Hij hangt heel erg aan de shetlander die bij hem op stal staat, ze staan samen in de uitloop, en nu samen op de wei. Ze zijn dus altijd 24/7 samen. Op stal trekken ze niet abnormaal veel naar elkaar toe, staan vaak allebei aan de andere kant van de wei, hebben vaak ruzie e.d.
Maar het probleem is dat Amo niet te handhaven is als hij alleen is. Als je ernaast loopt gaat het nog prima, maar zodra je opstijgt

Draaien, bokken, neigen naar steigeren, heel hard naar stal terug rennen, vreselijk hard en vaak hinniken, om zich heen trappen, paniekerig met zijn hoofd schudden, van de meest onnozele dingen schrikken (koeien zijn eng
), en ga zo maar door.Als de shetlander erbij is is er niets aan de hand en is Amo het meest ideale paard waar je op wil buitenrijden want hij doet nooit iets en schrikt nergens van. Vorig jaar hadden we het bovenstaande probleem niet, toen was hij alleen ook lief, en kon ik in m'n eentje het bos in.
Ik ben hem al een tijd aan het trainen, veel alleen wandelen buiten, stukjes langs de weg rijden en lopen, enz., maar het lijkt niet te helpen. Zodra ik van de vertrouwde weg voor de stal afsla en alleen verder rijd gaat het mis. En dan is hij ook niet rustig te krijgen, ook niet als er iemand meeloopt.
Zodra Amo een ander paard ziet wil hij er met alle geweld naar toe. Maar als ik met een vreemd paard samen buitenrij is er weer niks aan de hand

Volgens mij heeft mijn paard een soort verlatingsangst

Maarja, ik weet ook niet meer wat ik moet doen de laatste tijd, het is vreselijk onhandig, vandaag ging ik met mensen buitenrijden, maar moet ik eerst een stukje alleen voor ik bij hun stal was. Nou vergeet het maar, heb het hele stuk kunnen lopen, want er was geen houden aan. Alle fietsers gingen er met een ruime boog omheen (en ik geef ze geen ongelijk...).
Help!