springen en aand e teugel rijden... HULP GEZOCHT

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

springen en aand e teugel rijden... HULP GEZOCHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:57

Hallo,

Ik verzorg een haflinger Haha!
ze is echt heel erg lief en zla nooit een pas verkeerd doen Pling maar ze springt heel erg raar... :S

ze springt wel maar gaan met haar benen 1voor 1 dus eerst het eene beendaarna het andere been... :S
ze gaat op normaal (99.9% gaat ze te hard) oop de hindernis af maar ze komt altijd goed uit enzo mijn instructrice weet het ook niet (ze is gediplomateert)

en aan e teugel rijden lutk me ook neit ben altijd heel alng beisg en ze komt nooit si ietsiej naah beneden... Huilen

Wie kan mijn tips geven ik maak binnenkort foto's vna eht springen en van haar zelf en die zet ik dan hier op en o,ja ik heb met haar ongeveer 50cm gespriongen maha binnekort gaah ik ook hoger...

Gr AbiaSlOver en likjeSs van Quint

Consort

Re: springen en aand e teugel rijden... HULP GEZOCHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:26

Misschien kun je dan beter een andere instructrice zoeken... En dan een gediplomeerde ipv een gediplomateerte.... Succes!

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:33

Ik weet niet hoe lang je rijdt maar dat aan de teugel lopen komt vanzelf als je paard verder goed loopt en ook het springen gaat beter als je je paard dressuurmatig beter onder controle hebt dus mijn advies ga gewoon lekker dressuren met je paardje en zorg dat je hem eerst netjes aan de hulpen hebt voordat je verder gaat en zorg inderdaad voor een goede instructrice.

Veel succes.

Laura

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:34

Aan de teugel rijden? Denk dat je goed les nodig hebt. Ook wat betreft het nu les krijgen van iemand met diploma's maar die niet ziet wat jij of je pony verkeerd doet. Denk dat je eerst moet beginnen met iemand anders te vinden en daarna het bij jezelf moet zoeken, daarna pas bij je pony....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:38

om naar beneden te komen moet je haflinger zich lang maken, dit is soms best nog wel moeilijk, en om zich eraf te maken gaan ze dan kleine, korte pasjes zetten en heel snel lopen.
je moet dus een beter stap en draf tempo zien te vinden voor je haf zich lekker gaat ontspannen. als dat zo is hoef je nog maar hele fijne kneepjes in de binnenteugel te geven en dan kotm ie vanzelf naar beneden. maar voor ie dat doet moet je eerst zorgen dat je haf goed loopt anders lukt dat niet.

springen vind hij/zij blijkbaar ook nog moeilijk, ga anders regelmatig vrijspringen, zodat ie netjes leert springen zonder uit balasn te worden gebracht door een ruiter.
spring ook niet te laag, dan gaat het juist minder, begin bij 30-40 cm. zodat ze echt af moeten zetten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:05

denk dat je beter eerst met een ding kunt gaan oefennen. Als je, je haf nagevelijk wilt rijden moet ie goed voorwaarts zijn en ontspannen lopen. Veel overgangen en figuren rijden(vooral voltes) dan heel iets druk op de buiten en binnen teugel, been erbij als t goed is moet ie t dan vanzelf doen, komt ie weer met z'n hoofd omhoog knijp je een beetje in je buitenteugel, als ie goed loopt houd je de teugels gewoon stil en ontspannen, en hoef je alleen nog maar been te geven.

Over t springen. Onze quarter-horse sprong eerst ook voetje voor voetje. Toen is m'n intructrice er een keer op gegaan, gaf een tikje voor de sprong en toen tilde ze haar benen wel om. Zou eerst verder gaan met dressuur, als dat goed gaat pas gaan springen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:57

Allereerst zou ik willen vragen om voordat je je bericht plaatst, eerst even alles te controleren op spelfouten. Dit leest heel erg ongemakkelijk Lachen

Verder ben ik het ook eens met de laatste zin van elmiran, ik zou pas echt aan springen denken als je basis van dressuur goed in mekaar zit.

Je zegt dat je pony maar niet aan de teugel krijgt, maar ik vraag me af hoe je dat probeert of hoe je denkt dat dat in mekaar zit. Denk eraan, aan de teugel rijden heeft niets, maar dan ook niets te maken met maar kneepjes te zitten geven of links rechts te zagen totdat het hoofd in een krul komt. Aan de teugel rijden doe je door je pony te ontspannen, eigenlijk kan je niet "proberen aan de teugel te rijden". Als je je pony correct rijdt en hij gaat ontspannen, dan zal hij vanzelf naar beneden komen. Een goede instructrice moet je daarin begeleiden, en of ze nu gediplomeert is of niet wil niets zeggen.

Hoe lang spring je trouwens al onder het zadel? Er zijn veel paarden die het in het begin moeilijk vinden en er op de meest bizarre manieren proberen over te geraken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:11

abiaslover: graag je bericht in gewoon Nederlands met hoofdletters en leestekens en zonder spelfouten. Dit is vrijwel onleesbaar. Verder staan er in de sticky ook al een hoop tips voor jouw problemen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 12:31

hele er gbedankt allemaal voor de reacties ..... Haha!

ik gaah prioberen vor de hindernis ene klein tikje p de hals te geven en kijken of ze het dan doet mar ze is al wat ouder hoor en springt al vanaf haar 8

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:40

abiaslover, hierbij nogmaals de vraag om je tekst na te lezen op spel- en typfouten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:46

Lips are sealed Verward springt al vanaf haar 8ste? sorry hoor maar er is dus steeds op een verkeerde manier met um gesprongen? Mijn quarter sprong eerst ook zo dus hebben we veel lessen genomen en nu springt ze als de beste! denk dat je t best met dressuur kunt beginnen, als de basis goed is komt springen vanzelf wel.
en idd....ben t met xkatleentjexn eens, nagevelijk rijden kun je niet zomaar proberen, pony moet ontspannen zijn, goed de achterhand gebruiken, dan lukt het pas. Mijn 3jarige heeft erg gespannen gelopen, als je d'r nu ziet herken je haar niet meer terug. Vooral vele geduld hebben, pony kan niet zomaar in een dag nagevelijk lopen als je t truckje nog niet goed door hebt.Zou ook zeker lessen gaan volgen wij kunnen niet zien hoe jij je pony rijd.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:50

eerst de dressuur bevestigen voordat je gaat springen. hier komen alleen maar ongelukken van.;

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:35

Hee,
Ten eerste beetje veel typfouten, maar goed Knipoog

Dat springen moet je eerst niet doen als je de dressuur niet goed voor mekaar hebt.
En het aan de teugel rijden komt vanzelf wanneer je je pony/paard lekker hebt lopen. Goed je benen erbij houden en lichtjes spelen met de hand. Zo ben ik het nu ook aan het oefenen, en ik merk dat die dan komt. Het daar houden is het moeilijkst. Volgens mij is dat een kwestie van gevoel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:46

abiaslover schreef:
hele er gbedankt allemaal voor de reacties ..... Haha!

ik gaah prioberen vor de hindernis ene klein tikje p de hals te geven en kijken of ze het dan doet mar ze is al wat ouder hoor en springt al vanaf haar 8

Ja dit is de oplossing Verward
Waarom doe je niets met de tips die hier al zijn gegeven deze mensen proberen je te helpen en zeggen goede dingen die jou wel kunnen helpen.Een tik geven zonder reden is nooit goed.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:40

Ik kreeg mn paardje eerst ook niet nageeflijk..
Mede omdat ik er nog niet lang op reed en ze nog jong is, maar dit terzijde..
Nu heb ik afgelopen weekend weer les gehad en als tip gekregen om lkkr veel overgangen en figuren te rijden..
en jah hoor na een kwartier lkkr bezig blijven zodat ze niet met de ogen dicht dr rondjes liep liep ze lkkr nageeflijk en heel ontspannen..
Zal niet zeggen dat het meteen werkt, maar het is al een vooruitgang..
En denk eraan dat je alles vanuit de basis rijd ! En niet met alles tegelijk gaat klooien, en er natuurlijk goede instructie bijzoeke..
Suc6 ! Lachen

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 21:23

hallo allemaal nou ik heb het eer geprobeert en ze liep lekker door (niet te snel en niet te langzaam) en ze ging zo maar uit het niets aan de teugel lopen... :S Haha! Tong uitsteken

een vrouw bij de pensionstalling zij nu reed je net alsof je een Z amazone was... Knipoog ik ben nu helemaal trots... Haha!

he lag dus gewoon aan mij en naa het dresuur heb ik een sprongetje van 10cm of 20cm gemaakt en ze spriong beter... Haha!

geloof het of niet maar ze liep dat uurtje super... Haha!
heb ook foto's gemaakt zou die binnekort even hierop zetten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:13

ik ben benieuwd naar de foto's Knipoog vooral veel dressuurmatig blijven rijden en dan zul je zien dat je pony t steeds beter gaat doen. Bij mijn paard ging t eerst helemaal mis..meeste hebben die foto's al wel gezien, en als ik nu plaatjes laat schieten ziet het er veel beter uit. de eerste dag(had dag ervoor wat tips gehad van een vriendin) heb ik haar af en toe nagevelijk gereden en na 3dagen liep ze zo ontspannen dat ik haar zelf ook in de galop naar beneden kreeg...ben trots op m'n 3jarige dat ze nu eindelijk loopt zoals t hoort Haha! heb mijn andere pony's nooit goed nagevelijk gereden, ene is een quarter dus daar gaat t wat moeilijker mee maar ik weet zeker dat t als ik er nu opstap t wel lukt Haha! als je t truckje door hebt en je pony gewoon goed voorwaarts is en ontspannen loopt lukt t op de meeste pony's wel.

springen kun je beter niet te vaak doen 1x per week is vaak zat, ligt er ook een beetje aan hoe oud de pony is. zou ook zeker lessen gaan volgen! succes.

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:58

eerst dressuur dan pas springen. dressuur is de basis voor een goed contact met je paardje

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:19

ik ga deze donderdag (9juni) foto's maken (als ik weer beter ben want ik ben ziek..)
en dan zet ik ze er zo snel mogelijk op maar ik krijg haar alleen aan de teugel in de stap en stilstaand omdat ze in de draf alleen bezig is met dingen om haar heen... en ze gaat kei en kei hard ikkan haar echt bijna niet houden en dus al helemaal niet aan de teugel laten lopen hebben jullie hier tips voor (om haar dus rustiger te laten lopen en haar in de draf aan de teugel te laten lopen ) p.s.. ze let dus op alles behalve op mij ... Boos! Tong uitsteken

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:38

ik heb de fot''s vane en dag ervoor (toen ze zo mooi liep aan de teugel)

AfbeeldingOp deze foto ben ik met d'r aan het galloperen ik vind het een mooie foto maar jammer dat ik net omhoog vlieg..Tong uitsteken heb ik nog wel eens last van bij haar want soms hobbelt ze ineens heel erg.. :S Tong uitsteken

Afbeelding Op deze foto kijk ik naar beneden omdat ik niet op de foto wou hier liep ze heeeeeeeeelllll iets naar beneden met d'r hoofd Haha! Tong uitsteken

Wat vinden jullie ??!!??!!

en o,ja vinden jullie dat ik te groot voor haar ben

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:13

abiaslover schreef:
omdat ze in de draf alleen bezig is met dingen om haar heen... en ze gaat kei en kei hard ikkan haar echt bijna niet houden en dus al helemaal niet aan de teugel laten lopen hebben jullie hier tips voor (om haar dus rustiger te laten lopen en haar in de draf aan de teugel te laten lopen ) p.s.. ze let dus op alles behalve op mij ... Boos! Tong uitsteken

Veel voltes rijden, en andere figuren zodat ze minder tijd heeft om op andere dingen te letten. Als ze harder gaat lopen gewoon goed voorwaarts houden dan word ze vanzelf wel wat rustiger.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:07

De eerste foto is naar mijn mening toch echt een draf foto en zit je niet in gallop.

moonstone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:12

Ja lijkt mij ook anders kom je niet zo ver omhoog. Mijn tip is eerst goed dressuur rijden want als dit zo in de gallop gebeurt voor de hindernis lijkt me dat niet zo handig voor je haflinger. En niet om banketstaaf te doen maar op de tweede komt hij/ zij daar naar beneden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:54

het is absoluut een draffoto, goed te zien aan de beenzetting.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:40

is idd draf, niet banketstaaf bedoeld maar je rijd op t verkeerde been Knipoog op de 2de foto lijkt je linkerbeugel korter, misschien handig om toch alleen een tijdje dressuurmatig te gaan rijden.