paard doet hoofd omhoog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

paard doet hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:51

ik rij nu al 5 maanden op obart, we hebben ook les samen.

Maar er is iets nieuws dat obartja doet.
ze gaat onder het rijden, met dr hoofdomhoog, en ik krijg haar niet snel meer beneden, en als ze beneden is, gaat ze weer direct omhoog. ze doet het heel vaak, en ik weet niet wat ik er tegen moet doen.

als ik les heb, dan moet ik het negeren en gewoon door rijden, dan word het ook minder, maar zonder les, lijkt het erger.

wat kan ik er tegen doen?
- ik longeer haar van te voren al, maar zonder bijzet, omdat ik niet weet wat k er t beste aan kan hangen, en ik heb alleen nog maar "bloot" gelongeerd.

ik heb aan verschillende mensen gevraagd, en de een zegt, martingaal er bij halen, de ander, langere teugels, weer iemand zegt dat ik het moet afstraffen (maar hoe??)

wie kan mij helpen???
xxiezz
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

_Tarzan

Re: rijprobleempje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:34

Dat probleem heb ik dus ook ...
Bij spirit waar ik wel eens op rijd.
Vind het fijner als ik de teugel ietsje losser laat,
dan loopt hij ook sneller naar beneden ...
Miss eens proberen Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:14

Vaak is het bij paarden die tegen de hand zijn (wat ik denk dat het bij jou ook is.. ) dat ze bang zijn voor de hand. Dit kan zijn omdat er hiervoor iemand zn hand op de verkeerde manier heeft gebruikt, er geen stabile zit is en daardoor het paard word gehinderd in zn mond of omdat die iets aan zn rug heeft

Als alle medische oorzaken als rug, kiezen ed. zijn uitgesloten kan je proberen het rijtechnisch opte lossen..

Neem je teugels op maat en doe verder niets meer met je handen.. enkel maar een constant contact houden: niet meer en niet minder.

Vervolgens ga je verder rijden met je been, stem en zithulpen. Rij heel veel overgangen, schijn overgangen en figuren.. elke pas die hij zet moet jij iets mee doen of dat het nou een stukje naar voren is, stukje terug, pasje opzij of rond maakt niet uit als je hem maar heel goed bezig en actief houd. Hierdoor zal die recht, in balans en over zn rug komen. Op het momend dat hij rechter in zn rug word kan die ook zn kaken en rug los laten.. Als die zn rug los laat zal die makkelijker buigen en hierdoor ook weer losser worden. Als die goed los is kan je hem weer beter in everwicht rijden door zn achterhand er wat meer bij te schakelen. JE zal misschien wel 1,5 uur bezig zijn de eerste keren maar als die op een gegeven momend lekkerder naar je hand toe gaat lopen zal die daar wel blijven en bouw je wel een vertrouwen op bij je paardje. Na mate je het langer en vaker doet zal die steeds sneller los, recht en in balans zijn en dus ook steeds sneller nagevelijk.

Neem je tijd ervoor en heb geduld.. beloon je paardje als die het goed doet en vergeet ff die hoofd/hals houding even en ga werken aan zn vertrouwen, balans en rugwerkingen. DAn komt de rest van zelf!

Succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 07:42

obartja doet het in stal ook weleens, als ik dr hals poets, dan doet ze het ook soms.

of als ik met haar los in de bak loop, doet ze het ook, terwijl er geen spanning op de teugels staat.

xxiezz

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:54

Er zijn paarden die van nature gewoon een sterk ontwikkelde onderhals hebben.. Bij deze is het extra van belang dat ze goed geleerd word over hun rug te lopen en op deze manier de bovenhals spieren (de kam) te trainen zodat het steeds minder zichtbaar zal zijn.. Zn paard zal natuurlijk nooit de hals van een fries krijgen maar verbetering is zeker wel mogelijk!

AikePeer

Re: paard doet hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:12

hoi wat jou paard doet hoeft niet dramatischte zijn.. als hij lang bijvoorbeeld niet gereden is en dus bepaalde spieren al een tijd niet heeft gebruikt en jij bij het rijden van hem verlangt dat hij die spieren wel gebruikt kan hij daar wel last van hem je kan het best proberen zacht met je handen te blijven en gewoon steeds blijven proberen haar naar beneden te krijgen door bijvoorbeeld veel overgangen te rijden en voltes.. door dat te doen maakt ze haar rugspieren zelf wat soepeler! succes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:45

thxx lielle!

@ aikepeer, zat ik ook aan te denken. ik heb de laatste 3 weken, maar 1x in de week gereden....

@ m3isSi3jj: k ga echt mn best doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:48

Ik zou idd gaan rijden met weerstandbiedende hand, en acuut loslaten als ze wel nageeft. En een martingaal kan in dit geval zeker geen kwaad...een paard dat echt met zijn hoofd mept kan de ruiter een bloedneus bezorgen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:02

Ik denk dat je op die manier enkel maar deze sypthomen weg neemt maar niet de oorzaak van het probleem.. met als het gevolg dat er andere problemen voor in de plaats komen die komen aan de hand van de oorzaak die er nog steeds zal zijn..

Een paard wat zn onderhals eruit drukt moet je in alle tijden met zn min mogelijk druk rijden, contact is meer dan voldoende in zn geval.. En in mijn beleving is druk nooit de oplossing..!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:31

eey deviek. waarom vraag je de zoon van de eigenaar niet of ze dat vaker heeft gedaan?! hij reed haar eerst toch altijd.. en daarbij... hoelang doet ze het al? sinds de inseminatie of al langer...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:34

de zoon weet er ook bijna niks op denk ik. hi heeft haar ingereden, of door gereden en toen is ze naar de training gegaan,

ze doet het al een week voor de insiminatie
xxiezz

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:43

Een keer in de week rijden is te weinig om een constante verbetering te verwachten en te verkrijgen.

Ik denk dat je een beetje stug bent met je handen en/ of haar mischien overvalt met de hulpgeving op de hand.
Plaats je houding en zit gewoon even goed, de handen laten staan en nu het paard van achter naar voren rijden naar je hand toe. Het doorsluiten mag je voorzichting op de buitenteugel doen.
Als het paard telkens de hals omhoog doet moet je je daar vooral eerst niet aan storen het komt allemaal vanzelf.
Richt je op de achterhand activeer die maak die sterk en handing, door veel overgangen en schakelen in het tempo maar denk erom alleen op je zit en niet met je handen. Je handen doen niets.
Het kaal longeren heeft weinig zin tenzij je dit op een dubbele longeerlijn doen. In het longeren met een lijn moet je hem echt bijzetten met bijvoorbeeld bijzetteugels of strotouwtjes, een chambon vraagt het paard ook omlaag te gaan ook zeer handig.
Sucses ermee

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:42

Ik heb dus hetzelfde probleem. Heb wel ontdekt dat het dus komt omdat ze een paar dagen niet had gereden. Maar als je aan het rijden bent, kun je dit dan het best oplossen door gewoon voorwaarts te rijden met een constante druk, maar verder niet in de mond te zitten oid? In oorlog heb ik namelijk ook geen zin en je lost er niks mee op...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:57

A Mik_Beer

het heeft idd geen zin om in gevecht te gaan met je paardje.. dat verlies je toch en anders gaat het ten koste van de (vertrouwings)band die jullie samen hebben..

Als je het enkel hebt wanneer je een paar dagen neit gereden heb zou ik denken dat het gewoon stijfheid is.. wat doe je met hem als je niet rijdt? Stap van de vore heel goed los (min. 10 minuten) en daarna misschien nog zelfs 10 min VWNW of aan een lange teugel (met wel contact) ontspannen draven voordat je hem echt oppakt.

Als die het dan nog blijft doen moet je idd goed actief houden maar niet enkel maar naar vore rijden.. juist veel tempowisselingen als overgangen en schijnovergangen zullen je helpen hem los te maken in zn rug (waar waarscheinlijk de oorzaak van het probleem zit) hierbij is het van belang -wat je zelf ook als zei- een constant contact te houden en niet te gaan zitetn rukken en plukken wat je bij veel ziet.

ALs die zn rug los laat zal het probleem weg gaan.. en krijg jij de kans de achterhand er wat beter bij te zetten zodat die lekker nagevelijk word..

Succes

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:16

Kiezen checken, goed losstappen (10 minuten) en langzaam aan het werk zetten, vaak zit het probleem in de rug.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:23

als het uit protest is wil het nog weleens helpen om zo gauw je paard zijn hoofd omhoog gaat houden, jij je handen omhoog te doen. Op dat moment MOET je paard met zijn hoofd omhoog lopen en dat was ook weer niet z'n bedoeling.
Wanneer je paard z'n hoofd weer naar beneden wil brengen, gaan je handen weer op de juiste plek en deze niet vergeten te ontspannen, wanneer het hoofd van je paard naar beneden komt!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 07:23

ik heb gister op haar gereden. En in het begin deed ze het niet (2 rondjes Tong uitsteken k heb geteld!) en toen begon het, ik had mn teugels losjes en ineens deed ze het.
nou ik heb gewoon door gereden, en in het begin was het echt erg, maar later werd het minder en werd ze nagevelijk!!

ik heb echt de heletijd aan jullie oplossingen en tips gedacht, en echt de meeste werkte!

@ miekie, handen omgoog gedaan, maar dan blijft ze omhoog lopen..

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:32

ook wanneer je je handen hoger gaat houden dan haar hoofd? zodat ze haar hoofd nog hoger moet houden dan ze al doet?
Dat moet ze normaal gesproken echt niet prettig vinden hoor! en dan zijn ze het echt heel snel beu en houden ze hun hoofd wel naar beneden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:35

nou ze loopt zo een heel rondje met dr hoofd omhoog, ze zal na dat rondje welweer nar beneden lopen maar dan zal ze het vaker proberen.
xxiezz

janie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:09

mijn merrie heeft vroeger Z1 dress.gelopen,maar door haar goede bloedlijnen is ze ook als fokmerrie gebruikt.In 2001 laatste veulen gehad,en daarna amper tot niet bereden,en zij gooide ook onwijs dr hoofd in de lucht De eerste maanden dat ik haar had heb ik met thiedemann gereden.en nu doe ik het zonder,ze loopt netjes aan de teugel,maar komt soms ok weer met het hoofdje omhoog,of gaat juist te diep,maar gewoon negeren,en als ze ronder in de hals word beloon ik haar uitbundig,en begrijpt ze het weer! succes!