Balans in middendraf?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Balans in middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:34

Hieke (=haflinger, van net 7) heeft nogal wat moeite met de middendraf. Ik moet van mn instructrice de middendraf altijd op de binnenhoefslag oefenen. Maar ze neigt dat heel erg naar de hoefslag, ze zoekt dan de steun van de bakrand op volgens mij. Vaak gaat ze i.p.v verruimen harder stampen/dribbelen, mn instructrice zegt altijd dat ze zich het er gewoon makkelijk vanaf wil maken door te gaan stampen. De laatste tijd gaat het verruimen al wel wat beter.
Maar ze heeft nog steeds moeite om dan recht te blijven, haar nek recht te houden en niet te gaan 'zwabberen'. Nou kun je zeggen goed opsluiten tussen je beide benen, maar dan moet ik dat weer oplossen met mn hand waardoor ze alleen maar meer uit balans raakt volgens mij.
Is de middendraf ook goed te oefenen aan de longeerlijn, of kan ik dat beter nog niet doen (omdat je dan niet rechtuit gaat zeg maar)

M3isSi3j

Re: Balans in middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:03

IK vind het wel heel goed dat je zelf al opmerk dat je paardje niet goed in balans en dus ook niet goed recht gesteld is. Dit moet je eerst gaan trainen. Verder is het voor een juiste verruiming, die voor jou hafje wat moeilijk ligt, van belang dat die eerst verzameld is.

Wat je moet doen is heel veel overgangen, schijnovergangen en figuren rijden. Andere oefeningen om je paardje goed recht, in balans en op 4 benen te krijgen zijn: balkjes lopen, cafelletjes lopen, kleine sprongjes, stap-galop overgangen, draf-galop overgangen, binnehoefslag rijden, bergjes rijden, mul zand rijden, longeren met pessoa of longeren met dubbele teugel.

Als je nou je middeldraf wilt inzetten kan je eerst ff zn schouder voor zetten (pasje wijken in de hoek of een pasje schouderbinnewaards als je de lange zijde opkomt) daardoor zal die nte ff wat meer verzamelen en dus zn gewicht op zn achterhand plaatsen waardoor de schouder vrij komt om te verruimen. Als die goed verzameld is went je af en stel je hem recht. Geef ietsjes meer kuitdruk en daarna een beetje ruimte met je handen (deze hulpen moeten zo minimaal mogelijk zijn!) Zorg dat je niet de eerste keer gelijk de hele diagonaal neemt maar een heel klein stukje (bv voor de E of B al weer terug op de hoefslag) zodat die niet de kans krijg om op zn voorhand te vallen en weer te gaan slingeren.. een ander vooordeel hiervan is dat je hem dan netjes op je zithulpen terug kan nemen en als die hierop niet reageerd die vanzelf met zn neus tegen het schot zal eindige..

En last but not least: BELONEN!!\

SucceS!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:34

Niet te veel middendraf in 1 keer willen.
Een klein beetje verruimen al is het maar een pas of 2 is genoeg.
Niet over tempo willen gaan.
De tip van je instructeur om binnenhoefslag te rijden is erg goed.
Je paard moet eerst op eigen benen leren lopen.
Doet hij dat, dan kan je middendraf gaan oefenen, waarbij veel kleine schakeltjes erg belangrijk zijn.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:48

Oke bedankt. Ik ga toch maar bezig met het trainen aan de pessoa, hoor van zoveel mensen dat hun paardje er veel beter van geworden is.
Veel overgangen moet ik al rijden, maar blijf oefenen Lachen

Bedankt voor jullie reacties!