Engels volbloed en springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Middac

Engels volbloed en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:05

Hallo
Nu heb ik een supersnel Engels volbloed, dat tot een half jaar geleden nog in de draf (Duindigt) zat. Het paard is nu 8 jaar oud, en weigert te springen. Het liefst rent hij heel hard op de uitdaging af, en maakt dan plots een noodstop. Ik heb veel geprobeerd, en misschien dat jullie nog tips hebben? Ik hoor het graag.

Iris82

Re: Engels volbloed en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:21

En hoe gaat het met balkjes lopen?

Beau_Middac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:47

dat gaat heel soepeltjes

Beau_Middac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:03

Het lijkt wel iets psychisch ofzo.. ik zal even navragen of hij iets met een springvoorval heeft meegemaakt

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:52

als balkjes lopen goed gaat, zou ik he theel lengzaam opbuowen
misschien heeft het paard gewoon nog nooit echt gesproingen en weet hij niet wat hem overkomt
eerst 20 cm springen en dan 30, echt heel langzaam opbouwen, zodat het paardvertrouwen houdt in zijn eigen kunnen
ik heb vroeger veel gesprongen meteen Engels volbloed, een heerlijk paard
heeft niets met he tras te maklen, maar met zijn ervaring denk ik zo

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:50

Beau_Middac schreef:
Hallo
Nu heb ik een supersnel Engels volbloed, dat tot een half jaar geleden nog in de draf (Duindigt) zat. Het paard is nu 8 jaar oud, en weigert te springen. Het liefst rent hij heel hard op de uitdaging af, en maakt dan plots een noodstop. Ik heb veel geprobeerd, en misschien dat jullie nog tips hebben? Ik hoor het graag.

Een Volbloed loopt rennen in galop, een draver in draf. Dus ik neem aan dat je paard een draver is?
Lijkt me zeker een psychisch probleem ja, maar die kunnen worden ingegeven door lichamelijke problemen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:54

lligt niet aan het ras. Mijn eng. volbloed sprong vorigeweek in zijn eerste springles een parcourtje van 1.20m (helaasniet met mij er op , ik ben niet zo'n held) Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:23

Nee, natuurlijk ligt het niet aan het ras!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:04

Misschien ben jij bang dat hij te hard gaat omdat hij zo enthousiast is?? als hij op de hindernis afrent steek jij dan je handen naar voren of juist tegenhouden en been eraf? Denk alsof die hindernis er niet is, laat hem er een paard keer heel rustig in draf overheen springen, JIJ bent de baas over het tempo. Als hij nog blijft rennen, probeer eens heel voorwaarts op de hindernis af te gaan.. dan krijgt hij wel zoiets van: HOOO, baas, wat doe je nou? als ik zo hard ga kom ik niet uit.. dan gewoon door blijven rijden.. geef hem het vertrouwen in jou rijden..

probeer hem anders ook een paard keer los te laten springen voor het rijden, opzadelen en dezelfde hindernis met jou erop, in JOU tempo

Fitna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:35

Springen is voor dravers nogal lastig. Ik zou het vanaf de grond oplossen. Longeer je je paard wel eens? Leg dan eens een cavaletti in je circel (zonder hulpteugels uiteraad) Als dit goed gaat, kun je het sprongetje een beetje opbouwen.
Pas wanneer je paard zich confortabel voelt bij het springen, is hij er aan toe om ook een ruiter te dragen.
Succes!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:17

Fitna schreef:
Springen is voor dravers nogal lastig. Ik zou het vanaf de grond oplossen. Longeer je je paard wel eens? Leg dan eens een cavaletti in je circel (zonder hulpteugels uiteraad) Als dit goed gaat, kun je het sprongetje een beetje opbouwen.
Pas wanneer je paard zich confortabel voelt bij het springen, is hij er aan toe om ook een ruiter te dragen.
Succes!

ze hebben het hier niet over een draver maar over een engels volbloed. Duindicht is een renbaan geen drafbaan.. Engelse volbloeden kunnen erg goed springen. Dravers ook, de beste springpaarden worden gefokt uit een springpaardxdraver.. omdat dravers niet opgeven, die gaan door.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:30

Mijn volbloed is helemaal dol op springen en crossen. Ze kan het ook nog eens goed, dat is mooi meegenomen Haha! Kijk voor foto's in mijn onderschrift.
Inderdaad, volbloeden geven nooit op, en willen er echt voor gaan.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:00

precies, ze willen. Daar moet je op de goede manier gebruik van leren maken zodat je zn goede kanten naar boven krijgt.. Zelf rustig blijven en er gewoon opaf rijden, doorrijden zodat hij terug komt: "hoooo, wat doe je nou??" en dan nog even been eraan en je bent erover, na een tijdje heeft het paard zelf echt wel door dat je ook wel bij de hindernis komt als je langzaam gaat.. als die dan vaart mindert het je meer controle en kun je ook voorkomen dat hij weigert.. ik weet zeker dat het allemaal goed komt!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:06

erhm, DuindiGt heeft over het algemeen ook dravers,
Beau_middac:
Als je engels volbloed zo enthausiast is heeft hij waarschijnlijk nog in zijn hoofd dat hij hard moet, is hij dressuurmatig wel geheel los door zijn lijf? Is je engels volbloed voor jou ook goed dressuurmatig gereden?
Als de dressuur niet helemaal correct is bij dit paard, of hij moet er nog aan wennen dan zou ik nog even wachten met springen. Zorg ook dat hij zijn achterhand spieren kweekt, dit scheelt al een stuk. Dit kan je dressuurmatig opbouwen: gewoon goed van achter naar voren rijden, schijnovergangen maken, veel schakelen etc, zodat hij zichzelf goed gaat dragen.
Probeer hem ook op alle ander takken goed onder controle te hebben: aan de hand, inhet bos, buiten op de weg. Je zou hem ook eerst vrij kunnen laten springen, dan kan je zien of jij niet diegene bent die hem hinderd..
succes
liefs, muis,.