alles er uit rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

alles er uit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 10:31

hey,
Als ik heb gereden (dresuurmatig) en het ging goed, dan laat ik hem wel eens losgaan. dus dan ga ik zeg maar het in het land een groot rondje galoperen en dan mag hij lekker ze benen strekken.
nou heb ik gehoord dat je dan inprincipe alles er weer uitrijd, wat je dus er dressuurmatig erin heb gereden.
zelf lijkt me dat sterk, als je paard je begrijpt met wat je bedoeld, waarom zou hij dat dan weer vergeten zijn, of opstandig worden als je hem een keer los laat gaan?

klomp

Re: alles er uit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:37

nou laat maar lekker gaan hoor!! wat je in de bak aanleert in dressuur blijft echt wel hangen mits het goed bevestigd is natuurlijk. ik laat die van mij ook wel eens effe lekker gaan hoor!! kan die lekker even de benen strekken. bovendien doen ze het zelf ook op het land of in de natuur...dus lijkt me niet dat je dan ineens een groen paard bij wijze van spreke overhoud....de knopjes zitten er bij mij nog gewoon op hoor!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:14

Nee hoor...ik ga ook weleens een rondje scheuren..en ik merk juist dat ze er vrolijk van worden. Is eens wat anders gewoon doen hoor Lachen

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:14

dat is meer iets wat bij sommige ruiters tussen de oren zit,denk ik dan Haha!

sommige denken ook van als ik ga springen en ik rij mijn paard niet aan de teugel dan doet hij dat de volgende dag ook niet,met andere woorden is het ook wat eruit gereden.
of ze denken als ik iemand anders op mijn paard laat (eventjes voor een keer) en die rijd hem heel anders,dat ze het dan ook eruit rijden wat jij hem geleerd hebt.

toch moet ik toegeven dat ik dit ook soms gedacht heb Haha!
maar heb al snel geleerd dat dat echt niet zo is.
zoals afgelope vrijdag nog,is mijn vriend op mijn paard geweest,was aan het hobbelen en paard liep met hoofd in de lucht,ging ik erna eventjes erop,pakte de teugels op en ze liep zoals ze altijd liep Lachen

of laats was ik aan het springen,en mickey liep dressuurmatig niet echt goed om het netjes te zeggen Haha! maar dag erop ging weer zoals gewoon.

dus je hoeft je echt geen zorgen te maken Lachen
je paard zal dit alleen maar lekker vinden en mischien zien als lekkere beloning voor zijn goede werk,heeft dus mischien alleen maar positieve invloed Lachen

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:42

Consequent zijn, daar gaat het om. Heb je een paard dat erg snel is van nature, en steeds onder je uit loopt, dan zeg ik ook van doe dat maar even niet. Maar als je paard gewoon goed loopt, is er niets mis mee om even lekker vol gas te gaan. Maar houdt 'serieuze training' en 'lekker los gaan' wel goed uit mekaar, ga dit niet door elkaar mixen. Houdt het duidelijk voor je paard zodat hij weet waar hij aan toe is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:44

Lekker toch zo'n beloning na het harde werk?

Lijkt mij eerder dat hij er beter van gaat presteren, hij doet zijn best, hij mag even lekker uit zijn bolletje gaan, zorg er lleen voor dat jij het moment van uit je bol gan blijft bepalen.
De link leggen ze al snel, dus naar mijn idee kan het gen kwaad.

Sommige mensen zeggen ook weleens dat een beginner op je dressuur gerichte paardje laten rijden ook zoiets is, dat ze dan alle svergetne en alleen nog maar klieren, heb ik ook nog nooit iets van gemerkt, paard weet donders goed wie er op zit.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:03

hmm...toch is het wel zo dat als je 1 of meerdere mensen laat rijden op een paard dat je wel deglijk verschil voeld...als iemand op je paard rijd en hem bv. in de krul trekt kan het paard bang worden van je hand dus dat merk je wel als je er zelf erna opstapt hoor!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:04

Meestal ga ik na het dressuren even een stukje stappen op de weg, vindt die van mij echt een beloning (als hij merkt dat ik aan het uitstappen ben dan blijft hij al bij de bakingang staan met zo'n koppie van "ehhh mag ik al??? " Haha!

Ik merk het trouwens wel aan die van mij als er iemand anders op gereden heeft...
Dat kan hij niet echt waarderen... (en dat zit niet tussen mijn oren hoor Haha!)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:12

Woestein schreef:
Ik merk het trouwens wel aan die van mij als er iemand anders op gereden heeft...
Dat kan hij niet echt waarderen... (en dat zit niet tussen mijn oren hoor Haha!)

hihihi ja ik merk het ook wel hoor, ze is dan ook echt boos, en 9 van de 10 keer ligt degeen die er op zat er ook naast, maar vergeten doet ze niets.
Moet alleen weer even laten merken dat ik het ben di er weer opzit en dan is alles weer goed.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:37

bedankt voor jullie reacties, ik vond het al zo rare stelling. Clown

maar om even terug tekomen op als je iemand anders op je paard laat rijden. als diegene minder goed rijd dan hoef je dat niet tevoelen of temerken na een paar keer, maar al rijd diegene een paar weken op je paard dan merk je dat echt wel, vaak rijden ze hem er dan net niet goed doorheen. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:28

Een groen paard dat je dressuurmatig aan het trainen bent zou ik niet zomaar laten gaan. Dat wordt eerst opgebouwd. Dus eerst op het land leren rustig gallopperen, en dan geleidelijk aan wat losser laten. Je mag een paard laten gaan, zolang jij op elk moment nog controle hebt over het tempo vind ik.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:37

poes: dat ben ik helemaal met je eens, anders word het een zooitje ongeregeld.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:47

leke r laten gan zeg, alsjeblieft
laat hetdier ook eens uitrazen
en zeker als beloning !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:08

Tuurlijk mag je beest eens uitrazen, maar met de rem er nog op. Ongecontroleerd razen mag een paard in zijn eenjte in de wei doen (nuja, in zijn eentje, met vriendjes). Dan mag hij bokken, kort wenden, en gaan.
Als ik erop zit, mag hij verruimen tot hij niet sneller meer kan, maar nog steeds op mijn commando.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:06

Gewoon flauwekul dat commentaar kwam zeker van zo'n echte dressuurprikker die zelf niet harder durft als een beheerst uitgetrekt galopja ha ha. Niets beter voor een paard dan zich even lekker uitleven na het werk dat houd je paard lekker fris in het hoofd. Wel altijd oppassen voor blessures natuurlijk maar dat lijkt me logisch.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:21

flauwekul, bij ons op stal is er een man, als zijn paard braaf is galoppeerd ie aan, neemt zijn teugels in 1 hand, gaat staan en doet z'n hand tussen het paard z'n oren.Paard gaat spontaan rennen en crossen, man haald hand weg, gaat zitten, teugels in 2 handen, en paard is weer netjes in arbeidsgalop, als je maar consequent bent

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:57

Sily schreef:
Woestein schreef:

hihihi ja ik merk het ook wel hoor, ze is dan ook echt boos, en 9 van de 10 keer ligt degeen die er op zat er ook naast, maar vergeten doet ze niets.
Moet alleen weer even laten merken dat ik het ben di er weer opzit en dan is alles weer goed.

Ik moet Amo ook altijd weer even duidelijk maken dat hij weer met mij te doen heeft, en niet zijn gang kan gaan zoals bij een ander Knipoog Maar dan weet hij het ook weer en doet weer wat ik van hem vraag, en de knopjes zitten er dan echt nog wel hoor Knipoog

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:23

ach ik doe dat ook wel eens.. dan gaan wel cowboytje spelen.. en doen net alsof we koeien gaan vangen, met een hand de teugels vast de andere hand los en lekker door de baan galloperen.. haha dat vind mijn paard ook leuk Haha!