lengte beugels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

lengte beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:51

Ik vroeg me af... Heeft de lengte van je stijgbeugels invloed op hoe rechtop je zit?

mariz

Re: lengte beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:41

ja zou ik zeggen, als je kort zit ga jezelf vaak wat voorover zitten en als je ze telang heb ga je vaak weer wat achterover zitten.
ligt er natuurlijk ook aan hoe ver je bent met evenwicht en gevoel voor de beweging Lachen

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:44

Ikzelf vind de omschakeling van het dressuurzadel naar het vzhzadel altijd een beetje lastig. Het vzh zadel gebruik ik alleen als ik ga springen en zit dan ook echt een paar gaatjes korter dan in mijn dressuurzadel. Zodra ik ook weer in mijn vzhzadel zit val ik ook heel snel voorover en moet zelf even de knop om gaan zetten zodat ik nietmeer voorover duikel.

Ik vind dus ook dat de lengte van je beugels weldegelijk temaken heeft met je houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:54

Ik denk dat als je een onafhankelijke zit hebt het neit zoveel invloed heeft dat je met een verschil van een paar gaatjes in een keer krom gaat zitten, maar natuurlijk heeft veel te lange of veel te korte beugels wel invloed op je zit.

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:38

Met dresuur geld meestal de regel: Dat je de stijbeugel riem (vanaf boven vast houden bij de clip onder het zadelrokje) tot onder je oksel moet komen dan is diej de goede lengte en met springen twee gaatjes korter

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:24

Ikzelf rijd liever met erg lange beugels omdat ik daarmee heb leren netjes zitten, en ik zit er ook meer mee in het zadel. Helaas ben ik nogal groot (1m85) en met mijn beugellengte kom ik onder elk paard uit. Hierdoor vind ik het bij veel paarden erg moeilijk om mijn been tegen het paard aan te laten rusten (vooral als ze wat kleiner en/of smaller zijn). Mijn benen liggen nochtans netjes naar achter. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik niet doorkom met mijn beenhulpen zoals het zou moeten.

Gisteren ben ik bij uitzondering eens gaan springen en heb ik mijn beugels ruim 4 gaatjes korter gehad dan normaal. Deed heel vreemd, (vooral mijn achillespees kreunde) maar plots kon ik echt mijn benen tegen mijn paard laten rusten, en gingen mijn beenhulpen net iets beter.
Maar tegelijkertijd ging ik uit veel sneller voorover zitten en 'hangen' als er wat foutliep.

Het heeft zo allemaal zijn voor- en nadelen denk ik, dus ik denk dat ik vanaf nu maar de gulden middenweg kies en 1à 2 gaatjes ga korter zitten. (Ook al vind ik het zo fijn om lekker lang te zitten...)

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:55

Ok, dus het heeft wel degelijk invloed. Ikzelf zit namelijk veel te ver naar voren, maar ik rijd al met redelijk lange beugels, dus nóg langer maken heeft waarschijnlijk geen zin... Het kan er misschien ook wel aan liggen dat ik een vzh zadel heb met een beetje accent op springen, dus misschien zou ik een dressuurzadel moeten proberen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:54

Je kan met te lange beugels ook wel voorover vallen omdat je om steun en balans te vinden op je tenen moet gaan staan. Je trekt sneller je hak op waardoor je de neiging krijgt te gaan klemmen met je knieën en daardoor ook weer voorover komt te zitten.

Het blijft een kwestie van veel oefenen. Helpt heel erg als je ergens rijd waar spiegels zijn. Ik merk bij mezelf dat ik vaak denk dat ik recht zit maar dan als ik ergens rijd met spiegels… valt het vies tegen Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:56

Bij te lange beugels moet de ruiter teveel moeite doen om de beugels aan de voeten te houden. Bovendien kan de ruiter niet meer juist inwerken en geen kracht met de kuiten uitoefenen.
Je moet dus als je normaal diep in je zadel zit je been lang je hak wel iets uitgedrukt hebben dit om optimaal te kunnen inwerken met zit en kuit.
Ik denk dus de beugel ongeveer een cm of drie korter dan je hak.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:37

Ik deed dat eerst idd ook altijd...tot je oksel maar ik vind dat nu te kort mar misschien ben ik wel niet zo goed in verhouding Tong uitsteken

Koudbloedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:54

soms zit ik kort en soms zit ik lang..
Maar het meeste er tussen in..!!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:15

Ik leerde altijd dat als je je benen ontspannen van het zadel laat afhangen, de beugels ongeveer op enkelhoogte horen te hangen.
Ik zit zelf vaak wat langer en voel me daar net iets prettiger bij.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:54

Met mn dressuurzadel heb ik de beugels een gaatje langer dan bij mn veelzijdigheid zadel..
Dit omdat het dressuurzadel gewoon al steviger zit en ik daarop met langere beugels netter zit..
Bij mn vzh zadel heb ik iets kortere beugels omdat ik daarbij meer steun voor mn voeten nodig heb omdat ik van het zadel zelf minder steun krijg..
Hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik denk dat het wel invloed heeft hoor, maar ook vooral aan de kwaliteit van het zadel ligt..

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:01

Ik sluit me aan bij Yorghos !

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:41

uhm.... ja als je te lange beugels heb kan je al gauw achter over gaan zitten en als je korte beugels heb kan je in elkaar gaan zitten normalen lenge zijn je armen en dan gewoon je benen lang maken