vreemd terrein

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 07:21

ik weet neit of ik hier goed zit, maar ik wil graag weten hoe mensne op bokt het doen als ze vor het eerst met hun wedstrijd groene paardje voor het eerst op wedstrijd gaan?

ik heb aanstaande vrijdag een wedstrijd met mijn paardje maar ik ben nu al ff het proefje aan het oefenen met hem. maar hoe meer ik oefen hoe heter en drukker hij wordt en niet echt meer te kalmeren is nu vraag ik me af hoe doen jullie dat op vreemd terrein?

iemand handige tips?

alvast bedankt

This_is_me

Re: vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:46

mmm ik heb geen idee. ik ga er over een maand achterkomen.. Ik hoop dat hij zo onder de indruk is dat hij rustig blijft en naar mij luisterd.. (niet dat je nu wat aan mijn reactie hebt..) veel suc6

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 08:59

hahahah geeft niks ik hoop dat dus ook maar jaafwachten dus maar

succes!

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:59

Gewoon gaan, proefje thuis niet te vaak oefenen, ik oefen het vaak 2 keer en dat is niet de dag voordat ik op wedstrijd moet.

Neem het liefst een ervaren paard mee en blijf zelf zo kalm mogelijk, doe alsof alles normaal is en rij de sterren van de hemel

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:02

Hey hallo!!
Het kan zijn dat je paardje nu drukker wordt omdat de wedstrijd steeds dichterbij komt, en jij daardoor gespannen wordt. Dit heeft dan weer invloed op je paardje. De eerste keer is altijd even kijken en wennen en je moet je daarom dan ook niet rottig voelen als de punten tegen vallen. Je kan ook gewoon met je paard naar wedstrijd terreinen gaan om hem/haar te laten wennen. Al mag dit bij veel wedstrijden niet maar goed... Naar mate je een aantal wedstrijden hebt gehad wordt het allemaal vanzelf wel beter. Bedenk altijd, dat wanneer een eerste wedstrijd niet wil, je je paard niet de schuld geeft. Het een heeft nou eenmaal invloed op het andere.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:31

Ik heb nu ook een groen paardje en als ik wedstrijden ga starten ga ik eerst met hem kijken op wedstrijden en gewoon een beetje rondstappen. Ook zijn er bij ons in de buurt van die onderlinge wedstrijden, daar ga ik ook eerst aan mee doen. Dan is er nix te verliezen, ik vind het zonde als je de eerste wedstrijden al verliespunten zou halen omdat je paardje het niet gewend is. En als je weet dat je niet HOEFT te presteren zal jij zelf waarschijnlijk ook rustiger blijven en niet zo zenuwachtig worden. En idd een ervaren paardje mee nemen zodat die kan laten zien hoe het hoort Knipoog Succes!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:35

He hallo,

Probeer je paard op vreemd terrein net zo te behandelen als thuis. Daar bedoel ik mee. Als hij iets thuis niet mag, mag hij dat op vreemd terrein ook niet en dus moet je hem daar dan ook gewoon op afstraffen ookal is het paard wat bangig. Voorbeeld: Als het paard bang is en hij sleept je het hele terrein over moet je hem niet met lieve woordjes en schouderklopjes proberen te kalmeren want in principe keur je dan dit gedrag goed. Zet je paard even op zijn plaats en als het dan rustig wordt dan natuurlijk wel goed belonen, zodat hij snapt dat hij nu wel braaf is. Als jij je anders gaat gedragen naar je paard toe snapt hij het helemaal nieteer.

Ikzelf heb nu dan eindelijk gewonnen dat mijn paard op vreemd terrein met losrijden etc. heel erg braaf is, alleen die proeven zijn nog een beetje een probleem. Ineens in een vreemde bak, helemaal alleen. Dat vindt ze toch nogwel heel erg spannend. Dit is denk ik een kwestie van gewoon blijven doen en dus blijven starten. Dan went het vanzelf.

Het oefenen thuis. Dat doe ik eigenlijk nooit. Ik rijd nooit een proefje. Voordat ik moet starten lees ik altijd mijn proef thuis even door en als ik dan aan het rijden ben haal ik gewoonweg een aantal onderdelen uit de proef naar voren.

Wil je heel veel succes wensen en laat ze een poepie ruiken he.

Groeten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 09:57

dank jullie voor de reacties! het is ook een onderlinge wedstrijd, ik ga niet voor de punten maar voor de ervaring en ik begreep hoe eerder je daar aan begint hoe beter! mijn vriendin neemt haar paardje mee dus ik hoop dat dat werkt! Schijnheilig

ik probeer hem inderdaad zo normaal mogelijk te behandelen, dat is een goede tip hoop dat hij dat snapt!

thanks for the tips Haha! Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:23

Ik ben het helemaal met Hardi eens.

(alleen had ik helaas een pony die bangig bleef iedere keer als ze in een nieuwe dressuurring kwam, toch naar het M niveau gekregen Lachen )

Veel succes in ieder geval..... (en vooral gedult hebben)

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:31

Ervaring opdoen is altijd goed en dus gewoon blijven starten als je de mogelijkheden hebt natuurlijk.

Ikzelf heb het probleem dat ik altijd afhankelijk ben van anderen dit i.v.m. vervoer. Het komt dus wel een voor dat ik 2 a 3 maanden niet op vreemd terrein kom met mijn paard en ja dan is het toch allemaal weer heel erg spannend. Wat ik hierboven al aangaf gewoon blijven doen. Ze zeggen niet voor niets de aanhouder wint.

Succes nog.

En houd ons op de hoogte he? Knipoog

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:32

Ben het volledig met de vorige sprekers eens.
Probeer er maar lekker van te genieten i.p.v. jouw spanning over te brengen op je paardje.
Toen ik nog maar een paar paardrijlessen gehad had, werd ik ook gevraagd om mee te doen aan een onderlinge wedstrijd. Natuurlijk wilde ik dat niet, stel je voor dat ik af zou gaan...
Na 8 lessen echter vond ik het ideale paard voor mij en heb hem gekocht. Juist toen heb ik wel meegedaan (ik had Elan 1 week), want wat had ik te verliezen ? Ik heb echt genoten van die dag en veel ervaring opgedaan Haha!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:45

ja inderdaad dat is lastig ik heb ook het probleem vervoer maar gelukkig heb een hele goede vriendin met een e rijbewijs en trailer die mij over al heen wil brengen als ze tijd heeft! ik heb hem ook van haar ouders gekocht dus hij kent haar al van kleins af aan dus dat is ook al lekker vertrouwt voor hem!

en verder ga ik lekker genieten van alles om me heen en vooral van hem natuurlijk en de kwijlende mensen langs de kant hahahahahaha

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:32

ik zou ervoor zorgen dat je tussen de andere paarden komt en daar lekker proberen te rijden.. Dat werkt bij mijn paard het beste Knipoog

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:58

Proberen of je op vreemd terrein kan gaan rijden. b.v. bij een andere manege of pensionstal bij jou in de buurt. Elke terrein is anders maar weet jij hoe hij kan reageren op ander terrein.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:36

Geen van onze eerdere paarden heeft het ooit gehad, maar onze Hercules is (grote, stoere pantoffelheld die hij is) panisch op onbekend terrein. Dat komt omdat hij vreselijk leunt op andere paarden en het een poos heeft geduurd voordat hij zijn veilige-kudde-drang kon loslaten. Hij is onderhand zes jaar, maar toen hij nog niet zo lang onder het zadel was bestierf hij het bijna, heel zielig. Ook voor mij trouwens, want liep hij thuis en in de les de sterren van de hemel, na het oog in oog staan met een kip op het wedstrijdterrein was het hommeles en moest ik alle zeilen bijzetten om uberhaupt te blijven zitten.

Zo heeft hij trouwens maar twee proeven echt 'verpest'.

Eén daarvan was tijdens een keuring, die buiten gehouden zou worden. Zonder overleg werd het gebeuren naar binnen verplaatst en indoor was mijn pas zadelmakke held nog niet geweest. De ring was veel te klein en ik was blij dat hij nog normaal kon rondlopen, al waren de oefeningen dan totaal niet op de bordjes enzo. Hij had tenminste nog zoveel vertrouwen in mij dat hij het zonder bokken, gillen en wegspurten volbracht. Echt heel braaf, want na de proef heeft hij twintig minuten staan natrillen, de ziel. Als de organisatie ooit weer zo slecht is als ik met zo`n (geestelijk) jonkie moet starten, dan denk ik dat ik de beurt maar laat overgaan. Hier had hij namelijk niks aan.

In oktober 2004 was hij nog één keer weer zo panisch (het was hetzelfde terrein als die 'van-de-kip' en hij heeft een goed geheugen)... Bekenden van mij herkenden Herc niet eens als onze brave, Groninger ruin (heb jij nou voor een stress-WPN`er bij je? Nee dus). Ik ben anderhalf uur voor mijn proef al gaan longeren, NAAST de kippenren (onder het mom van: ga de confrontatie ALTIJD aan), daarna hebben we een half uur gestapt en toen zijn we gaan losrijden tussen de andere paarden. Weer een drama, want juist op de momenten dat hij super nageeflijk liep schoot hij bokkend en gierend weg Bloos.
In de proef is er niets fout gegaan en liep hij dankzij al die adrenaline juist super. Gevolg: eerste (en twintig boze papa`s die het schande vonden dat zo`n knettergekke reus met zo`n luie student voor de dochters met de dure pedigrees eindigden - en één breed grijnzende papa; de fokker & eigenaar van Herc & de vader van die 'luie student').

In april van dit jaar ging het formidabel tijdens de clubkampioenschappen. Herc was dan ook op eigen terrein en mijn vader had die ochtend al gemend voor de kampioenschappen (voortaan gaan we met Herc voor de wagen op concours, wordt hij zeer relaxed van! Knipoog ). Hij werd eerste met 201 punten (onderling dus hè). Maar het heeft veel voorbereiding gekost: ik heb bij wel vijf kennissen in de bak gereden, dit voorjaar.

Ik blijf veel oefenen om hem omgeving-proof te krijgen. Ondertussen kan ik rijden tussen koeien, ezels, geiten, honden, katten, schapen, eenden, kippen (jaja) en andere paarden (verkeer heeft hij nooit eng gevonden). Maar dat heeft veel tijd gekost en ik denk dat we de eerste 10 wedstrijden van onze officiële startkaart in 2006 kwijt zijn aan Herc-moet-aan-de-situatie-wennen. Ik moet hem dus ook over-zelfverzekerd rijden, bijna brutaal.

Dat geeft ook niet, want niet ieder paard is even dapper: de meeste zijn na een wedstrijd of drie wel gewend, of lopen de eerste keer al alsof ze nooit anders gedaan hebben. Tijdens demonstraties met vaandels, herrie, vuurwerk en wapperplastic moet mijn Groninger altijd voorop, maar tijdens wedstrijden doet hij het een stapje langzamer voor hij gewend is.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:55

Ik zou je paardje eerst een keer mee nemen om hem te laten wennen aan de drukte, en nog niet gelijk aan een proefje mee doen *LOL*

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:51

Vooral tip tegen zenuwachtig zijn, wel volledig offtopic, maar speelt toch ook mee!
De beste tip kreeg ik van een klant: Je rijdt voor je plezier, niemand dwingt je om die wedstrijden te gaan rijden. Dus rijdt ook met plezier!! (degene die et tegen haar had gezegd was in een half uur 4 x van zijn paard gevallen en had nog steeds schik! Toen ze vroeg waarom hij nog niet stopte zij hij het voorgaande tegen haar).

Ik hou mezelf dit ook voor als ik ergens anders met me paardje naartoe ga, en als ik dr dalijk ga starten.. Ik rijd met plezier, en dan komt het allemaal wel goed!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 17:44

ja dat hou ik mezelf dus ook voor ogen als ik maar lol heb en de prijzen zijn niet belangrijk het is leuk dat hij leuk loopt zo niet dan niet wil hem alle ruimte en vooral tijd geven om overal aan te wennen!

wil hem niet over de zeik mee naar een wedstrijd moeten nemen en dat hij daar de tent afbreekt!

bedankt voor de leuke verhalen en tips Haha! Haha!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:54

ik rij een jonge merrie die ook veel kudde drang heeft, en daardoor alles alleen eng vind. ik ga straks een paar keer op andere locaties rijden om haar te laten wennen hoe het is om op vreemd terrein te komen. Ik denk dat ik vliegles krijg ha, ha.