veel te sterk paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmiej

veel te sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:48

Wie kan mij helpen?
Ik heb een paard waarmee ik dressuurmatig wel aardig kan rijden.
Hij is dan vaak heel lief behalve als diej zijn dag niet heeft dat kan ik er dus helemaal nix mee. Dat trekt ie heel erg aan je handen en wordt onstuurbaar(pakt het bit beet) Als ik buiten wil gaan rijden dan is hij niet meer te houden. Hij trekt me helemaal uit het zadel. De noodrem werkt niet, trekken helpt niet, ophoudingen helpen niet, voltes maken lukt niet eens. Kortom hij trekt zich dus helemaal nix van mij aan zelfs niet met slof. Dit geld ook met springen. Hij is heel goed in springen maar hij gaat veel te hard waardoor hij dus noodsprongen moet maken en hij de veel bovenste balken meepakt. we hebben hem pas een paar maanden en hij is al 11 jaar. Hij heeft vroeger altijd alles gemogen en op het strand en buiten en met de cros s altijd uit zijn stekker mogen gaan. dus ik weet zeker dat het daardoor komt, het is dus geen angst ofzo. We hebben nu een ander bitje geprobeert een pelhalm maar daar kan je dus geen wedstrijden mee rijden en dat is dus wel de bedoeling.
Heeft iemand nog tips voor mij??

Schimmiej

Re: veel te sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:50

owjaah als diej oncontroleerbaar is ergens tegen aan zetten heeft geen zin want of hij springt er over heen. Hoe hoog het ook is of hij vliegt er net langs waardoor ik er zelf inhang en daar zit ik ook niet op te wachten , dus dat is ook geen optie

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:55

Oei das fijn een paard dat geleerd heeft zijn wil door te drijven en zich ook niet laat stoppen.

Tja een echt voorbeeld van verreden paard. Allereerst zijn pelham, slofteugel niet als oplossing aan te bevelen. Het paard is hard in de mond en stoer. Hoe harder jij trekt of hoe scherper het bit hoe harder hij in zijn mond wordt maar ook hoe stoerder hij gaat reageren.

Je moet respect zien te krijgen hij moet luisteren naar de alpha leider en dat ben jij. Dus in de bak en nu even niet hoppa buitenritjes, strandritjes en springen nee simpel dressuuur. Dresuur is niet saai ofzo maar gehoorzaam maken. rijd hem op je zit en je been naar je hand toe en als die het goed doet beloon je uitbundig. Het is een lange weg maar zeker niet onhaalbaar als je maar consequent bent en blijft en niet trekken dat heeft geen zin. Rent die weg dan laat hem maar even in debak rondracen.
Hij wacht erop dat jij gaat trekken want dan kan hij ook weer trekken.
Suc6

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:37

In gevecht gaan verlies je zeker.

Wat Kafue ook al heeft gezegd, respect en gezag gaan krijgen van je paard.

Misschien dat je tussendoor ook wat grondwerk kan gaan doen en tevens met je stem gaan werken.

succes

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:43

ik ben het helemaal met kafue eens, maar op 1 ding na.
Slof zie ik zelf ook niet als een oplossing, maar Pelham (mits je hem goed gebruikt en met de juiste begeleiding) is zeker het proberen waart. je paard moet dit bit natuurlijk wel accepteren, want sommige paarden maak je er alleen maar doller mee. zo'n bit is zeker niet de oplossing om je paard netjes te laten lopen enz, maar ik vind wel dat dit bit respect afdwingt zeg maar. ik heb verplicht met dit bit moeten rijden (op orde van manege eigenaar), want mijn zus en ik vlogen echt sky high en werd levens gevaarlijk. heeft kantine ruit en al gekost. mijn paard heeft er alleen maar meer respect door gekregen. ik rijd nu fluitent weg met bustrens en heb dat bit niet meer nodig. als zij nu wil gaan rennen enz, dan hoef ik maar een zeer kleine ophouding te maken en ze komt netjes terug.

maar ik ben wel van mening, dat dit bit op een zeer correcte manier gebruikt moet worden, want anders maak je het probleem alleen maar groter.

ik zou het eerst op de normale manier proberen zoals Kafue aangeeft.
je moet inderdaad consequent blijven en een pas harder dan dat jij wilt direct weer terug.

succes