Scheef zitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:06

Het is niet dat ik altijd scheef zit, maar bij wijken, traver en schouderbinnenwaarts ga ik helemaal 1 kant op hangen.

Heeft iemand tips hoe ik beter recht kan blijven zitten? Zelf heb ik het bijna niet door, het is steeds dat mijn moeder het zegt, en dan merk ik het pas.
Mijn lesgeefster zei dat ik voor mijn gevoel met mijn binnenbeen tegen mijn buitenbeen aan moet drijven (of andersom.. in ieder geval ; het werkt bij mij dus niet)

Dus graag tips, ik hoop dat het een beetje duidelijk is Lachen

mariska32

Re: Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:53

let er de eerste tijd goed op dat je je zitbeen knobbels goed in het zadel blijft voelen.
let op gelijke druk.
na een poosje zal het beter gaan.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:59

Waarscheinlijk komt hetomdat je meer wilt dan je pony/paardje doet.. je denkt hem te helpen door scheef te zitten zonder dat je je hier bewust van ben..

Probeer je oefening te verbeter door eerst meer te verzamelen en hem mooi rond over zn rug en jou binnen been te rijden.

Als je het da nog blijft doen moet je gewoon de beugels van je zadel halen.. dan leer je het scheef zitten heel snel af en merk je het ook als je weer doet op het momend dat je je beugels weer in heb!

Succes

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:01

KimBalaa schreef:
Het is niet dat ik altijd scheef zit, maar bij wijken, traver en schouderbinnenwaarts ga ik helemaal 1 kant op hangen.

Heeft iemand tips hoe ik beter recht kan blijven zitten? Zelf heb ik het bijna niet door, het is steeds dat mijn moeder het zegt, en dan merk ik het pas.
Mijn lesgeefster zei dat ik voor mijn gevoel met mijn binnenbeen tegen mijn buitenbeen aan moet drijven (of andersom.. in ieder geval ; het werkt bij mij dus niet)

Dus graag tips, ik hoop dat het een beetje duidelijk is Lachen

hallo,
Ik denk dat ik weet waarom jij scheef zit. Als je weet dat alle paarden liever de ene kant opgaan dan de andere kant, weet je dat alle paarden een natuurlijke buiging hebben. Stel dat je een volte rijd, of schouderbinnenwaarts, dan neemt je paard een buiging aan. Stel jouw paard is linksgebogen, en je gaat de linkervolte op, dan zet hij je aan de buitenkant. Je kunt het vergelijken met als je stilstaat en je paard kijkt naar links, dat je dan helemaal op je rechterbeugel terechtkomt.
Maar als je ervoor zorgt dat je paard recht is, kom je niet meer scheef te hangen, en zullen de oefeningen waarschijnlijk allemaal stukken beter gaan, omdaat jij niet meer tegenhangt. Het helpt inderdaad niet om met je been te duwen.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest, als je het stukje over de natuurlijke buiging niet helemaal snapt, moet je maar eens op deze site kijken: www.hoefkatrol.com
daar word het met plaatjes uitgelegt, dan zie je het beter Knipoog

groetjes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:34

1manier2 schreef:
hallo,
Ik denk dat ik weet waarom jij scheef zit. Als je weet dat alle paarden liever de ene kant opgaan dan de andere kant, weet je dat alle paarden een natuurlijke buiging hebben. Stel dat je een volte rijd, of schouderbinnenwaarts, dan neemt je paard een buiging aan. Stel jouw paard is linksgebogen, en je gaat de linkervolte op, dan zet hij je aan de buitenkant. Je kunt het vergelijken met als je stilstaat en je paard kijkt naar links, dat je dan helemaal op je rechterbeugel terechtkomt.
Maar als je ervoor zorgt dat je paard recht is, kom je niet meer scheef te hangen, en zullen de oefeningen waarschijnlijk allemaal stukken beter gaan, omdaat jij niet meer tegenhangt. Het helpt inderdaad niet om met je been te duwen.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest, als je het stukje over de natuurlijke buiging niet helemaal snapt, moet je maar eens op deze site kijken: www.hoefkatrol.com
daar word het met plaatjes uitgelegt, dan zie je het beter Knipoog

groetjes!

Inderdaad kan het komen door natuurlijke buiging van je paard/pony. Indien paard of pony onvoldoende rechtgericht is, is je paard/pony in onbalans maar gaat ruiter met zijn/haar lichaamsgewicht compenseren. En daar door dus scheef zitten.

Maar het is ook aan de ruiter om de spieren op te rekken, niet alleen van paard maar ook van zichzelf.

Kijk eens op de site van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl bij Zit en houding. Daar staat ook goed uitgelegd aan de hand van tekst en plaatsjes.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:16

Oke! Bedankt allemaal!

Ik probeer 'm inderdaad te helpen, ik moet 'm ook nog redelijk veel helpen met benen en handen, ik gebruik dus ook me zit..
Ik ga het zeker eens zonder beugels proberen Lachen

Bedankt voor de sites, ik ga ze zeker doorlezen Ja

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:28

Ik sluit me er helemaal bij aan Lachen
ben er zelf ook erg mee bezig de laatste tijd.
Mijn instructrice helpt me heel goed!