaak als je dan weer gaat stappen, is hij weer even ontspannen, maar na een kwartier gaat hij ook in stap klieren.
Wat ik dan doe is veel volte-werk, lekker doorbuigen enzo.
Hij doet t vooral in de wendingen, en dan eigenlijk vooral op de rechterhand.
Linksom lukt nog wel, vooral als je even hebt losgewerkt.
Maar op de rechterhand blijft hij maar klieren, steeds compleet verkeerde stelling en buiging, en maar loeren naar dingen die er niet zijn.
En als hij dan wat losser word, wat maar heel af en toe eens gebeurd, dan kantelt hij zijn hoofd naar links.
Als hij nou in het weiland loopt dan loopt hij ook altijd een beetje meer naar links gebogen. Dus het zou sowieso zijn moeilijke kant zijn.
Hij is gewoon erg stijf als je m rechterbuiging vraagt.
Maar een paar maand geleden kon hij het wel.
Nu zei mijn instuctrice, dat dat andere meisje gewoon niet genoeg kracht heeft om hem te begrenzen met de buitenhand vooral, en dat ze hem er net niet door kan krijgen. Dus zei ze, dat alles waar ik nu aan toe kom alleen is, hem slechte dingen afleren en geen nieuwe dingen leren.
Een maand voor de PAVO rijd ik m alleen, maar een paar maand geleden deed hij toch ook niet zo.
Ik heb echt vanalles geprobeerd. Vooral met erg zachte hand geprobeerd diep te rijden en als hij ontspant veel met de neus naar de knieën.
Maar zodra hij ruimte ziet komt die kop dr weer op.
Ik heb ook geprobeerd met iets meer druk te rijden en heel goed voorwaarts rijden en dan net zolang tot hij loslaat. Na een poosje loopt ie dan wel beter, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de manier is.
En dan blijft hij trouwens ook kantelen, omdat hij mijn buitenhand niet aanneemt.
Ook heb ik geprobeerd om maar helemaal van zijn mond af te blijven, omdat hij nog wel jong is.
Maar het enige wat hij dan doet is rennen met zijn hoofd in de lucht.
Dan luistert hij neit eens meer als je een overgang wilt rijden bijvoorbeeld.
Dan spant hij zijn rug ook helemaal en worden zijn gangen ook minder.
Ik longeer hem nu wat vaker met de bijzetteugel, maar vaak zit hij dan ook alleen maar te vechten tegen de druk.
Dus mijn vraag is, hebben jullie tips wat ik moet doen om hem ontspannen te krijgen, en in de goede buiging door een wending kan rijden.
Vaak rijd ik een volte in de wending en dan laat hij het eerste gedeelte los maar zodra hij bij de bocht komt buigt hij weer om en gaat zijn koppie weer omhoog.
En ik ben ook benieuwd of iemand tips heeft tegen het kantelen van zijn hoofd.
Alvast bedankt, en sorry voor het lange verhaal, maar ik vond het allemaal wel zinvol om te vermelden...

ruiter op rijdt....