Nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:03

Even een vraag namens een vriendinnetje.
Zij heeft sinds 4 maanden een paard die vanaf het begin al lastig nagevenlijk te rijden is. Lichamelijk zou het paard geen problemen moeten hebben. Het is de ene dag ook minder erg dan de andere dag maar ze heeft er wel aldoor moeite mee. Wie heeft er tips voor haar?

Het paard komt niet in verzet maar ontspant zich ook niet (dus niet nagevenlijk)
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Marshaha

Re: Nagevenlijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:04

veel overgangen, veel verschillende wendingen/voltes/slangevoltes rijden. zo wordt mijn paard ontspannen en gaat ie vanzelf nageven

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:06

Sorry, ook al geprobeerd. Zodra je een middendraf vraagt, komt het paard weer van de teugel.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:11

dan loopt hij mss niet erg op eigen benen, en zoekt evenwicht bij harder rijden?
is het nog een jong paard? mijn paard heeft met versnellen hier vaker ook last van nl.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:19

paard loopt van het achterbeen af, drukt daarbij zijn rug weg.
ik denk dat dit het probleem is.

oplossing: veel overgangen rijden, dus stap, draf een paar passen naar voren en weer terug. alles met een meeverende hand, dus niet met wegrijden (en terug rijden) je hand iets meer bewerken of vastzetten, want dan rijd je als het ware met de handrem erop. als je je paard terug rijd, dan ook met een ontspannen en meeverende hand en zwarder en langzamer lichrijden. been is hierbij heel belangrijk ook in de overgang terug. je paard moet ten aller tijden naar je hand toe lopen.

zodra dit paard sterker wordt, meer op het achterbeen gaat lopen, dan zal je zien dat het hoofd vanzelf komt en dat je dan de goede aanleuning krijgt en de juist nageeflijkheid.

succes
Laatst bijgewerkt door MarijkeBun op 31-05-05 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:19

oplossing: veel overgangen rijden, dus stap, draf een paar passen naar voren en weer terug. alles met een meverende hand, dus niet met wegrijden (en terug rijden) je hand iets meer bewerken of vastzetten, want dan rijd je als het ware met de handrem erop. als je je paard terug rijd, dan ook met een ontspannen en meeverende hand en zwarder en langzamer lichrijden. been is hierbij heel belangrijk ook in de overgang terug. je paard moet ten aller tijden naar je hand toe lopen.

zodra dit paard sterker wordt, meer op het achterbeen gaat lopen, dan zal je zien dat het hoofd vanzelf komt en dat je dan de goede aanleuning krijgt en de juist nageeflijkheid.

succes

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:20

droefje schreef:

oplossing: veel overgangen rijden, dus stap, draf een paar passen naar voren en weer terug. alles met een meverende hand, dus niet met wegrijden (en terug rijden) je hand iets meer bewerken of vastzetten, want dan rijd je als het ware met de handrem erop. als je je paard terug rijd, dan ook met een ontspannen en meeverende hand en zwarder en langzamer lichrijden. been is hierbij heel belangrijk ook in de overgang terug. je paard moet ten aller tijden naar je hand toe lopen.

succes

sorry gaat niet helemaal goed ha ha

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:28

zit "je vriendinnetje" zelf wel ontspannen op het paard? Als je zelf niet ontspannen zit, kan je paard zeer zeker ook niet ontspannen lopen Knipoog

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:01

Super, jullie reacties. Ik ga het aan haar doorgeven. Knightloekie: Of ze ontspannen zit? Ik denk dat je automatisch toch teveel gaat spannen als je iets niet helemaal voor elkaar krijgt. Ik denkt zelf ook dat het erg belangrijk is dat je goed na blijft denken en je rust bewaart en daarmee de ontspanning. Maar goed nagevenlijk vanuit de achterhand, vind ik ook best moeilijk.

De overgangen rijden kan een oplossing zijn alleen lijkt het of dit paard het gewoon lekkerder vind om met zijn hoofd omhoog te lopen. Niet dat het een sterrenkijker is maar dit paard moet nog leren dat het fijner is om rond te lopen dan met een weggedrukte rug.

Het is best moeilijk het probleem zo uit te leggen, zonder dat je ziet hoe het paard loopt.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:48

het is nu ook fijner voor hem om omhoog te lopen met een weggedrukte rug. als hij rond en laag loopt en goed op het achterbeen loopt, dan moet hij andere spieren aanspannen en loslaten. dit moet een paard inderdaad leren om de goede spieren te spannen en te ontspannen. dmv overgangen maak je hem sterker en sneller op het achterbeen en als hij meer op het achterbeen loopt dan komt de ontspanning ook.

succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:14

zie ook het sticky, vandaar hier een slotje.